Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av slitedeler


Cerent

Anbefalte innlegg

Skal skifte bremseklosser og skiver bak på en 2010 MB Vito, og når jeg søker på nett etter ny skiver og klosser får jeg så mange alternativer når det gjelder pris å velge imellom, på f.eks. eurodel.no så koster rimeligste skive koste 364,- mens dyreste 959,- så hva skal en velge. Gå for den rimeligste (en bremseskive er vel en bremseskive?), en i prisklassen midt i mellom (da unngår jeg det dårligste) eller en av de dyrere? Hvordan velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til min bil fant jeg et bremsesett som inkluderte 2 skiver og 4 klosser, nok for en aksling, ganske rimelig. Delphi og ABS ser helt greit ut i forhold til prisen, febi bilstein er også ganske bra og rimelig. Bosch og Hella er heller ikke dyre men varierer sikkert litt med hvilken bil det er til, fordel å ha en vanlig bil som regel. Dyre deler trenger ikke å vare lengre, men samtidig er det en bra sjanse for det.

Hvis du gjør jobben selv blir det uansett svært rimelig, for min bil ville det blitt ca 1200 for deler med frakt. Jeg har hobbyskrudd en del og på noen jobber har jeg spart inn over 1000 kroner timen på det jeg har gjort mot å sette det på verksted og bruke like lang eller lengre tid på å kjøre fra og til og vente. Samtidig vet man ingenting om kvaliteten eller grundigheten på arbeidet som blir gjort.

Husk å vaske, rense og smøre grundig når du skifter, svært viktig. Gjerne også puss vekk rust og smør eller lakker der det trengs. Hvis skivene aldri har vært av kan det i verste tilfelle bli et lite mareritt, men det vet man aldri. Jeg har en liten rutine på at jeg løsner skivene 1 gang i året eller hvert andre år, Da er det alltid lett å løsne og ingenting sitter fast. 

Lenke til kommentar

Erfaringsmessig vil jeg si at man ikke bør gå for de aller billigste delene iallefall, har prøvd det, deler som ruster mye fortere og styrekuler som ryker etter ett år blant annet.

Stort sett så holder jeg meg til litt kjente merker, som Meyle, Bosch, Zimmerman, Febi Bilstein, Skf,FAG, Brembo osv.

Og nei en bremseskive er ikke en bremseskive heller, går man for det aller billigste kan man risikere at det er billig metall i den og at metallet kan slå seg og bli skjevt.

Selv har jeg god erfaring med Zimmerman sine skiver, det er Tysk kvalitet og for min del har det vært rimeligere enn orginalt (Kjører BMW) Når det gjelder sikkerhet bør man heller ikke spare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Byttet skiver og bremseklosser på bilen min i begge ender for ikke så lenge siden og brukte veldig mye tid på forhånd med research. Det ENESTE merket jeg ikke fannt negative kommentarer omkring på ett eller annet forum var Brembo. Det sved å kjøpe de mer eller mindre dyreste skivene og klossene, men jeg syntes det var verdt det for å føle meg nogenlunde sikker på at skivene ville vare og ikke ruste i stykker eller få kast. Mange kommentarer omkring andre merker gikk på at det er vanlig å sette bort produksjonen av skiver, noe som gjør at kvaliteten på selv merkedeler endrer kvalitet over tid. Mener det var flere kommentarer som gikk på det og varierende kvalitet på skiver fra særlig Bosch! Så min anbefaling er å kjøpe Brembo, og ikke noe annet når det gjelder skiver i alle fall.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, mobile999 said:

Velg "belagte" (coated) bremseskiver.

Trolig ikke nødvendig i det hele tatt: I følge bilmekaniker er belegget ment som beskyttelse i varmere strøk enn Norge. Og skivene mine fra Brembo med belegg synes jeg ser ut til å ruste like mye som andre skiver. De får også rustmerker der klossene har ligget inntill skivene hvis bilen står en stund, og ruster også ellers.

