Gå til innhold

Hvor stor er din pensjonsbeholdning?


Gjest d24b4...298

Anbefalte innlegg

Frank Olsen skrev (30 minutter siden):

Kurven oppover slutta da jeg slutta å betale inn og begynte å ta ut, så den står i null nå.....
Utbetalt 311000 i fjor, før skatt.
Ikke akkurat fett nei.
Men det er ikke mange kronene i skatt, heldigvis.

 

311 ved 62 er ikke så galt. Når jeg beregner for meg ved 62 får jeg latterlig lave tall😂 men det er 30ish år til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

540k på innskuddspensjon og 1 900 000 i Folketrygden. Har dessverre tapt ca. 1,5 - 2 år i innskuddspensjon pga. jobbytter.  Er 35 år, jobbet siden jeg var 19 i privat sektor. Utfra det jeg ser, så er det ikke så ille.

Man taper åpenbart veldig mye på å ta et dårlig investeringsvalgt på innskuddspensjon en i forhold til å ha en ordning som er dårlig. 

 

Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (35 minutter siden):

Om arbeidsgiver har valgt en pensjonsleverandør med dårlige investeringsprofiler, kan man enkelt bytte til en annen leverandør med bedre alternativer.

Den er grei. Og takk og lov for at man ikke må gifte seg med leverandøren som arbeidsgiver velger lengre. 

Jeg tenker at forskjellen på å ha noe slikt som du blir satt opp med automatisk, aktivt forvaltning av aksjer og renter kombinert, gjerne med forvaltningshonorar på 1+% VS DNB/KLP Global indeks til ~0.2% og f.eks. 5% vs 6% innskudd. Det du får ekstra med en bedre innskukksordning blir fort oppspist av dårlige investeringsvalg. 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (4 timer siden):

Den er grei. Og takk og lov for at man ikke må gifte seg med leverandøren som arbeidsgiver velger lengre. 

Jeg tenker at forskjellen på å ha noe slikt som du blir satt opp med automatisk, aktivt forvaltning av aksjer og renter kombinert, gjerne med forvaltningshonorar på 1+% VS DNB/KLP Global indeks til ~0.2% og f.eks. 5% vs 6% innskudd. Det du får ekstra med en bedre innskukksordning blir fort oppspist av dårlige investeringsvalg. 

En må også tenke at dette er langtids investeringer. Ja det går gjerne skit i perioder men slik er det. Det jeg fokuserer på er lave kostnader. Hadde ett kjempe fond i dancia tidligere, men nå er det flyttet til nye eiere. Så må ta en ny runde snart og finne ut hvor de laveste kostnadene er hos ny eier 

Lenke til kommentar
Gjest 2eb54...f70

Mann, 37, privat. Vært i jobb siden jeg var 18.

Din pensjonsbeholdning i folketrygden

kr 2 388 109

Det jeg har gjennom arbeidsgiver har jeg flyttet inn på egen pensjonskonto og er plassert i globalt indeksfond. Har i tillegg et beløp større enn beholdningen i folketrygden i privat fondssparing.

Anonymous poster hash: 2eb54...f70

Lenke til kommentar
On 16.12.2023 at 8:11 PM, Salvesen. said:

En må også tenke at dette er langtids investeringer. Ja det går gjerne skit i perioder men slik er det. Det jeg fokuserer på er lave kostnader. Hadde ett kjempe fond i dancia tidligere, men nå er det flyttet til nye eiere. Så må ta en ny runde snart og finne ut hvor de laveste kostnadene er hos ny eier 

Hvis du har NITO-avtalen med Storebrand (tidl. Danica Pensjon), så tar de 0.13% for det ene globale indeksfondet. Dette er nok blandt det beste man får på markedet, men mindre man har tilsvarende/bedre medlemsfordeler via andre organisasjoner.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (32 minutter siden):

Hvis du har NITO-avtalen med Storebrand (tidl. Danica Pensjon), så tar de 0.13% for det ene globale indeksfondet. Dette er nok blandt det beste man får på markedet, men mindre man har tilsvarende/bedre medlemsfordeler via andre organisasjoner.

Så man burde flytte alt til Storebrand dersom man er NITO-medlem? Vi bruker Nordea via jobb. Har bare fortsatte å bruke de grunnet latskap (har fikset spareprofil og fond dog). 

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (37 minutter siden):

Hvis du har NITO-avtalen med Storebrand (tidl. Danica Pensjon), så tar de 0.13% for det ene globale indeksfondet. Dette er nok blandt det beste man får på markedet, men mindre man har tilsvarende/bedre medlemsfordeler via andre organisasjoner.

Vet du hva det heter i Storebrand? Må få logget meg inn og sett over. Har ikke gjort noe siden flytting.

Lenke til kommentar

2.3mill i folketrygden. 38år i privat sektor, så pensjonssparing fra arbeidsgiver kommer som ekstra. Sparer også mye i indeksfond ved siden av. Målet mitt er og være godt og vel ferdig med huslån og slikt når pensjonen nærmer seg, håper jeg kan gå av med AFP når den tiden kommer, hvis ikke reglene endrer seg innen da. Har ingen planer om å tjene mest mulig, jeg vil bare ha den komfortabelt som gammal :) 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 timer siden):

Vet du hva det heter i Storebrand? Må få logget meg inn og sett over. Har ikke gjort noe siden flytting.

Det heter SBL Globale Aksjer Indeks (storebrand.no). Jeg fikk overført kontoen fra Danica, så husker ikke helt hvordan de fikk registrert at jeg er NITO medlem i første omgang. Står nok sikkert mer hos NITO eller Storebrand.

 

Egen pensjonskonto fleksibel - Storebrand

Pensjonssparing for deg som NITO-medlem | NITO

Lenke til kommentar
18 hours ago, iblazeqt said:

Så man burde flytte alt til Storebrand dersom man er NITO-medlem? Vi bruker Nordea via jobb. Har bare fortsatte å bruke de grunnet latskap (har fikset spareprofil og fond dog). 

Jeg vil anbefale det, ja. Tviler på at du har like god forvaltningsavgift hos Nordea, men det kan du jo sjekke selv 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Salvesen. said:

Vet du hva det heter i Storebrand? Må få logget meg inn og sett over. Har ikke gjort noe siden flytting.

Det heter SBL Globale Aksjer Indeks, men er egentlig bare en speiling av Storebrand Global Indeks A. Fondet ble opprettet i forbindelse med overleggingen fra Danica, og er kun for NITO medlemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...