Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
15 minutes ago, Sir said:

Rasistisk hvis det å være palestiner er en rase. Israel har forøvig en egen lignende lov som gjelder Israelske statsborgere, siden de to områdene juridisk ikke kan ligge under samme lover. Det ville isåfall vært en de facto annektering.

Det stemmer forøvrig ikke at det er en ikke-rettslig prosess. Alle ordre må godkjennes av en militær dommer og kan ankes til høyesterett, og ordren må fornyes med jevne mellomrom. Det som derimot er problematisk for å gjøre en god nok bevisvurdering, er at bevis eller grunnlag for anholdelsen i mange tilfeller er hemmelig, fordi det for eksempel kan avsløre informanter som jobber for Israel i Gaza eller Vestbredden. Men det er altså forholdsvis vanlig i en krigssituasjon at folk blir holdt uten dom.

Hvilken krig? Dette er på Vestbredden. Og hvor mange israelere har blitt utsatt for administrative detention?

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

Hvilken krig? Dette er på Vestbredden. 

Ordet krig er ikke brukt konsekvent, og kan bety forskjellige ting. Derfor skrev jeg krigssituasjon. Med det mener jeg i betydningen at det er grupper som med jevne mellomrom er i væpnede sammenstøt, tidvis raketter og droner som blir sendt inn i Israel, og generelt er mange angrep som ikke har militær karakter, f.eks. bosettere som angriper paestinere og palestinere som kjører bilen sin inn i folkemengder. 

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (18 minutter siden):

Og hvor mange israelere har blitt utsatt for administrative detention?

Det er et godt spørsmål, og noe B'Tselem burde ha hatt oversikt over. Det finnes så vidt jeg vet ikke en definitiv liste, men svaret på spørsmålet er nok at antallet israelere som har blitt holdt uten rettsak, er det samme antallet som israelske myndigheter har ment det har vært behov for.

https://www.timesofisrael.com/court-okays-administrative-detention-for-far-rightist-israeli/

Skrevet (endret)
16 minutes ago, Sir said:

Ordet krig er ikke brukt konsekvent, og kan bety forskjellige ting. Derfor skrev jeg krigssituasjon. Med det mener jeg i betydningen at det er grupper som med jevne mellomrom er i væpnede sammenstøt, tidvis raketter og droner som blir sendt inn i Israel, og generelt er mange angrep som ikke har militær karakter, f.eks. bosettere som angriper paestinere og palestinere som kjører bilen sin inn i folkemengder. 

Så hvis Hamas hadde hatt et tilsvarende system og arresterte israelere på mistanke om at de ble medlem av IDF og kom til å gjøre krigsforbrytelser, så hadde det vært ok for deg?

Endret av Imaginacíon
Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Så hvis Hamas hadde hatt et tilsvarende system og arresterte israelere på mistanke om at de ble medlem av IDF og kom til å gjøre krigsforbrytelser, så hadde det vært ok for deg?

Nå har ikke jeg sagt at jeg synes systemet er ok, men jeg kan forstå begrunnelsen for det, selv om det er problematisk at det i praksis ikke kan føres noen rettssak for å veie bevisene. Hvis Hamas hadde hatt et identisk system, så hadde det vært greit. Slik Hamas gjør det nå henretter de palestinske borgere de påstår er kollaboratører med Israel, etter en skinnprosess som varer fra noen timer til noen uker. Når det gjelder israelere arresterer de ikke bare de på mistanke om at de ble medlem av IDF og kom til å gjøre krigsforbrytelser, de arresterer absolutt alle israelere de får tak i, og dreper de fleste av dem. Så om Hamas hadde gjort som Israel så hadde verden blitt bedre for alle. Ikke perfekt, men en bedring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...