Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, jeg er ny innenfor data og trenger litt hjelp. Jeg ønsker å oppgradere pcen til guttungen. Harddisken er økt med 4TB. Vurderer 128GB ram. Men grafikk kortet, hvilken tåler maskinen? Har null peiling på sånt utenom at Asus skal være det good stuff? Maks budsjett på grafikk kortet, 10 000 kroner.

 

lenke til pcen: https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/lenovo-legion-t5-r71610243060ti-stasjonar-gaming-pc/308867

Endret av g0ndal84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lagt handlelisten slik:

Ram: https://www.proshop.no/3162527

Skjerm: https://www.komplett.no/product/1219882/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/samsung-34-curved-skjerm-odyssey-g8-34bg85?channable=01e1fe6964003132313938383228&utm_source=klarna&utm_medium=listing&utm_campaign=Peripherals_Monitor

Harddisk: skal jeg fjerne hdd? Hvilken harddisk anbefaler du?

en kollega sa at grafikk kortet ikke var så bra, at jeg burde kjøpte en 4060/4070 til han, er det stort forskjell under gaming? 

Lenke til kommentar

Som "RRhoads" sier er 128G bare tull, det samme er trolig 64GB. 8/16GB er vel det som er anbefalt til Windows 10, i alle fall minimumsanbefalingen. Har selv 32GB, men det er hovedsaklig på grunn av bildebehandling, så over hodet ikke sikkert det er noe vits å ha 32GB en gang for ham.

Du kan hente frem Task Manager på PC'en hans, gå til "Performance" og "GPU" for å få frem kurver over belastningen, minimer Task Manager-vinduet (ikke steng), starte spillet, la ham spille en stund, stenge ned spillet, og kikke på graden grafikkortet er belastet, og så velge "CPU" og se i vilken grad prosessoren er belastet under spilling, og så velge "Memory" for å se hvor mye minne som er brukt.

Når det gjelder minne kan du bli lurt: Windows bruker mest mulig av det minnet som er tilgjengelig, så selv om utnyttelsesgraden av minnet er høyt, så kan det være bare fordi maskinen kunne bruke så mye minne, og ikke nødvendigvis fordi maskinen virkelig trengte så mye minne.

Hva er grunnen til at du over hodet vurderer oppgradering? Så vidt jeg klarer å se i farten er maskinen kraftigere enn minimumskravene til begge spillene du skriver at sønnen din spiller? Kan også se ut til at maskinen i alle fall stort sett til og med overskrider det som er anbefalt og vel så det? I følge statistikk jeg finner har sønnen din allerede hakket over det mest brukte grafikkortet på Steam, nemlig RTX 3060. Bare halvparten så mange har RTX 3060 Ti. Hvilket COD-spill spiller sønnen din, det er vel flere utgaver av det?

https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vær også klar over at særlig Nvidia har vært kyniske og utnyttet høy etterspørsel etter skjermkort på grunn av mining og under corona'en med påfølgende leveringsproblemer til å presse prisen på skjermkort kyniskt høyt! Så prisene på skjermkort er kunstig høye nå, noe som gjør at det ikke er gunstig å kjøpe særlig skjermkort for tiden.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, g0ndal84 said:

Har lagt handlelisten slik:

Ram: https://www.proshop.no/3162527

Skjerm: https://www.komplett.no/product/1219882/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/samsung-34-curved-skjerm-odyssey-g8-34bg85?channable=01e1fe6964003132313938383228&utm_source=klarna&utm_medium=listing&utm_campaign=Peripherals_Monitor

Harddisk: skal jeg fjerne hdd? Hvilken harddisk anbefaler du?

en kollega sa at grafikk kortet ikke var så bra, at jeg burde kjøpte en 4060/4070 til han, er det stort forskjell under gaming? 

Som "RRhoads" også skriver så trengs det trolig ikke et bedre skjermkort. Når det gjelder harddisk/SSD, så åpne Windows Explorer (Windows-tasten+bokstaven "E"), Høyreklikk i området hvor det er opplistet/vist harddiskene i maskinen ned til høyre i vinduet, velg "View" -> "Tiles" eller "View" -> "Details" og se på hvor stor del av harddisken/SSD'en som er brukt. Er det minst 20% ledig plass på harddisken/SSD'en så er det nok ledig plass.

Lenke til kommentar

RTX 4060 TI eller kanskje RTX 4070 er vel det som kan tåles på strømforsyningen. RTX 4060 TI blir for liten forskjell fra det du har til at det er noe vits i tror jeg. RTX 3060 TI er ganske bra.

Valget mellom 16 GB eller 32 GB RAM kommer litt an på hvordan maskinen blir brukt.

