Gå til innhold

Anbefalte innlegg

g0ndal84 skrev (5 minutter siden):

Finnes det en sånn type harddisk som kan kobles via nettet? Jeg betaler en del for Dropbox. 
 

Ja, sjekket med Lenovo, denne skal funke: https://www.proshop.no/RAM/Crucial-PRO-DDR5-3200-UDIMM-C22-DC-64GB/3162527

Hovedkortet må støtte DDR5 og det gjør ikke den du linket til i første post. Under specs står det at den ble levert med 16GB DDR4 RAM.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (11 minutter siden):

Den 2x32GB er DDR4 det er bare butikken som roter med navnet.

Så det nå.

Ville uansett gått for annen RAM enn 3200Mhz CL22. Nå vet jeg ikke hvilken latency det er på RAM som ble levert, men er en god sjangse for at de har lavere latency, og da risikerer man bare dårligere ytelse med å oppgradere mengden RAM. Ville ha sett etter 3600Mhz CL16.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar
g0ndal84 skrev (3 minutter siden):

Er det dyrt med den prosessoren? Kan ikke bytte slikt selv, blir nesten bedre å kjøpe ny pc 😔

Koster 4315 på Proshop. Du klarer å bytte den selv. Utallige videoer på Youtube om hvordan man gjør det. Kjøp med kjølepasta.

Den gamle prosessoren får du enkelt solgt videre også. 

Lenke til kommentar

Når det gjelder RAM så er jeg usikker. Spørsmålet blir om maskinen kan bruke 1.35V brikker og det skulle en vel tro.

I såfall er alternativene for å få 32GB (og dobbel så store brikker for å få 64GB):

2x16 GB

4x8 GB

Og hastighet kan være 3600 MHz eller 3200 MHz.

Og ved 3200 hastighet er valgene enten 1.2V eller 1.35V.

Her må en i grunnen sjekke med produsent av masinen tror jeg hva som går.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
g0ndal84 skrev (1 time siden):

Hei, han er en stor fan av fotografier og videoer. De tar sykt mye plass. Tenkte det var lurt med en bedre harddisk nr 2. Jeg kjøper gjennom bedriften så får ganske greie priser. Ram koster ikke all verdens. Kanskje en tusenlapp? 

Som (tidligere) selger er det viktigste å foreta en behovsanalyse av hva du faktisk har behov for. Tipsene spriker i alle retninger i denne tråden, selv om meningen er god. :)
Hva er behovet til arvingen? Ser du ønsker å kjøpe en ultrawide skjerm med 1440-oppløsning. Hvis ønsket er at han skal kunne spille med høy grafikk i den oppløsningen, er et kraftigere skjermkort veien å gå.
CPU og ram er mer enn tilstrekkelig til bra spilling i høy oppløsning, men skjermkortet kommer til kort i nyere titler, høy grafikk og høy oppløsning.
Han trenger heller ikke mer ram for hobbybruk. Det SKADER ikke med mer, men det gir liten effekt.

Hvis JEG skulle oppgradert den pc'n ville jeg kjøpt en større SSD til lagring da tradisjonelle harddisker er for trege for meg, selv om de er billige pr terrabyte. Og jeg ville kjøpt et kraftigere skjermkort, feks Nvidia 4070ti eller AMD 7800xt/7900xt.


Selv har jeg sansen for AMD sine skjermkort, men begge deler gjør jobben. Ulempen med kraftigere skjermkort er at de trekker mer strøm og det er anbefalt med 750w på disse kortene.

Lenke til kommentar
g0ndal84 skrev (På 14.11.2023 den 1:05 PM):

Finnes det en sånn type harddisk som kan kobles via nettet? Jeg betaler en del for Dropbox. 

Ja, de forskjellige NAS produsentene har mulighet for at man setter opp sin egen "Dropbox" hjemme. Alt etter behov og hvor viktig tingene man lagrer er for en, så kan man velge 1 eller flere disker redundanse. Er ting veldig viktig, så kan man også sette opp en utenomhus hvis man har bekjente eller noe slikt man får lov å sette det opp, slik at man tar backup til en annen NAS også.

Jeg bruker selv 2 stk Synology NASer, og syntes de er mye bedre enn Netgear jeg hadde før. Har en billig og en dyrere. Den dyrere kan jeg oppgradere til 10GB nettverk ved behov, og ved mye aktivitet også sette inn SSDer for hurtig buffer (Funker kun på ting man skriver mye til og fra hele tiden.) Planen er at vi neste år skal invistere i det samme på jobben, slik at vi får samlet all CAD på samme sted, og jobbe direkte av den. Har testet med en billig en i dag og det funker bra.

Synology har også masse forskjellige apper som kan legges inn, også Dropbox sin så vidt jeg husker, slik at man også kan ta backup av ting mot de. Har man mye videoer, så har de også Plex som kan settes opp for enkel nettverks spilling hjemme, og på farten. Den kan settes opp til å nedjustere oppløsning og båndbredde slik at det ikke bruker så mye data ved mobilbruk, hvis man f.eks. har mange store 4K filer.

Den ene NASen min har jeg nå hatt i 8-9 år, oppgradert harddisk størrelsen en gang, og fortsatt støtte av de. Netgearen tok jeg frem tidligere i år, og den hadde ingen støtte lenger, og var vanskelig å få tak i. Fikk det heldigvis til tilslutt, slik at jeg fikk hentet ut det siste fra den før den kastes.

Det eneste man må tenkte over når man setter opp en NAS med 4 plasser eller mer, er om man ønsker 2 disk redundans, altså at 2 disker kan ryke før man mister data. Man får ikke oppgradert fra 1 til 2 disk redundans uten å flytte all data ut og inn. (Man må sette opp på nytt). 2 disk redundans gjør at man krever minst 4 disker. 

De har en veldig fin kalkulator som viser hva man trenger og får ved forskjellige størrelser. Man kan ikke i ettertid sette inn en mindre disk enn den største. Har man 4, 6, 6 og 8 TB disker, i, så må en ny man putter inn minimum være 8TB.

https://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator?drives=4 TB|4 TB|4 TB|4 TB&raid=SHR_1|SHR_2

Velg SHR og SHR 2 i nedtrekksmenyen, som er dems egen raid som man kan utvide med flere disker, og bytte ut gamle disker med større hvis man trenger mer plass. Så velger man antall og størrelser på harddiskene så ser man hva man får igjen av plass.

Ett eksempel. SHR 1 med 4 stk 4TB disker gir 10TB plass til bruk, mens i SHR 2 så gir det 7TB plass

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...