Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Rhabagatz skrev (7 minutter siden):

Når det gjelder å "prate ned" vinner israeltrollene en utklassingsseier.

Det er jo knapt sult eller drepte barn i Gaza, ifølge enkelte her. 

 

Av og til blir jeg imponert over kreativiteten. og ikke minst viljen til å forsvare barnemordere.

Fatter ikke at det er en diskusjon engang.

Endret av leifeinar
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, DukeNukem3d said:

The Times identified at least seven locations

Det er jo et tall....

150 vitner, helsepersonell, soldater og rådgivere intervjuet.

Det begynner å tegne seg et bilde av omfanget.

Fra sju til noen titalls voldtekter.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (4 minutter siden):

Det er jo et tall....

150 vitner, helsepersonell, soldater og rådgivere intervjuet.

Det begynner å tegne seg et bilde av omfanget.

Fea ti til noen titalls voldtekter.

Men du mener jo at dette var en militæroperasjon...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (14 minutter siden):

Av og til blir jeg imponert over kreativiteten. og ikke minst viljen til å forsvare barnemordere.

Fatter ikke at det er en diskusjon engang.

Enig. Fra rapporten @Rhabagatz siterte:

Rhabagatz skrev (17 timer siden):

image.thumb.png.6df6f520cab4acec8ef910f2f988d942.png

image.thumb.png.f880453b9dfa5f66397ac2dd7d47f50f.png

Jeg synes det er bemerkelsesverdig at det sitter folk og forsvarer terrorister som er barnemordere, voldtektsmenn, torturister, sadister, +++.

Fatter ikke at det er en diskusjon en gang.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (23 minutter siden):

Det er jo et tall....

150 vitner, helsepersonell, soldater og rådgivere intervjuet.

Det begynner å tegne seg et bilde av omfanget.

Fra sju til noen titalls voldtekter.

Alle misforståelsene dine blir oppklart i artikkelen jeg linket til... Så ser ikke noe behov for å svare på dette ytterligere. Les deg opp. En av de sju stedene er forøvrig det store Festival-området der en masse mennesker ble drept, torturert, voldtatt og lemlestet. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (28 minutter siden):

Det er jo et tall....

150 vitner, helsepersonell, soldater og rådgivere intervjuet.

Det begynner å tegne seg et bilde av omfanget.

Fra sju til noen titalls voldtekter.

Den eneste som funnet på tallet 5, 7 og 500 er du. Ingen andre har kommet med disse tallene. Du bruker de for å fremstille det som om motparten har hevdet at der er så og så mange voldtekter i mens det egentlig dreier seg om like mange som kan telles på en hånd. Nå erkjenner du at i stedet for at det dreier seg om 5 eller 7 voldtekter så dreier det seg om flere (unnskyld, "noen") titalls voldtekter. Det er ganske mange det.

Hvor mange hadde det vært om det ikke var for Hamas? Det var en festival og fulle folk. Men uansett ville det vært noe politiet hadde kunnet ta tak i. Da hadde ofrene fått sin dag i retten. Du aner ikke hvor meget det faktisk har å si for ofrene! Nå går overgriperne i stedet fri. Flere titalls voldtekter, som du skrev, som aldri vil bli oppklart.

Og her sitter du og forsvarer de som voldtok.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Aviene said:

Enig. Fra rapporten @Rhabagatz siterte:

image.thumb.png.6df6f520cab4acec8ef910f2f988d942.png

image.thumb.png.f880453b9dfa5f66397ac2dd7d47f50f.png

Jeg synes det er bemerkelsesverdig at det sitter folk og forsvarer terrorister som er barnemordere, voldtektsmenn, torturister, sadister, +++.

Fatter ikke at det er en diskusjon en gang.

Dårlig hersketeknikk.

Israel vil ikke tallfeste antallet voldtektsofre. De brukte mange måneder på å fortelle at ett eneste spedbarn var drept og 46 mindreårige samlet sett, der de fleste er tenåringer.

Det er helt legitimt å stille spørsmål om hvor mange voldtektsofre det egentlig var, og dermed hvor omfattende krigsforbrytelser Hamas er ansvarlig for. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, DukeNukem3d said:

Alle misforståelsene dine blir oppklart i artikkelen jeg linket til... Så ser ikke noe behov for å svare på dette ytterligere. Les deg opp. En av de sju stedene er forøvrig det store Festival-området der en masse mennesker ble drept, torturert, voldtatt og lemlestet. 

 

Hva du har behov for eller ikke, er uinteressant for meg. Artikkelen sier lite om antallet, bortsett fra at det kan dreie seg om noen titalls. 

Det er patetisk å se at noen blir moralsk indignerte av at andre søker etter fakta om antallet voldtektsofre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

Dårlig hersketeknikk.

Ikke fra min side. Jeg (gjen)bruker argumentene som kommer fra dere Hamas-apologeter. Barnemordere. Det er hva de du forsvarer er for noe. De gikk inn for å myrde barn. Det var intensjonen deres da de gjorde det. De forsvarer du. De som myrdet barn. Så ikke kom her og si at du synes det er galt, da hadde du ikke forsvart barnemordere.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (14 minutter siden):

Hva du har behov for eller ikke, er uinteressant for meg. Artikkelen sier lite om antallet, bortsett fra at det kan dreie seg om noen titalls. 

Det er patetisk å se at noen blir moralsk indignerte av at andre søker etter fakta om antallet voldtektsofre.