Lenke til kommentar
7 hours ago, kremt said:

Husk å vaske, rense og smøre grundig når du skifter, svært viktig. Gjerne også puss vekk rust og smør eller lakker der det trengs. Hvis skivene aldri har vært av kan det i verste tilfelle bli et lite mareritt, men det vet man aldri. Jeg har en liten rutine på at jeg løsner skivene 1 gang i året eller hvert andre år, Da er det alltid lett å løsne og ingenting sitter fast. 

Dette kan være et veldig godt tips: Jeg hadde et HELVETE med å få av særlig den ene  skiven. Gjorde omtrent "allt" man ikke skal gjøre med en bremseskive for å få den av. Og var det ikke kast i den FØR jeg begynte, så var det GARANTERT kast i den etter at jeg hadde fått den av...!

Lenke til kommentar

Den delen av bremseskiven hvor klossene ligger på vil uansett miste coatingen etter de første gangene man har brukt bremsene. Poenget med coating, slik jeg har forstått det (og erfart) er at de delene av bremseskiven som ikke bremseklossene ligger på holder seg rustfrie lenger enn de billigere skivene som bare er sprayet med olje — overflaten mot skivene på disse må uansett renses før montering.

Rusten vil komme men det tar år og ikke uker før man ser overflaterust. Spesielt for oss som har biler utsatt for veisalt så kan coatingen være et pluss.

Overflaterust er sånn sett ikke farlig men rusten kan gjøre at eks. felgen fester seg til skiven lettere, skiven sitter hardere når den skal skiftes samt at en bil med synlig rustne skiver ser fort mer sliten ut 😛

Det er uansett lurt å skylle/spyle også skiver, caliperne når bilen vaskes for å fjerne støv og saltet på vinteren for å minske rustangrep på skivene samt forlenge calipernes levetid. Bare husk at vann+mekaniske deler+minusgrader er en dårlig kombo; ikke vask bil og la den stå ubrukt i minusgrader .

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (17 timer siden):

Trolig ikke nødvendig i det hele tatt: I følge bilmekaniker er belegget ment som beskyttelse i varmere strøk enn Norge. Og skivene mine fra Brembo med belegg synes jeg ser ut til å ruste like mye som andre skiver. De får også rustmerker der klossene har ligget inntill skivene hvis bilen står en stund, og ruster også ellers.

Coating er en fordel her i Norge hvor man gjerne kjører rundt i saltlake på denne tiden av året, men jeg hadde kanskje ikke valgt dette om jeg skulle selge bilen, da de koster litt mer.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (17 timer siden):

Byttet skiver og bremseklosser på bilen min i begge ender for ikke så lenge siden og brukte veldig mye tid på forhånd med research. Det ENESTE merket jeg ikke fannt negative kommentarer omkring på ett eller annet forum var Brembo. Det sved å kjøpe de mer eller mindre dyreste skivene og klossene, men jeg syntes det var verdt det for å føle meg nogenlunde sikker på at skivene ville vare og ikke ruste i stykker eller få kast. Mange kommentarer omkring andre merker gikk på at det er vanlig å sette bort produksjonen av skiver, noe som gjør at kvaliteten på selv merkedeler endrer kvalitet over tid. Mener det var flere kommentarer som gikk på det og varierende kvalitet på skiver fra særlig Bosch! Så min anbefaling er å kjøpe Brembo, og ikke noe annet når det gjelder skiver i alle fall.

Ja jeg vil si at det er ett poeng å kjøpe bremseskiver fra selskap som er kjent for det, akkurat som at man kjøper understellsdeler fra selskaper som er kjent for det, Bosch er jo kjent for elektroniske deler og er forøvrig gode på det, de lager også gode viskere blant annet, tror jeg er på 5 året med mine viskere nå og de må tåle juling, ikke har vi fått bygget garasje ennda heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...