Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc slår seg på av og til


Anbefalte innlegg

Hei.

har fått ny innmat i stasjonære pcn for ca et år siden. Amd 5600, hovedkort, ram, nvidia 3070ti.

Når jeg trykker på start/på knappen så starter ikke pcn kanskje 30-50% av gangene. Så hvis jeg venter noen timer kan den starte.

byttet ikke psu/strømforsyning da jeg byttet for et år siden. Mener det er 800 eller 1000w. Kanskje 7 år.

Kan det være den som begynner å slite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jumpstart PSU og se om den spinner opp hver gang. Google it, i hovedsak er det bare å koble fra alle og koble en binders inn i to spesifikke hull i ATX kontakten.

Mest sannsynlig er det ikke PSU. Skrur den seg noen ganger av under kraftig belastning (spill e.l.)? Er den vanskeligere å starte rett etter du har slått den av? Dette kan være indikasjon på overoppheting.

Hvis ikke overnevnt leder noen vei er det mest sannsynlig hovedkort. Har det power knapp direkte på hovedkortet? Er det samme problem ved bruk av den?

Lenke til kommentar

Har ikke sett noe tegn til overoppheting. Men har ikke fulgt så mye med. Har ikke skrudd seg av i spill eller liknende.

har ikke prøvd å starte etter den er slått av.

har satt opp wake up lan(WOL) for lenge siden og det har fungert mange år. Men den startet ikke gjennom det heller.

fikk ikke på pc idag tidlig, men når jeg kom hjem så startet den opp.

Lenke til kommentar
3 hours ago, MikkelRæv said:

byttet ikke psu/strømforsyning da jeg byttet for et år siden. Mener det er 800 eller 1000w. Kanskje 7 år.

Kan det være den som begynner å slite?

Du må regne med å miste 10% effekt i strømforsyningen pr år. Så da kan du jo regne litt på om den klarer å gi det du trenger.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Ratleto said:

Du må regne med å miste 10% effekt i strømforsyningen pr år. Så da kan du jo regne litt på om den klarer å gi det du trenger.

??????
Nå har du drukket fanterier eller så. Er ikke noe automatikk i at man mister 10% effekt av strømforsyninger per år. Isåfall ville flere av mine pc'e som er i bruk (med ganske høy belastning grunnet mining med flere skjermkort) vært under 0% gjennværende effekt.

Topic: Har du installert siste bios? mye ymse på biosfronten for tiden. Pc'en jeg bygde for ett år siden slo seg ikke på i det heletatt før jeg oppdatert biosen. Tok meg to dager med feilsøking og hodekløing før jeg prøvde det... 

Endret av Complexity
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (42 minutter siden):

Du må regne med å miste 10% effekt i strømforsyningen pr år. Så da kan du jo regne litt på om den klarer å gi det du trenger.

Dette stemmer nok ikke, jeg tror ikke jeg ville satt dette tallet høyere enn 1%, trolig mer i retning av 0,1%. Selv kjører jeg min maskin med AMD Ryzen 9 3900X og Nvidia RTX 2080Ti på ei Mist 1000W PSU som jeg kjøpte brukt i 2007. Mine maskiner står på 24/7.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Ratleto said:

Det er mulig tallet har endret seg de siste årene, men det var 10% jeg lærte for en del år siden. Husker dog ikke hvor, dessverre.

Tror nok noen har drevet med litt vranglære da. 

Hadde en bZerk strømforsyning som eksploderte etter å ha stått ubrukt i ganske mange år. Kondensatorene var tørket ut. Men den leverte bra med effekt i 5 minutter før det smalt. 

Ellers aldri opplevd noe degradering av strømforsyninger. Har gjennbrukt mange gamle fra 90 tallet (de har fysisk av/på knapp så veldig lett å bruke, samt leverer mye strøm på lave spenninger) og de funker som bare det.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (På 15.10.2023 den 9:58 AM):

Skjer det noe som helst når du trykker på power-knappen de gangene den ikke går på? Starter viftene, lyser på knappen/andre lys inni PCen og så dør den, eller er det INGEN tegn til liv?

Ikke noe vifte som starter. Nå har den startet vanlig igår.

tror jeg så etter da den ikke startet og at det lyste i et deksel på hovedkortet. Et deksel med skrift.

Lenke til kommentar

Er PC-en koblet til en skjøteledning eller en eller annen form for forgrener/grenuttak? Prøv i så fall å koble den direkte i ett vegguttak. Er den koblet direkte i ett vegguttak? Prøv å bytte til ett annet vegguttak. Tviler på at det er der problemet ligger, men så en video for en god stund siden fra ett PC-verksted som hadde en kunde med diverse mystiske problemer, kunden hadde tydeligvis ustabilt strømnett hjemme, og det å bytte vegguttak fikset problemene.

Tviler på at det er PSU-degradering som er problemet her, da tror jeg du ville merket det på andre måter, som randome crashes i spill, som andre nevnte. 

Lenke til kommentar
On 10/14/2023 at 6:59 PM, MikkelRæv said:

Når jeg trykker på start/på knappen så starter ikke pcn kanskje 30-50% av gangene. Så hvis jeg venter noen timer kan den starte.

Det kan være dårlig kontakt i start-knappen. Prøv å trykke hardere, eller trykke litt "på skrå", e.l.
Eller sjekk at kablene fra kabinettets front-panel sitter ordentlig festet til hovedkortet.
(Sjekk også gjerne at power-kablene mellom hovedkort og PSU sitter godt.)

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (5 timer siden):

Sannsynligheten er stor for at det er hovedkortet som er røket.

Hvis du har mulighet kan du jo flytte deler over i en annen pc for å sjekke om det funker der, eller teste et annet hovedkort i din pc...

Hvis det har røket så burde ikke pc virke? Pcn vikrker fint idag og igår. Fikk spille idag og igår. Fredag og lørdag var mere kranglete å få på.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (4 timer siden):

Det kan være dårlig kontakt i start-knappen. Prøv å trykke hardere, eller trykke litt "på skrå", e.l.
Eller sjekk at kablene fra kabinettets front-panel sitter ordentlig festet til hovedkortet.
(Sjekk også gjerne at power-kablene mellom hovedkort og PSU sitter godt.)

Ja men jeg har også WOL. Wake up lan. Som jeg kan starte pc fra iPad eller tlf. Og det virket ikke heller. Da er ikke problemet startknappen.

Lenke til kommentar
19 hours ago, MikkelRæv said:

Ja men jeg har også WOL. Wake up lan. Som jeg kan starte pc fra iPad eller tlf. Og det virket ikke heller. Da er ikke problemet startknappen.

Jeg forsto det som at WOL hadde fungert med det gamle hovedkortet, men ikke med det nye.
Men hvis WOL også virker av og til, så er nok ikke startknappen hovedmistenkte i saken, nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...