Gå til innhold

Hjelp - switch gjør at kablet + wifi nett går supertregt (ubrukelig)


Anbefalte innlegg

Hei!

Ifm husbygging fikk vi installert mange vegguttak i huset til kablet nett. Vi har ikke fått det til å fungere.

Jeg har koblet modem og router og har trådløst nett fra telenor sin router. Pga mange vegguttak i huset har vi måtte bruke to switcher, en 16 port og en 8 port, begge fra tp-link. Det er koblet opp på riktig måte (elektriker har vært her og verifisert dette).

Likevel får jeg ikke nett ut av vegguttakene (wifi fungerer). Jeg har feilsøkt og funnet ut at:

Switcher er koblet i WLAN 1 og 2 i routeren. Hvis jeg koblet en enhet direkte i routeren, i WLAN 3, så får jeg kontakt med kablet nett. Men selv det er ustabilt og ubrukelig tregt. MEN: når jeg tar ut WLAN 1 og 2 (så switchene ikke er koblet på routeren), så går kablet nett fra WLAN 3 så det suser. Wifi går også raskere.

Det fremstår altså for meg som om switchene lager så store forsinkelser på internett at det blir ubrukelig. 
 

Har noen erfaring med dette, forslag til løsninger etc? Da er jeg utrolig takknemlig. 
 

Se bilde av oppsettet.

Mvh.

Eirik

 

F9D0D4FE-702A-4453-9A1F-65B8BB42919D.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag en tegning over koblingene dine. Det er nesten umulig å se hva som går hvor i den spaghettien der.

Med det sagt så ser det ut som om du har en kabel mellom switchene, port1 <->port1, stemmer dette? Av hva du skriver ser det også ut som om at du har koblet hver switch i en port på routeren din, stemmer dette?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (38 minutter siden):

Her ser det ut som noe er feil.

Hva er modellbetegnelsen på de to switchene?

Klarer du å se hvor ledningene fra routerens port WLAN1 og WLAN2 går?

Det heter vel ikke WLAN1 og WLAN2, men LAN1 og LAN2?

Tusen takk for svar!

Switch 1: 16-Port Gigabit TL-SG1016D

Switch 2: 8-Port Gigabit TL-SG108S

Du har helt rett, jeg ser det heter «LAN», ikke WLAN.

 

Routerens LAN 2 går til en alarm enhet, så jeg ser det kun er LAN 1 som går til Port 16 på 16-port routeren. I denne routeren så går port 1 videre til port 1 i 8-port routeren.
 

Legger ved et nytt bilde med tegning:

Grønn strek viser Router LAN 1 —> Største switch port 16

Lilla strek viser største switch port 1 —> minste switch port 1

 

Gir det mening for deg?

0C440E86-934B-4A48-B5FF-219B6C1366FF.jpeg

Lenke til kommentar
Chris93 skrev (2 minutter siden):

Lag en tegning over koblingene dine. Det er nesten umulig å se hva som går hvor i den spaghettien der.

Med det sagt så ser det ut som om du har en kabel mellom switchene, port1 <->port1, stemmer dette? Av hva du skriver ser det også ut som om at du har koblet hver switch i en port på routeren din, stemmer dette?

Hei! Svarte hen over i det du skrev. Kan du se om det gir mer mening? :) 

Lenke til kommentar
zanta skrev (5 minutter siden):

Får du riktig nettytelse dersom du kobler en PC rett i router? Får du riktig nettytelse dersom du kobler PC til en switch, og kobler fra alle andre tilkoblinger i switchene (unntatt WAN, seff)?

Jeg testet nå (kablet nett på TV da jeg ikke har inngang på PC her nå):

1) TV koblet direkte i LAN 3 mens LAN 1 IKKE er koblet til switch —> kablet nett fungerer bra

2) TV koblet direkte i LAN 3 mens LAN 1 ER koblet til switch —> kablet nett fungerer ikke

3) TV koblet direkte i en av portene på største switch mens router LAN 1 er koblet til switchen —> kablet nett fungerer ikke

 

Med en gang jeg involverer switchen så funker ikke nett 😕

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (35 minutter siden):

Høres jo ut som det kan være en loop i nettet ditt en plass.

Om du kobler alt til som det skal være. Er det da en port som blinker ekstremt mye? Isåfall plugger du ut den kabelen og ser om nettet fungerer som normalt etter dette. Et nettverk med Loop vil IKKE fungere

Ja, er et par porter som blinker mye men hjelper ikke ta dem ut.

 

 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Chris93 said:

Du kan koble fra en og en ting til det fungerer. Jeg ville ha begynt med den kabelen som går mellom switchene

Jeg ville snudd om på det. Koble fra alt, og start med en og en tilkobling her. 

Som andre har vært inne på, er det vel grunn til å mistenke at begge svitsjene er koblet til Telenor-ruteren, i tillegg til at det går kabel mellom svitsjene. 

Men trodde TP-Link sine nyere svitsjer, selv de rimelige, hadde Loop Prevention.

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Hei

2 mulige årsaker:

1. kabel feil et eller flere steder og eller terminert feil.

2. IP TV lager krøll. (igmp multicast). Sjekk i Telenor ruteren om det er mulig å slå av IP tv/igmp multicast på porten som switchene er tilkoblet. (kjent sak at TP link rutere sliter litt med Telenor ip TV, men er usikker på switcher)

for å teste dette kan du eks koble fra alle kablene i switchene og ha bare switchene koblet i Telenor ruter. (test eventuelt begge switchene hver for seg)

Funker det med bare switchene i ruter, så er det bare å koble inn en og en kabel å teste.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, 50z said:

2. IP TV lager krøll. (igmp multicast). Sjekk i Telenor ruteren om det er mulig å slå av IP tv/igmp multicast på porten som switchene er tilkoblet. (kjent sak at TP link rutere sliter litt med Telenor ip TV, men er usikker på switcher)

Har flere TP-Link-svitsjer (TP-SG108E om jeg husker betegnelsen riktig) og ikke problemer med multicast for IPTV bak Telenor-ruteren.

Lenke til kommentar

Et tips her ellers: Selv om skap er i plast, er det nødvendigvis ikke veldig bra for WiFi-egenskapene å ha ruteren inne i skap. Vet ikke om du har andre WiFi-aksesspunkter andre steder i huset. Med såpass mange punkter tenker jeg jo at dette er et relativt stort hus.

Ruteren kan ha fordeler av å bli flyttet ut av skapet. Hvis du har dobbeltpunkter noen steder i huset, kan jo også ruteren plasseres der. Med dobbeltpunkt mener jeg at det er to Ethernet-punkter som går tilbake til skapet her. Da kan du koble et punkt til modem og videre bruke dette punktet inn på WAN-porten til ruteren. Videre brukes det andre punktet fra en LAN-port på ruteren tilbake til skapet, og videre til en svitsj. 

Fordelen da - uten å vite noe om huset og wifi-løsning ellers her - vil være at ruteren får en bedre plassering enn typisk inne i et skap i et teknisk rom. Evt. kan det også være fordeler å legge to kabler ut av skapet i det tekniske rommet, og ha ruteren stående "mer fritt"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...