Gå til innhold

Samfunn, politikk, helse, religion, vitenskap, natur og evolusjon...


Anbefalte innlegg

Ble litt vanskelig å finne en knagg å henge dette spørsmålet på da det vel omfavner mange mulige kategorier, så innlegget må bare flyttes hvis det finnes et bedre sted!

Er det noen andre her, som meg, som lurer på om vi faktisk er i ferd med å legge kjepper i hjulene for en naturlig utvikling? Hvis man skal tro at Darwin hadde et poeng med "survival of the fittest" og naturlig evolusjon, ødelegger vi da naturens gang ved å f.eks. å la medisinen ta vare på og forlenge levetiden til mennesker som i tidligere tider hadde hadde forlatt oss av naturlige grunner?

Hvilke konsekvenser, hvis noen, kan det få å fikle med naturen på den måten vi gjør når forlenger livene til individer som "naturen" egentlig ville ha kvittet seg med?

Jeg vet altså ikke, bare stiller et spørsmål jeg selv lurer på.

Det synes for meg som om hver gang gang vi mennesker klarer å utrydde en sykdom dukker det opp en ny? Kan dette være naturens måte å si i fra at nok er nok?

Noen som har tanker om dette? Vi vet jo at det blir fler og flere mennesker på jorden og at vi er alt for mange for lenge siden.

Behandler vi bare symptomene uten å ta tak i problemet? Hindrer vi med vår intelligens og medisin naturen og utviklingen?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (6 minutter siden):

Hører gjerne hvorfor du mener det?

Det finnes ikke én naturlig utvikling og én annen menneskelig, kunstig utvikling.

Det er den samme utviklingen. Vi mennesker bruker de fordeler evolusjonen har gitt oss til å manipulere virkeligheten i et mål om å få det bedre. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (5 minutter siden):

Det finnes ikke én naturlig utvikling og én annen menneskelig, kunstig utvikling.

Det er den samme utviklingen. Vi mennesker bruker de fordeler evolusjonen har gitt oss til å manipulere virkeligheten i et mål om å få det bedre. 

Så mennesker er ufeilbarlige i forhold til en naturlig utvikling som har brakt oss dit vi er i dag?

Hvis man ser bort fra religion og medmenneskelighet, er det da fremdeles utenkelig at det har vært en naturlig utvikling som har brakt oss så langt?

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (7 minutter siden):

Så mennesker er ufeilbarlige i forhold til en naturlig utvikling som har brakt oss dit vi er i dag?

Hvis man ser bort fra religion og medmenneskelighet, er det da fremdeles utenkelig at det har vært en naturlig utvikling som har brakt oss så langt?

Mennesker er overhodet ikke ufeilbarlige. Men å kurere syke mennesker forhindrer ikke naturlig utvikling, snarere er det å bruke det evolusjonen har gitt oss i gave (intelligens) til å manipulere omgivelsene våre til vår fordel.

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Mennesker er overhodet ikke ufeilbarlige. Men å kurere syke mennesker forhindrer ikke naturlig utvikling, snarere er det å bruke det evolusjonen har gitt oss i gave (intelligens) til å manipulere omgivelsene våre til vår fordel.

Så hvis vi kunne kurere alle syke og skadede og forlenge levealderen vesentlig vil det være en gevinst selv når kloden vi bor på allerede i dag mangler evne til å fø oss?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

Så hvis vi kunne kurere alle syke og skadede og forlenge levealderen vesentlig vil det være en gevinst selv når kloden vi bor på allerede i dag mangler evne til å fø oss?

Ja. Det vil vært en gevinst. Vi produserer i dag mer enn nok mat til å fø alle sammen. Sult (som er nedadgående) er først og fremst et fordelingsproblem, men fullt mulig å løse. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Ja. Det vil vært en gevinst. Vi produserer i dag mer enn nok mat til å fø alle sammen. Sult (som er nedadgående) er først og fremst et fordelingsproblem, men fullt mulig å løse. 

Det er faktisk et viktig poeng ja! Men hvor mange er intelligente nok til å innse og ikke minst akseptere  det, og det finnes vel uansett en grense?

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Det er faktisk et viktig poeng ja! Men hvor mange er intelligente nok til å innse det, og det finnes vel uansett en grense?

En grense på hva? På hvor mange vi kan fø? 

Tja, det finnes sikkert en eller annen fysisk øvre grense for hvor mye mat vi kan produsere på jorda, men vi er langt unna å nå den. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

En grense på hva? På hvor mange vi kan fø? 

Tja, det finnes sikkert en eller annen fysisk øvre grense for hvor mye mat vi kan produsere på jorda, men vi er langt unna å nå den. 

Under forutsetning av alle er villige til å dele alt ja, men det viser både historien og dagens situasjon at de færreste vil...

Men jeg har i alle fall fått med meg ditt poeng uten at jeg selv har blitt mye klokere i forhold til spørsmålet mitt 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Hva er det du konkret lurer på? 

For å si det enkelt, og inkludert dine innlegg, er spørsmålet mitt fremdeles om det er millarder av år med naturlig utvikling eller noen tusen år med menneskelig intelligens som er fremtiden vår?

Du mener at mennesklig intelligens betyr mer enn en evolusjon, men det er ikke min erfaring? Tvert om er min opplevelse av menneskelig intelligens heller ganske nedslående.

Kanskje de kriger vår "intelligens" forårsaker allikevel hjelper naturen på sin måte? 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Du mener at mennesklig intelligens betyr mer enn en evolusjon, men det er ikke min erfaring? Tvert om er min opplevelse av menneskelig intelligens heller ganske nedslående.

Du misforstår, jeg mener at det er det samme. Det er evolusjonen som har gitt oss intelligensen vår og det er intelligensen vi bruker til å fortsette utviklingen. Det finnes ingen motsetning. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

Du misforstår, jeg mener at det er det samme. Det er evolusjonen som har gitt oss intelligensen vår og det er intelligensen vi bruker til å fortsette utviklingen. Det finnes ingen motsetning. 

Misforstår helt klart ja! Så du mener menneskelig intelligens, som starter kriger og dreper mennesker, er mer naturlig enn evolosjon, eller en konsekvens av den?

Synes faktisk det er lite intelligent jeg altså! 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Misforstår helt klart ja! Så du mener menneskelig intelligens, som starter kriger og dreper mennesker, er mer naturlig enn evolosjon, eller en konsekvens av den?

Synes faktisk det er lite intelligent jeg altså! 😉

Ikke mer. Det er det samme. 

Du forstår at det er evolusjonen som har gitt oss intelligensen vår? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Vi er den mest intelligente skapningen i det kjente univers. 

Men nei, ikke alle mennesker er like intelligente. 

Vi er dessuten helt unaturlige fordi vi misbruker den! 😉

Men nok om det! Har fått med meg poenget ditt, og selv om det i utgangspunktet var et spørsmål er vi uenige om dette! Men takk for innspill! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

trn100 skrev (Akkurat nå):

Vi er dessuten helt unaturlige fordi vi misbruker den! 😉

Men nok om det! Har fått med meg poenget ditt, og selv om det i utgangspunktet var et spørsmål er vi uenige om dette! Men takk for innspill! 🙂

Jeg bare forstår ikke hva du er uenig i?

Var det galt å bruke intelligensen vår til å kurere kopper som tok hundrevis av millioner av menneskeliv? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...