Ellers så er det kjekt med stor SSD disk, enten M.2 om der er plass til det, eller 2.5" med SATA.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Tusen takk til alle som har svart. Jeg dropper oppgradering på skjermkortet. Jeg går for 64GB ram, en 4TB SSD harddisk og denne skjermen her: https://www.komplett.no/product/1219882/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/samsung-34-curved-skjerm-odyssey-g8-34bg85?channable=01e1fe6964003132313938383228&utm_source=klarna&utm_medium=listing&utm_campaign=Peripherals_Monitor

Er det noen spesiell type harddisk som er bra i forhold til andre typer? Merke, hastighet osv?

Lenke til kommentar
3 hours ago, g0ndal84 said:

Tusen takk til alle som har svart. Jeg dropper oppgradering på skjermkortet. Jeg går for 64GB ram, en 4TB SSD harddisk og denne skjermen her: https://www.komplett.no/product/1219882/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/samsung-34-curved-skjerm-odyssey-g8-34bg85?channable=01e1fe6964003132313938383228&utm_source=klarna&utm_medium=listing&utm_campaign=Peripherals_Monitor

Er det noen spesiell type harddisk som er bra i forhold til andre typer? Merke, hastighet osv?

Har du en gang sjekket behovet for mer minne og større harddisk(er)/SSD(er)? Tviler STERKT på at sønnen din vil ha noe nytte av så mye som 64GB minne, og trolig ikke heller 32GB, så hvorfor kjøpe mer? Det samme hvis det er god plass på harddisken/SSD'en som allerede er i maskinen. Blir jo opp til deg, men skal du kjøpe datautstyr bare for å bruke penger uten at det gir noen som helst nyttverdi???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, g0ndal84 said:

Hei, han er en stor fan av fotografier og videoer. De tar sykt mye plass. Tenkte det var lurt med en bedre harddisk nr 2. Jeg kjøper gjennom bedriften så får ganske greie priser. Ram koster ikke all verdens. Kanskje en tusenlapp? 

pass på at du kjøper riktig RAM ift. hovedkortet.
Tittelen på lenken du sendte sa DDR5 mens det i infoen under står DDR4.
3200Mhz tyder på at det er DDR4 og derfor korrekt ift. dataen det er snakk om, men dobbeltsjekk.

Lenke til kommentar
g0ndal84 skrev (3 timer siden):

Tusen takk til alle som har svart. Jeg dropper oppgradering på skjermkortet. Jeg går for 64GB ram

Kanskje jeg misset noe, men hva er begrunnelsen til at du trenger 64GB ram? Hvis han hovedsaklig gamer så trenger han absolutt ikke mer enn 16-32GB - og hvis han liker å produsere ting så trenger han kanskje 32GB(avhengig av hva det er, video og musikk f.eks kan få godt nytte av 32GB, om man produserer større prosjekter), men det skal mye til for at han trenger 64GB. Da produserer han på nærmest profesjonelt nivå.

Endret av AvgAug
Lenke til kommentar

For RAM må du sjekke hva som er kompatiblet med maskinen. Det beste er kanskje å kjøpe 2x8GB av samme type som er i maskinen. Alternativit 2x16GB i tillegg til de som er der. Eller 2x32GB alene.

Der er trolig 2 stykk M.2 plasser. En bør undersøke om det er NVMe (Pcie) eller SATA som passer i den ledige M.2 plassen.

For ekstra harddisker eller 2.5" SSD disker så kobles disse til med SATA kabel og strøm. For harddisk så er der kanskje ferdig opplagt en plass om en er heldig.

Ekstern disk tilkoblet USB-C eller USB-A er også et alternativ.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
g0ndal84 skrev (14 minutter siden):

Hei, han er en stor fan av fotografier og videoer. De tar sykt mye plass. Tenkte det var lurt med en bedre harddisk nr 2. Jeg kjøper gjennom bedriften så får ganske greie priser. Ram koster ikke all verdens. Kanskje en tusenlapp? 

Ville anbefalt en Synology NAS med 2 disker i for foto og video hvis det er noe som er viktig for han. Spesielt hvis det er ting han gjør selv. Da er det backup med redundant harddisk i den, slik at ikke noe går tapt hvis den ene disken ryker. Kjører man 2 stk 6GB Western Digital RED, så kan man øke kapasiteten i fremtiden, med å bytte ut til større kapasitet uten å tape noe. Det tar bare litt tid.

Det fungerer helt fint å få det opp som egen harddisk på PCen, og det tar ikke noe mer tid å lese fra de heller. Tar litt mer tid å skrive, men normalt ikke mye. På min så får jeg vel skrevet rundt 100Mb, mens internt så er det 130Mb (Mulig feil mellom Mb og MB, men husker aldri hvem som brukes hvor).

Synes Synology har bra og enkelt oppsett av sine NAS, og han kan da også enkelt sette opp slik at han får tilgang til de fra andre steder også hvis han ønsker. Det skal også være nokså enkelt å synkronisere mot telefon, men har ikke testet det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...