Gå til innhold

Samfunn, politikk, helse, religion, vitenskap, natur og evolusjon...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (2 timer siden):

Ble litt vanskelig å finne en knagg å henge dette spørsmålet på da det vel omfavner mange mulige kategorier, så innlegget må bare flyttes hvis det finnes et bedre sted!

Er det noen andre her, som meg, som lurer på om vi faktisk er i ferd med å legge kjepper i hjulene for en naturlig utvikling? Hvis man skal tro at Darwin hadde et poeng med "survival of the fittest" og naturlig evolusjon, ødelegger vi da naturens gang ved å f.eks. å la medisinen ta vare på og forlenge levetiden til mennesker som i tidligere tider hadde hadde forlatt oss av naturlige grunner?


Det synes for meg som om hver gang gang vi mennesker klarer å utrydde en sykdom dukker det opp en ny? Kan dette være naturens måte å si i fra at nok er nok?

Virus og bakterier er like påvirket av evolusjon som mennesket, og er minst like interessert i å overleve og reprodusere. 

"Nye" sykdommer er som regel en konsekvens av dette, uten at jeg skal påberope meg dyp faglig kunnskap om emnet. 

 

Menneskeheten er noe av det mest unike vi vet om i det kjente universet, men man burde ikke glemme at vi har primitive øglehjerner drevet av primitive instinkter.

 

 

PS

Skal du først bekymre deg over noe, burde du bekymre deg klimaet fremover og hvordan en stor del av menneskeheten aktivt nekter å anerkjenne at klimaet vil bli en stor utfordring i årene som kommer. 

 

Endret av Psykake
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (2 timer siden):

Ble litt vanskelig å finne en knagg å henge dette spørsmålet på da det vel omfavner mange mulige kategorier, så innlegget må bare flyttes hvis det finnes et bedre sted!

Er det noen andre her, som meg, som lurer på om vi faktisk er i ferd med å legge kjepper i hjulene for en naturlig utvikling? Hvis man skal tro at Darwin hadde et poeng med "survival of the fittest" og naturlig evolusjon, ødelegger vi da naturens gang ved å f.eks. å la medisinen ta vare på og forlenge levetiden til mennesker som i tidligere tider hadde hadde forlatt oss av naturlige grunner?

Hvilke konsekvenser, hvis noen, kan det få å fikle med naturen på den måten vi gjør når forlenger livene til individer som "naturen" egentlig ville ha kvittet seg med?

Jeg vet altså ikke, bare stiller et spørsmål jeg selv lurer på.

Det synes for meg som om hver gang gang vi mennesker klarer å utrydde en sykdom dukker det opp en ny? Kan dette være naturens måte å si i fra at nok er nok?

Noen som har tanker om dette? Vi vet jo at det blir fler og flere mennesker på jorden og at vi er alt for mange for lenge siden.

Behandler vi bare symptomene uten å ta tak i problemet? Hindrer vi med vår intelligens og medisin naturen og utviklingen?

Jeg er enig med deg i at vi er for mange på jorden / forurenser for mye på jorden. Og at man til en viss grad holder folk unødig i live. Men da tenker jeg helst på tilfeller hvor folk er 80 - 90 + som "bare ligger der" og  venter på å dø. At vi har skaffet oss kunnskap til å kunne helbrede farlige sykdommer ser jeg på som positivt. Jeg tenker ellers at jorden rydder greit opp i overbefolkning  selv også ved f.eks naturkatastrofer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (15 timer siden):

Som jeg skrev innledningsvis har menneskeheten mange ganger møtt nye utfordringer i forhold til sykdommer, og hver gang vi finner en måte å overvinne en på dukker det opp en ny...

Ja evolusjon, det skjer hele tiden, det er jo opplagt, basselusker nye å gamle oppstår dør utvikler seg å muterer, men det har ikke noe med en kjip Gaea som driver å tenker ut nye basselusker til å kverke mennesker med. 

 

trn100 skrev (15 timer siden):

Jeg har altså forstått at du er overbevist om at menneskeliog såkalt "intelligens" trumfer naturen, så poenget ditt er tatt 🙂

Det som sies er at vår intelligens kommer som et resultat av evolusjon, ikke at vår intelligens trumfer naturen, hva nå enn det skal bety. 

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg forstår problemstillingen som legges frem i utgangspunktet, det kan vel ganske greit illustreres med menneskeskapte klimaendringer, er dette en effekt av en ikaros-situasjon for mennesket, at utviklingen vår etterhvert saboterer for en bærekraftig og harmonisk tilværelse?
At vår såkalte intelligens ender opp med å være destruktiv for oss og mange av organismene og skapningene vi deler planeten med?
Dersom det er problemstillingen som skulle diskuteres er det kanskje mer nyttig å snakke om bærekraftig/ikke-bærekraftig fremfor å foreslå en motsetning mellom naturen og evolusjon.

Men kanskje jeg tar feil også, for det gjenstår vel ikke så mye å diskutere, det er jo tydelig at mennesket i flere sammenhenger ser ut til å selvsabotere fremtidig eksistens.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...