Gå til innhold

Beskatning ved uttak fra aksjefond?


Hareena

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest e5ee4...363

Først ville du tatt ut det du satt inn, skattefritt. Når det var tatt ut ville du skattet for det tur tar ut som har vært avkastning.

Anonymous poster hash: e5ee4...363

Lenke til kommentar
Gjest e5ee4...363 skrev (3 minutter siden):

Først ville du tatt ut det du satt inn, skattefritt. Når det var tatt ut ville du skattet for det tur tar ut som har vært avkastning.

Anonymous poster hash: e5ee4...363

Altså når jeg har tatt ut en halvmillion, så ville de resterende uttakene blitt beskattet?

Ville det kommet på skattemeldingen uten at jeg måtte oppgi det selv forutsatt "vanlige" aksjefond?

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke nødvendigvis at det er slik som gjestebrukeren her sier, da det kommer an på kontotypen du benytter.

Dersom du har en Aksjesparekonto (AKS) så er det slik som beskrevet over. Når du passerer innskutt beløp skatter du på resterende gevinst. Frem til innskutt beløp skatter du ingenting.

Dersom det er en Aksje- og Fondskonto, FondskontoVPS konto eller lignende skal det skattes i henhold til FIFO prinsippet (First-In-First-Out). Når du selger realiserer du da antall andeler fra den/de første kjøpene. Disse skal det da realiseres gevinst eller tap på som beskattes umiddelbart.

Dersom du bruker en norsk bank eller investeringsplattform (Nordnet, Kron osv.) blir det normalt rapportert automatisk til Skatteetaten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hareena skrev (3 timer siden):

Hvis jeg hadde investert en halv million i et aksjefond og beholdningen nå var en million og så begynte jeg å ta ut ti tusen hver måned til det var tomt. Hvordan ville beskatningen bli?  

Jeg skal jo bare skatte av avkastningen, ikke av investeringen. 

Hvis vi antar at du ikke har aksjesparekonto så blir det skatt på den andelen av fondet som du tar ut. 

Hvis investering på 500 000 og avkastning opp til 900 000. (nesten dobling i verdi) 

du får 9 000 kr fra å selge 1% av fondet. Den andelen på 1% som du solgte har du kjøpt for 5 000 kr, det er altså din ingangsverdi, ditt overskudd på salg blir dermed 4 000 kr. Du må da betale skatt får gevinst på 4000 kr på aksjer.  den effektive skattesatsen på aksjer er så vidt jeg vet 37,84%   noe som gjør at du må betale 1513,6 kr i skatt for gevinst på 4000 kr. 

Merk, det trekkes ikke noe skatt ved salg av fond, du vil få hele beløpet utbetalt men vil måtte betale skatt etter skatteoppgjøret. (altså for gevinst realisert nå i 2023 så vil du måtte betale skatt høsten 2024).  

Lenke til kommentar
Gjest e5ee4...363 skrev (7 timer siden):

Først ville du tatt ut det du satt inn, skattefritt. Når det var tatt ut ville du skattet for det tur tar ut som har vært avkastning.

Anonymous poster hash: e5ee4...363

Jeg trodde dette, men: 

Gjorde uttak for et par år siden på 25.000 kr. Hadde rundt 50.000 kr i et fond, der 10.000+ var avkastning. For meg ble det slik at mesteparten av det jeg tok ut var mitt innskudd og litt av avkastningen ble tatt ut... (DNB)

Lenke til kommentar
8 hours ago, HW1 said:

Hvis vi antar at du ikke har aksjesparekonto så blir det skatt på den andelen av fondet som du tar ut. 

Hvis investering på 500 000 og avkastning opp til 900 000. (nesten dobling i verdi) 

du får 9 000 kr fra å selge 1% av fondet. Den andelen på 1% som du solgte har du kjøpt for 5 000 kr, det er altså din ingangsverdi, ditt overskudd på salg blir dermed 4 000 kr. Du må da betale skatt får gevinst på 4000 kr på aksjer.  den effektive skattesatsen på aksjer er så vidt jeg vet 37,84%   noe som gjør at du må betale 1513,6 kr i skatt for gevinst på 4000 kr. 

Merk, det trekkes ikke noe skatt ved salg av fond, du vil få hele beløpet utbetalt men vil måtte betale skatt etter skatteoppgjøret. (altså for gevinst realisert nå i 2023 så vil du måtte betale skatt høsten 2024).  

I regnestykket ditt fordrer du at OP har eksakt lik avkastning på alle handler. Det er større sannsynlighet at hun f.ens. har 200% avkastning på de første handlene og ~0% på de siste, enn flatt 90% på alle.

Husk at det ikke er snitt, men FIFO-prinsippet.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (42 minutter siden):

I regnestykket ditt fordrer du at OP har eksakt lik avkastning på alle handler. Det er større sannsynlighet at hun f.ens. har 200% avkastning på de første handlene og ~0% på de siste, enn flatt 80% på alle.

Husk at det ikke er snitt, men FIFO-prinsippet.

Det du skriver er riktig.  Mitt eksempel var kun ment å illustrere hvordan beskatning av realisasjon av andel av orginalinvestering fungerte da jeg vet at det er vanskelig for en del mennekser. 

Jeg burde presisert at det gjelder ett fifo prinsipp her. (Spesielt fordi Lifo er det som de fleste tenker på naturlig når de beregner gevinst på sine egne handler)

Generelt så vil jeg anbefale alle å kjøpe aksjer/fond via aksjesparekonto. Da slipper man mye skatteproblematikk.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (5 minutter siden):

Hvordan skal følgende beskattes?

Innskudd på 100000 investeres og realiseres for 200000. Ytterligere 200000 blir innskutt men ikke investert. Deretter uttak på 300000.

Er det en aksjesparekonto du har innskutt i eller er det en annen type konto?

Mye av diskusjonen her handler om hva som skjer med investeringer utenfor aksjesparekonto fordi trådstarter ikke var tydelig på om han hadde dette eller ikke. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, mobile999 said:

Hvordan skal følgende beskattes (aksjesparekonto)?

Innskudd på 100000 investeres og realiseres for 200000. Ytterligere 200000 blir innskutt men ikke investert. Deretter uttak på 300000.

Her blir det innskutt 300.000 og tatt ut 300.000 på en aksjesparekonto (ASK). Det tas ikke ut noe gevinst og således skal det ikke beskattes før neste krone. Det er særdeles gunstig å investere via ASK da man kan oppnå en fin rentes-rentreffekt selv om man tar ut hele eller deler av totalt innskudd. 

Hadde du tatt ut de 200.000 første (før nytt innskudd) måtte du skattet gevinst på 100.000. 

 

Det har ingenting å si om pengene er aktivt investert eller står som "cash" på ASKen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...