Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkeringsbot riktig?


Gjest 27ce8...721

Anbefalte innlegg

Gjest 27ce8...721

Fikk i dag en parkeringsbot på 900kr. 

Jeg er ikke helt enig i denne og lurer på hva dere synes, og om jeg burde klage?

Tenkte ikke så mye over det når jeg parkerte, men ville sagt at det er innafor. Var en bil foran meg da jeg parkerte. Så stripen i bakken etter at jeg hadde parkert, men tenkte at dette var for å dele opp parkeringsplassene. Se bilder. I følge skilting er det i hvert fall lov?

I boten står det "Skilt 376 - Parkeringssone" "I veikryss eller nærmere enn 5m" "Dette er ikke parkering plass. Se på skilting på stedet"

Dette er da T-kryss      https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/parkering/parkering-i-veikryss/

20231119_192517.jpg

20231119_192708.jpg

20231119_192735.jpg

last ned (2).png

last ned (3).png

last ned (5).png

last ned (6).png

last ned.png

Anonymous poster hash: 27ce8...721

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 27ce8...721
RookieNO skrev (50 minutter siden):

Men sier ikke skiltet rett foran bilen din at det er parkering forbudt mer enn 1 eller 2 timer? Vil tro skiltet som står bak deg sier det samme. Litt vanskelig å se på det siste bildet... Du har ikke stått der for lenge da?

Mer enn 2t ja, nei, har nok med krysset å gjøre

Anonymous poster hash: 27ce8...721

Lenke til kommentar
Gjest 27ce8...721
Dr.Johnsen skrev (25 minutter siden):

Parkering gjort i fredrikstad du står feil uheldigvis  :) Før gangfeltet er 4 HC plasser.  Riktig parkering er etter skiltet og fredrikstad har ikke råd til merking på baken lenger

Fredrikstad ja, spesifikt etter skiltet? Det burde egentlig ikke ha noe å si med tanke på at det ikke er piler under?

Forstår med tanke på krysset, men det er vel snakk om noen cm bakdelen er inn i krysset

Anonymous poster hash: 27ce8...721

Lenke til kommentar
krikkert skrev (14 timer siden):

Ut fra det første bildet kan det se ut som om bilens bakende stikker ut i krysset.

enig.

men la oss tenke at bakenden på en bil ikke stikker ut i (T) krysset, kan det allikevel være forbudt pga. skiltet foran bilen? Jeg aner ikke hva som står på det, men er det ikke gjerne at parkering er tillat fra der skilt står, og videre fremover/bortover gata? Så mitt spørsmål er egentlig, kan skilt "oppheve" en vanlig generell rett (iht. trafikkreglene) å parkere, hvis kommunen har plassert et skilt som sier noe annet?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Bilen din står parkert under 5m fra et veikryss.

EDIT.

Ifølge linken din så står du lovlig parkert! Så lenge det ikke er satt opp noen skilt. Da lærte jeg noe nytt.

 

Om han står lovlig, forutsetter at hele bilen er utenfor de to røde stiplete linjene på figuren. Ut fra flere av bildene, synes jeg det ser ut som om bakenden på bilen er litt innenfor, og i så fall står bilen ulovlig selv om det ikke er 5m-regel der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 minutter siden):

Ja så det!

Så her har de muligens rett, men det vet man ikke uten å trekke en vinkelrett linje fra kantsteinen.

spørs om han ikke står 50-60 cm. for langt inn, og mer skal nok ikke til hvis det kommer en nidkjær p-vakt.

men, jeg lurer på om det fortsatt hadde vært ulovlig parkering selv om han stod en meter lenger unna. Pga. p-sklitet som står foran bilen?

last ned (3).png

 

dvs. bilen må stå til venstre for skiltet for å stå lovlig? selv om trafikkreglene sier at du kan parkere i forlengelsen av rett linje. Men kommer vel kanskje ann på hva som står på skiltet.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Fra Statens Vegvesen:

Sitat

Hvor gjelder parkeringsskiltet?

Parkeringsregulerende skilt gjelder i hovedsak i kjøreretning fra der de er oppsatt og frem til neste skilt eller veikryss.

Når du parkerer må du i tillegg sørge for at hele kjøretøyet er parkert innenfor skiltenes virkeområde. Om du for eksempel parkerer slik at deler av kjøretøyet er utenfor skiltstolpen, kan du risikere å være omfattet av andre regler på samme strekning.

 

med andre ord, det hadde nok ikke hjulpet trådstarter om han hadde stått 1 meter lengre til venstre (altså ikke brutt forlengelselinjen) fordi hele bilen må være til venstre for P-skiltet som inne på siden der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (37 minutter siden):

men, jeg lurer på om det fortsatt hadde vært ulovlig parkering selv om han stod en meter lenger unna. Pga. p-sklitet som står foran bilen?ere i forlengelsen av rett linje. Men kommer vel kanskje ann på hva som står på skiltet.

Nei, da hadde det ikke vært ulovlig nei. Det at et skilt markerer at parkering er lovlig (med restriksjoner) fra om med skiltet, påvirker på ingen måte hva som er lovlig eller ikke før skiltet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Bilen din står parkert under 5m fra et veikryss.

EDIT.

Ifølge linken din så står du lovlig parkert! Så lenge det ikke er satt opp noen skilt. Da lærte jeg noe nytt.

 

image.thumb.png.2964d2a3ec6dde241f7f1866f5dfb1be.png

 

 

Det er nok denne som gjelder. Og kan se ut som trådstarter står 20 cm over streken. Strengt, men neppe noe å protestere på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden):

Nei, da hadde det ikke vært ulovlig nei. Det at et skilt markerer at parkering er lovlig (med restriksjoner) fra om med skiltet, påvirker på ingen måte hva som er lovlig eller ikke før skiltet. 

nja, det er et åpent spørsmål. 

er det ingen her som har en liten Ford Fiesta eller Nissan Micra (og bor i Fredrikstad) som kan teste det? :D kan vel greie å klemme inn en liten bil mellom skiltstolpen og forlengelselinjen fra krysset, og dermed evt. stå "lovlig" parkert.

jeg skal ikke være bombastisk i hva som er riktig juss her, men holder en knapp på at skilt trumfer andre generelle trafikkregler. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...