Blir ikke du indignert når noen stiller spørsmålstegn ved Hamas sine tall på døde og hvor mange som er sivile?  Et spørsmål, ikke en konstatering 

Vi vet Hamas drepte og voldtok, vi vet de gjorde det med vilje og at det var målet deres, de har tilogmed filmet det. Hvorfor denne interessen av ø bagatellisere det? De ville trolig drept enda flere hvis de hadde fått sjansen til det

Endret av Tussi
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

 

Rhabagatz skrev (20 minutter siden):

Israel vil ikke tallfeste antallet voldtektsofre.

Det blir også forklart i artikkelen jeg ga til deg. Det er også vanlig i den type scenario, ofte tar det flere år før man kan lage en rettsak ut av det når noen bruker voldtekt som våpen i krig.

 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Tussi said:

Blir ikke du indignert når noen stiller spørsmålstegn ved Hamas sine tall på døde og hvor mange som er sivile?  Et spørsmål, ikke en konstatering 

Vi vet Hamas drepte og voldtok, vi vet de gjorde det med vilje og at det var målet deres, de har tilogmed filmet det. Hvorfor denne interessen av ø bagatellisere det? De ville trolig drept enda flere hvis de hadde fått sjansen til det

Nei, jeg blir ikke indignert. Jeg forstår at man er kritisk til all info som kommer fra partene i en konflikt, uansett om det er Ukraina, Russland, Hamas eller Israel. Det bør man være, alt annet er naivt.

Og, man må kunne diskutere disse tingene uten å bli anklaget for å støtte voldtekt eller barnemord, uansett hvilken side man står på. Slike anklager sier bare noe om avsender, ikke mottaker.

Jeg blir bare trist når jeg ser at slik oppførsel tiljubles av andre debattanter.

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (12 minutter siden):

Nei, jeg blir ikke indignert. Jeg forstår at man er kritisk til all info som kommer fra partene i en konflikt, uansett om det er Ukraina, Russland, Hamas eller Israel. Det bør man være.

Og, man må kunne diskutere disse tingene uten å bli anklaget for å støtte voldtekt eller barnemord, uansett hvilken side man står på. Slike anklager sier bare noe om avsender, ikke mottaker.

Jeg blir bare trist når jeg ser at slik oppførsel tiljubles av andre debattanter.

 

Jeg har ikke sagt du dtøtter det, men jeg mener du bagatelliserer det. Det som skjedde var grov bruk av seksuell vold og en handling begått, slik jeg ser det mot ofre man betrakter som legitime krigsbytter og ergo ikke moralsk galt, på samme måte som IS bortførte og voldtok yazidi-kvinner. Husk at vi snakkern m en gruppe med svært konservativ seksualmoral. Det I seg selv betyr, i mine øyne, at Hamas så på israelske kvinner som et lovlg bytte, og ikke mennesker med rettigheter. Det er ekstremt dehumaniserende og i mine øyne forsterker hatkomponenten i terroren.

Men det er min tolkning 

Endret av Tussi
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Tussi said:

Jeg har ikke sagt du dtøtter det, men jeg mener du bagatelliserer det. Det som skjedde var grov bruk av seksuell vold o en handling begått, slik jeg ser det mot ofre man betrakter som legitime krigsbytter og ergo ikke moralsk galt, på samme måte som IS bortførte og voldtok yazidi-kvinner. Husl at vi snakkernom en gruppe med svært konservativ selsualmoral. Det I seg selv betyr, i mine øyne, at Hamas så på israelske kvinner som etnøivlog bytte, og ikke mennesker med rettigheter. Det er ekstremt dehumaniserende og i mine øyne forsterker hatkomponenten i terroren.

Men det er min tolkning 

Jeg har gjentatte ganger omtalt det som krigsforbrytelser.

Det er ikke bagatellisering å spørre hvor mange faktiske voldtekter som ble utført eller peke på at Israel legger hindringer i veien for granskning av overgrepene.

Det er ikke bagatellisering å minne om at Israel kom med dramatiske løgner om overgrep umiddelbart etter 7. Okt, og at de ville vært en naturlig del av en mediestrategi som ville sammenfalt med Israels mål om å få det hele til å dreie seg om terror, ikke okkupasjon. Og da er det naturlig å stille spørsmålet om hvor og hva som er overdrivelser og løgner, og hva som faktisk skjedde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (15 minutter siden):

Det er ikke bagatellisering å minne om at Israel kom med dramatiske løgner om overgrep umiddelbart etter 7. Okt, og at de ville vært en naturlig del av en mediestrategi som ville sammenfalt med Israels mål om å få det hele til å dreie seg om terror, ikke okkupasjon. Og da er det naturlig å stille spørsmålet om hvor og hva som er overdrivelser og løgner, og hva som faktisk skjedde. 

Hvilke "dramatiske løgner" om overgrep? 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Tussi said:

Men det var terror, utført av myndighetene i et område som ikke var okkupert, men blokkert, noe som vi absolutt ser viktigheten av nå. Var det ikke for kontroll og blokkade hadde Hamas hatt enda mer våpen https://www.newarab.com/news/israel-rocket-material-turkey-found-gaza-shipment

Idag er det meste av Gaza okkupert ja, og Israel må oppfylle sine forpliktelser for befolkning som okkupant. Men dette  var ren terror, og kan på ingen måte i det hele tatt forsvares som at de var okkupert og at en dermed ikke kan stille krav, slik jeg ser enkelte prøver å gjøre.

Om du kaller det for terror eller krigsforbrytelser er av akademisk interesse.

Det er ellers interessant at Israels doktrine for å håndtere dette, Dahiya, handler om uforholdsmessig gjengjeldelse for å avskrekke sivilbefolkningen fra å gjøre motstand. Det er dette vi ser i Gaza i dag, og noe som strengt tatt må kunne kalles terror.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...