Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
21 minutes ago, 0laf said:

Okay, nesten 10 000 palestinere sitter fengslet i Israel, mange av de etter terrorangrep og lignende
Det er da 0.75% som dør, over to år

Folk dør i fengsel, også i Norge
Jeg vet ikke akkurat hvor mange, men jeg vet at rundt 3000 mennesker er fengslet til en hver tid, og at det dør flere hvert år

Forskjellen er at det er stort sett unge palestinere som sitter i israelske fengsler. 

Dessuten:

In addition, at least 5 Palestinians, one of them a 16-year-old child, have died while in Israeli custody shortly after being shot by Israeli security forces, in some cases following a failure to ensure prompt medical attention after the unlawful use of lethal force.

Of the 75 deaths in detention, at least 22 detainees reportedly had health conditions requiring medical attention prior to their arrest, raising concerns that the denial of such medical care coupled with harsh detention conditions may have been calculated to contribute to their deaths. In at least 12 cases, we gathered testimonies or evidence in the form of autopsy reports that detainees died after being beaten or tortured by Israeli security forces.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (45 minutter siden):

I juni innrømmet israelske myndigheter å ha «aktivert palestinske militser» på Gazastripen i kampen mot Hamas. De ga våpen, penger og trening til militsen Abu Shahab for å ta opp kampen mot Hamas. Nå som israelske styrker har trukket seg ut av deler av kyststripen, jakter Hamas på det de ser på som quislinger. Hamas har opprettet en egen enhet, «Unit Arrow», som leder klappjakten på «forræderne».

Kilde: NRK

Abu Shabab (navnet på lederen), eller Popular Forces som de kaller seg, er en liten islamistisk milits med sterke bånd til IS. De står ifølge FN bak svært mange av de væpnede tyveriene av nødhjelp.

Å styrke disse kan fort slå tilbake på Israel, slik den israelske regjeringens støtte til Hamas gjorde. I Israel har opposisjonen reagert sterkt på dette, Lieberman kalte det «complete madness» mens Netanyahu forsvarte støtten som «a good thing». Det er ikke bra å støtte jihadistgrupper selv om de er mot Hamas. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Brother Ursus skrev (På 12.10.2023 den 15.14):

Jeg lurer på hva rasjonalet til Israel er også. Det ble vel skutt raketter fra Libanon. Er det blitt skutt raketter fra Syria også?

Sende en klar beskjed til Syrias makthaver ! Slutt med folkemordet på druserne.

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Snikpellik said:

Abu Shabab (navnet på lederen), eller Popular Forces som de kaller seg, er en liten islamistisk milits med sterke bånd til IS. De står ifølge FN bak svært mange av de væpnede tyveriene av nødhjelp.

Å styrke disse kan fort slå tilbake på Israel, slik den israelske regjeringens støtte til Hamas gjorde. I Israel har opposisjonen reagert sterkt på dette, Lieberman kalte det «complete madness» mens Netanyahu forsvarte støtten som «a good thing». Det er ikke bra å støtte jihadistgrupper selv om de er mot Hamas. 

Hamas er ISIS, hevder et medlem av en slik milits.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/head-of-khan-younis-militia-pleads-for-international-community-to-protect-gazans-against-hamas-executions/

Store ord om at Hamas dreper sivile barn og det som verre er. Uten at jeg har noe grunnlag for å forholde meg til disse påstandene, annet enn henrettelsene som må sies å være dokumentert, kan jeg si noe annet: Hvis denne fyren har rett, er det borgerkrigtisltander i rest-Gaza nå.

Jeg tror at for palestinere, uansett om de støtter Hamas eller ikke, så er det største sviket å hjelpe Israel. 

Endret av Rhabagatz
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Rhabagatz skrev (2 timer siden):

Her gjentar du det jeg selv foreslo (men som du valgte å ikke sitere), at det godt kan være personlige vendetta eller politiske motstandere.

Du redigerte innlegget ditt etter at jeg siterte deg.

• Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det er ikke bra å støtte jihadistgrupper selv om de er mot Hamas.

Ja, merkelig at Israel ikke har lært av USA sin fadese i Irak. Som du er inne på, å ødelegge en maktbalanse kan fort ende opp med å bli mye mye verre.

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutes ago, Uderzo said:

Du redigerte innlegget ditt etter at jeg siterte deg.

Det er ikke sant. 

Jeg skrev innlegget igår morges, du svarte på det i dag tidlig.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Skrevet
45 minutes ago, Rhabagatz said:

Hamas er ISIS, hevder et medlem av en slik milits.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/head-of-khan-younis-militia-pleads-for-international-community-to-protect-gazans-against-hamas-executions/

Store ord om at Hamas dreper sivile barn og det som verre er. Uten at jeg har noe grunnlag for å forholde meg til disse påstandene, annet enn henrettelsene som må sies å være dokumentert, kan jeg si noe annet: Hvis denne fyren har rett, er det borgerkrigtisltander i rest-Gaza nå.

