Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Når lønner det seg ikke lenger å bruke varmepume? ❄️ Når det er - 25? Eller under andre forhold? Generelle råd om bruk:


Anbefalte innlegg

Jeg synes luft-til-luft-varmepumpen min er best på høsten og våren uten minusgrader, når den ikke tar pauser.

1 pumpe er ofte ikke nok hvis man bor i enebolig. Feilen jeg gjorde var å kjøpte 1 kraftig som skulle jobbe for 2. Varme stiger oppover og blåses ut i en retning, ikke langt nok inn i andre rom og hindres av vegg.

Enkle løsninger er ofte oppskrytt. Det er først ved større investeringer og omfattende oppgraderinger at det begynner å likne på reklamen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du avrenningspanne med varmekabel? Trekker kun 60 watt og er temperatur regulert på min varmepumpe - hver vinter er det helt bart under varmepumpen. Jeg kjøpte hus med min som viste seg å være sprukket i ene siden av taket slik at jeg fikk det gratis. Husk at det må være trykkimpregnerte materialer om du skal bygge selv.

https://mee.no/produkt/varmepumpehus-impregnert/

edit:

https://mee.no/dokumenter/2023/04/monteringsanvisning-varmepumpehus-pdf.pdf/

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
infoerbra skrev (2 timer siden):

Vil varmepumpen alltid være mer rimeligere i drift enn panelovn uansett temperatur ute?

Stort sett er den mer effektiv. Men den vil helt klart slite mer på -25 enn -5. Så er det gjerne slik at effektiviteten (COP) synker med temperaturen ute, samtidig som varmeeffekten den kan avgi. Nå vet jeg ikke hvilken modell du har, men la oss si at ved 0 grader, så har du en COP på 4,5 og får avgitt 3 kW varme. Ved -15 kan det være COP på 2 og avgitt varme på 1 kW. Fortsett mer effektivt en panelovn, men det er ikke sikkert det er nok alene. Det burde stå noe i databladet til din varmepumpe om dette.

 

leticia skrev (40 minutter siden):

Bare vær obs på at om du bygger selv, så må det være god åpning. Utedelen krever en del luftsirkulasjon når den går. Mest når det er kaldt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å bygge selv:

https://gjoerdetselv.com/energisparing/varme/varmepumpe/varmepumpeskjuler-lag-et-skjul-til-varmepumpa

https://www.monter.no/byggeprosjekter/diy-hage-og-uterom/varmepumpehus/

Men ikke pakk pumpa for mye inn. Den liker å blåse lufta mest mulig fritt. Veggene kan bremse luftstrømmen om de blir for tette. Prioriter først og fremst tak. Hvis vinden blåser mye fra den ene siden kan du vurdere å gi varmepumpehuset en vegg på den siden. På le-siden kan du fint droppe vegg. Dropp også vegg i front. Dropp også varmekabel med mindre du opplever problemer med ising den første vinteren.

Varmepumpa trenger ikke tilsyn. Du kan fint reise bort i jula uten at noen behøver å se til den. Selgeren sa kanskje det om 16 grader fordi han solgte deg ei pumpe som ikke går lavere. Still gjerne pumpa til 16 grader (eller 10-12 om det går) når du reiser bort. Poenget er bare at den skal holde hele huset frostfritt sånn at ikke vannet i noen av rørene fryser. Ha gjerne innedører åpne så varmen fordeler seg godt i huset når du er bortreist. Har du sånn funksjon at du kan skru den på før du kommer hjem? I så fall ville jeg satt den på noen timer i forveien.

Sett panelovnene på 8 grader. Altså mindre enn varmepumpa. Da gjør varmepumpa jobben, mens panelovnene bare står i beredskap i tilfelle varmepumpa svikter eller ikke klarer hele jobben alene (f.eks ved ekstremkulde). Setter du de likt som varmepumpa så vil panelovnene gjøre mye av jobben og du sparer ikke like mye som ved å la varmepumpa gjøre jobben alene.

Varmepumpa vil være lønnsom i bruk uansett temperatur. Blir det ekstremt kaldt ute så synker effektiviteten ned mot vanlige panelovner, men tro meg - du trenger den ekstra "panelovnen" når det er ekstremt kaldt ute. Altså ingen grunn til å bevisst slå av den varmekilden når det er ekstremt kaldt.

Angående luftfuktighet: Begynn å tørk klær på klesstativ inne. F.eks foran varmepumpa. Pass på at du ikke har skrudd på lufttørkefunksjonen om pumpa har det. Hvis du har balansert ventilasjon: skru på minimum luftutskiftning.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Et annet tips, i tilfelle du ikke har hørt om det - ikke bruk auto funksjonen på pumpa. Det som skjer da er at den varmer opp til f. eks. 22 grader, men den vil alltid gå litt over slik at den da må begynne å kjøle for å komme ned til 22 presis, som igjen betyr at den bommer og må begynne å varme opp for å komme tilbake til 22 etc etc inn i evigheten. Den bruker mye mer strøm på dette enn om du bare bruker den etter behov.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Simen1 said:

Varmepumpa vil være lønnsom i bruk uansett temperatur. Blir det ekstremt kaldt ute så synker effektiviteten ned mot vanlige panelovner, men tro meg - du trenger den ekstra "panelovnen" når det er ekstremt kaldt ute. Altså ingen grunn til å bevisst slå av den varmekilden når det er ekstremt kaldt.

Vil ikke slitasjen gå opp og levetiden ned da?

Lenke til kommentar

Hvis det ikke har stått tidligere:

Sett opp viftefunksjonen når det er veldig kaldt ute, så varmen sprer seg bedre ut i rommet.

 

Jeg skulle gjerne hatt gulvvarme i tillegg til luft-til-luft varmepumpe. Savner den jevne, gode varmen som kom fra oljefyren inntil den ble forbudt. Men det krever enn annen type pumpe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, kremt said:

Opplevd en gang at pumpen ikke ville gå. Da hadde det vært skikkelig snøstorm og pumpen var av. Snødd tett inne der viften står og da nekter den å starte.  . 

Gikk det bra med kompressoren eller måtte du reparere noe etter dette? ❄️.

Går varmepumpa på husets forsikring (innbo)? Krever de at man har oppsyn om man reiser bort  (og varmepumpen står på) og mot formodning det skulle oppstå skade på grunn av at snødd og iset ned?

Endret av infoerbra
Lenke til kommentar

Det skjer ingenting, den nekter bare å kjøre hvis viften står fast. Jeg har opplevd en gang at pumpen slo seg av mens jeg var borte, men jeg tror ikke det er veldig vanlig. Det kunne jo f.eks vært et lite strømbrudd en gang og så stoppet den etter det. Det skal ikke være nødvendig med oppsyn. Hvis det snør mye på kort tid kan det bil problem, men sjelden det skjer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...