Gå til innhold

Hva slags rettigheter har jeg? Ønsker heve et forbrukerkjøp, defekt produkt.


Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei!

Medio februar kjøpte jeg en styringsenhet til min garasjeport (for å åpne porten via HomeLink) for 1800kr. Jeg koblet umiddelbart opp og sendte selger melding innen få dager om at den ikke fungerte. Han har svart at han skal komme med en fiks og jeg har vært villig til å vente. Jeg har purret hver / hver annen måned og siden sommeren har han sagt at han venter på en oppdatert styringsenhet som han kan sende meg. For seks uker siden sendte jeg han en mail hvor jeg spurte om jeg kunne heve kjøpet, svaret jeg fikk var "dessverre". Jeg sendte da en formell mail hvor jeg skrev at jeg er villig til å vente i ytterligere fire uker i påvente av en fiks, men at jeg deretter ønsker heve kjøpet. Det har nå altså gått seks uker siden fristen jeg ga ham, uten respons. 

Selger eier et firma som selger garasjeprodukter. Kjøpet ble gjort over Vipps på hans privatadresse. Jeg har ingen kvitteringKorrespondanse pr. mail (80%) og resten pr. telefon. Jeg mener dette er et forbrukerkjøp. Han har vel rett til å forsøke rette feilen, men han har aldri gjort forsøk på dette.

Det legges til at jeg har forsøkt være meget tydelig pr. mail ift. hva jeg krever og forventer av produktet jeg har kjøpt, bla. i mailen jeg sendte han rett før kjøpet hvor jeg skrev:

"Hei. Gitt full kompabilitet med mitt anlegg ønsker jeg å kjøpe dette settet med mottaker og sender". 

Hva er mine rettigheter? Kan jeg kreve kjøpet hevet? Kan dere gi meg link til tekst i lovdata/forbrukerkjøpsloven som er gjeldende i mitt tilfelle?

 

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips.

Men stemmer det at jeg har rett til heving? Jeg vet at selger har rett til å forsøke reparere produktet tre ganger (?) før kjøper kan kreve heving (eller noe i den duren), men hvordan stiller det seg mhp. utbedringstid, hvor lang tid kan selger bruke på første reperasjonsforsøk? Står det tydelig i lovverket?

Han har for så vidt svart, men ønsker å vente med utbedringen (les: vente til oppdatert styringsenhet kommer). 

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (23 minutter siden):

Takk for tips.

Men stemmer det at jeg har rett til heving? Jeg vet at selger har rett til å forsøke reparere produktet tre ganger (?) før kjøper kan kreve heving (eller noe i den duren), men hvordan stiller det seg mhp. utbedringstid, hvor lang tid kan selger bruke på første reperasjonsforsøk? Står det tydelig i lovverket?

Han har for så vidt svart, men ønsker å vente med utbedringen (les: vente til oppdatert styringsenhet kommer). 

Forbrukerkjøpsloven sier innen rimelig tid.

Rimelig tid er ikke en definert entydig lengde men normal praksis sier at 5-6 uker er innenfor rimelig tid.

Så jeg vil påstå at du nå har krav på å heve kjøpet.

Lenke til kommentar
8 hours ago, nomore said:

Jeg ville derfor startet prosessen med Forbrukerrådet i første omgang med krav om heving av kjøp.

Om det er betalt med kort ville eg hoppa over steget med forbrukerrådet. Gå til banken med alt av dokumentasjon. Kredittyter er ansvarleg for at seljar oppfyller sine forpliktelser litt grovt sagt, og bankane betaler tilbake.

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (23 timer siden):

Selger eier et firma som selger garasjeprodukter. Kjøpet ble gjort over Vipps på hans privatadresse. Jeg har ingen kvitteringKorrespondanse pr. mail (80%) og resten pr. telefon. Jeg mener dette er et forbrukerkjøp.

Sikker på at dette er et forbrukerkjøp? Selv om en person driver et firma, kan han gjøre private salg på sin privatadresse. Hvis det var et forbrukerkjøp, burde du hatt kvittering på kjøpet, med spesifisert mva.

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (9 timer siden):

Veldig godt poeng! Jeg satt faktisk å tenkte på det her forleden.. Jeg spør tilbake, er det et forbrukerkjøp?? Hva definerer et forbrukerkjøp? 

jeg har ikke kvittering, avtalen er dog gjort per mail. 

Et forbrukerkjøp defineres av ar selger opptrer som næringsdrivende og kjøper er en privatperson.

Hvordan fant du frem til produktet og er e-postadressen knyttet til firmaet/nettsiden?

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (9 timer siden):

Veldig godt poeng! Jeg satt faktisk å tenkte på det her forleden.. Jeg spør tilbake, er det et forbrukerkjøp?? Hva definerer et forbrukerkjøp? 

jeg har ikke kvittering, avtalen er dog gjort per mail. 

Er det en mail tilknyttet firmaet? Ble det betalt til en Vipps-konto tilknyttet firmaet?

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
nomore skrev (5 timer siden):

Et forbrukerkjøp defineres av ar selger opptrer som næringsdrivende og kjøper er en privatperson.

Hvordan fant du frem til produktet og er e-postadressen knyttet til firmaet/nettsiden?

Jeg opplever det 100% som at han opptrer som næringsdrivende. Hans firma har installert garasjeportåpnere i alle hus i mitt boligfelt. Jeg har sendt han mail på hans firma-email. I emailen med tilbudet er det spesifisert pris og mva. Totalprisen betalte jeg han til hans telefonnummer (tror det kan være kombinert privat- og firma-telefonnr.) ved personlig oppmøte da vi bor veldig nære hverandre og hans firma er et stykke unna. 

 

Herr Brun skrev (28 minutter siden):

Hvis selger eier (alle aksjene i) et AS kan han fint selge ting privat. 

Hvis selger er innehaver av et ENK som driver med det samme, så skal det godt gjøres at han anses å ikke handle i næringsvirksomhet når han selger ting som har tilknytning til næringsvirksomheten han driver. 

Ja det er dette han driver med, garasjeportåpnere og utstyr til disse. Om det spiller noen rolle har det aldri vært snakk om å betale "svart" eller slike ting. Hans e-mail står på klistrelappen på garasjeportåpneren, jeg har sendt email, fått tilbud med pris + mva, dratt til hans privatadresse og betalt via Vipps og fikk produktet i hånden. Dette for å slippe dra til hans firmaadresse som er lenger unna. 

 

SAKSOPPDATERING
Jeg har nå fått en email fra han hvor han skriver at årsaken til forsinkelsen ligger på leverandør, men at han tar tilbake produktet og tilbakebetaler summen. Jeg regner da med at dette løser seg allikevel! Tusen takk for innføring i lovverket, kjekt å vite til neste gang 😃

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
11 hours ago, Anterialis said:

Jeg opplever det 100% som at han opptrer som næringsdrivende. Hans firma har installert garasjeportåpnere i alle hus i mitt boligfelt. Jeg har sendt han mail på hans firma-email. I emailen med tilbudet er det spesifisert pris og mva. Totalprisen betalte jeg han til hans telefonnummer (tror det kan være kombinert privat- og firma-telefonnr.) ved personlig oppmøte da vi bor veldig nære hverandre og hans firma er et stykke unna. 

Då opptrer han i næring. Det er tilknytta aktiviteten han har som næringsdrivande og henvendelsen har komt via den kanalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...