Jeg tror at for palestinere, uansett om de støtter Hamas eller ikke, så er det største sviket å hjelpe Israel. 

Det er usikre tider på Gaza-stripen nå. Israel vil ha et styre uten Hamas, men hvem skal styre i overgangsperioden frem til noe permanent oppstår? Det nytter ikke å bare peke på Tony Blair. Hvilke utenlandske styrker skal inn og orker noen å gå inn i det mini-Iraket som det kan bli? Det kan bli mange år med kaos.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (8 timer siden):

Litt spesielt fra en de som slukte bildene av "skuespilleren" uten å mukke.

Som sagt, du diskuterer med folk som utelukkende er ute etter å rensvaske Israel. Alt annet er underordnet. 

Mr FAFO? Det er vel enten det eller så har han 9 tvillingbrødre som også løper (eller har løpt) rundt på Gaza. Hva er mest sannsynlig her? Jeg holder option nr 1 mest sannsynlig og da er det ingen "anerkjent journalist", men en som har blitt brukt massivt i Hamas-propaganda i mange forskjellige roller (som vist)

Bilde

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Skrevet
18 minutes ago, Imaginacíon said:

Det er usikre tider på Gaza-stripen nå. Israel vil ha et styre uten Hamas, men hvem skal styre i overgangsperioden frem til noe permanent oppstår? Det nytter ikke å bare peke på Tony Blair. Hvilke utenlandske styrker skal inn og orker noen å gå inn i det mini-Iraket som det kan bli? Det kan bli mange år med kaos.

Det var jo Netanyahus exit-strategi å bygge opp et alternativ til Hamas, men har fikk ikke noe særlig oppslutning hos klanene, så da var det stort sett bare noen gjenger som samarbeidet.

Den naturlige arvtakeren er jo PA, men det vil ikke Israel ha noe av. De vil drive med splitt og hersk. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (3 timer siden):

Kilde: NRK

Fin innrømmelse der i det minste. NRK kan ikke lage kritiske reportasjer om hva Hamas holder på med. Da burde de kanskje ikke lage så mye reportasjer?

"Under slike omstendigheter sier det seg selv at folk flest på Gazastripen tier i frykt for represalier fra Hamas.

Den frykten lever også våre palestinske kolleger med til daglig.

Jeg kan derfor ikke sende teamet jeg har ansvaret for, ut for å lage kritiske reportasjer om hva Hamas holder på med.

De bor på Gazastripen med familiene sine og NRK kan ikke risikere å sette livet deres ytterligere i fare."

• Liker 2
Skrevet
10 minutes ago, DukeNukem3d said:

Mr FAFO? Det er vel enten det eller så har han 9 tvillingbrødre som også løper (eller har løpt) rundt på Gaza. Hva er mest sannsynlig her? Jeg holder option nr 1 mest sannsynlig og da er det ingen "anerkjent journalist", men en som har blitt brukt massivt i Hamas-propaganda i mange forskjellige roller (som vist)

Bilde

Denne har blitt debunka for lenge siden.

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, Rhabagatz said:

Det var jo Netanyahus exit-strategi å bygge opp et alternativ til Hamas, men har fikk ikke noe særlig oppslutning hos klanene, så da var det stort sett bare noen gjenger som samarbeidet.

Den naturlige arvtakeren er jo PA, men det vil ikke Israel ha noe av. De vil drive med splitt og hersk. 

Det beste ville være om PA gikk inn. De har noen sikkerhetsstyrker, men er de tøffe og store nok til å takle klimaet?

• Liker 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (39 minutter siden):

Det er ikke sant. 

Jeg skrev innlegget igår morges, du svarte på det i dag tidlig.

Joda, det er sant. Jeg var på jobb, begynte å skrive på innlegget men måtte i et møte, fullførte innlegget og postet det. Du redigerte innlegget litt etterpå jeg hadde sitert det, så det ble ikke med, så det var ikke med vilje, jeg fikk ikke med meg at innlegget var redigert. Er ikke verre enn det. Det kan skje når tempoet er høyt i tråden og redigeringer gjøres.
Occam’s razor, hvorfor repetere noe du skrev?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (6 minutter siden):

Det er samme person.

Dette ER samme person ja. Ok, da er vi enige om det. Så hva er da debunket egentlig?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Skrevet (endret)
16 minutes ago, DukeNukem3d said:

Dette ER samme person ja. Ok, da er vi enige om det. Så hva er da debunket egentlig?

At det liksom skulle være samme person som later som at han er mange ulike personer. Les den tråden jeg la ut. 

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...