Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål vedrørende motorvask (utført av profesjonelle)


Anbefalte innlegg

Da jeg omsider har surra meg til å bestille en motorvask av min Tiguan (TDI) siden jeg har dårlig tilgang på vaskeredskap selv så har jeg et lite dumt spørsmål: 

Det er et lite privat selskap i nabolaget her som har tilbudt seg å ta på seg jobben, men jeg har alltid vært stressa på det med motorvask og mulige problemer i ettertid. Er det noe som burde avklares på forhånd mtp ansvar ved mulige problemer etterpå? Tenker bare sånn dersom noe skulle oppstå som følge av vasken :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har høytrykkvasket alle mine biler i de siste 40 årene og aldri hatt problemer "den gangen det var fordeler/rotor i bilene kunne oppstå tenningproblemer" men man burde holde litt avstand med spylemunnstykket så man ikke fjerne alle klistremerkene under panseret.

Moderne biler har kontakter med tetninger som i utgangspunktet skal tåle vann så det skal ikke by på problemer, det eneste er selvfølgelig div. sikring/relebokser hvis lokkene ikke er satt på korrekt.

 

Regner med at et firma som har dette som yrke vet hva de driver med.

Når det gjelder eventuelt skader som blir påført bilen i verkstedet besittelse går det på bilens forsikring såvel verkstedet har utvist stor uaktsomhet da blir dit selskap og kreve regress.

 

Edit: en god kjøretur etterpå fjerne eventuell rester av vann som er igjen rundt omkring i motorrommet siden motoren genererer mye varme

 

Edit2: skikkelig motorvask er bortimot umulig og oppdrive stort sett er det som man kjøper søppel, selv bruker jeg CleanAll avfettingsmiddel som fjerner all karbon/olje i foreksempel motorrommet. Kan legge med at jeg i yrkesammenheng driver med vasking og i løpe av årene som har gått har det blitt prøvd ganske mange forskjellig typer avfetting og når det ble pålagt miljøkrav ble det store forskjeller på de forskjellige merkene.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Nautica said:

Vel, jeg har høytrykkvasket alle mine biler i de siste 40 årene og aldri hatt problemer "den gangen det var fordeler/rotor i bilene kunne oppstå tenningproblemer" men man burde holde litt avstand med spylemunnstykket så man ikke fjerne alle klistremerkene under panseret.

Moderne biler har kontakter med tetninger som i utgangspunktet skal tåle vann så det skal ikke by på problemer, det eneste er selvfølgelig div. sikring/relebokser hvis lokkene ikke er satt på korrekt.

 

Regner med at et firma som har dette som yrke vet hva de driver med.

Når det gjelder eventuelt skader som blir påført bilen i verkstedet besittelse går det på bilens forsikring såvel verkstedet har utvist stor uaktsomhet.

 

Edit: en god kjøretur etterpå fjerne eventuell rester av vann som er igjen rundt omkring i motorrommet siden motoren genererer mye varme

 

Edit2: skikkelig motorvask er bortimot umulig og oppdrive stort sett er det som man kjøper søppel, selv bruker jeg CleanAll avfettingsmiddel som fjerner all karbon/olje i foreksempel motorrommet. Kan legge med at jeg i yrkesammenheng driver med vasking og i løpe av årene som har gått har det blitt prøvd ganske mange forskjellig typer avfetting og når det ble pålagt miljøkrav ble det store forskjeller på de forskjellige merkene.

Takk for svar! 

Det er lite oljesøl osv her, men veldig mye støv i motorrom. så det ser ikke så veldig bra ut nå :D 

Lenke til kommentar

Motoren skal vaskes. Hvis den ikke tåler det tåler den vertfall ikke all salt og skit som blir liggende der. Dynamo kan dekkes til. Ellers er relee/sikringer ofte godt dekket inn med plastikk. Vask med hageslangen eller lavt høytrykk. Avslutt med en plastfornyer. Ser ut som nytt da. 

En som har lest bilpleieboka, alt om detailing fra a til å samt utført utallige motorvasker på bensin og dieselbiler.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
thbergseng skrev (På 15.10.2023 den 3:05 PM):

veldig mye støv i motorrom

Går ut fra at bilen fremdeles har beskyttelsesdekselet (platen) under motoren?

Kjører en del på grusveier selv fra tid til annen og så lenge jeg ikke blir liggende i støvskyen fra andre biler har jeg egentlig ikke sett behovet for vask av motor (-rommet) på biler jeg har eid siste 20+ år.

Lenke til kommentar

Tror det er trygt å si at det er lurt å vaske motoren. Møller gjorde dette på min fars bil kostnadsfritt på en vanlig service. Når forsikringsselskaper også går ut å forteller det at det er anbefalt går det nok bra. Har sikkert vært noen historier for lenge siden når bilene ikke var like godt dekket til i motorrommet at det har blitt noe fusk.. uansett setter nok mekanikeren din pris på det er rent å pent. Jeg setter vertfall pris på å se et rent motorrom ved evt kjøp av bil.. ser det ut som en sandkasse (kollegaen min sin bil) snur vertfall jeg 😁

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...