Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutes ago, UglaSukk said:

Da snakker vi vel i så fall om et underbevisst hat mot Vesten som altså finnes hos halve befolkningen i Vesten. Så da har vi at ingen har gjordt mer for å "vanne" dette underbevisste hatet mot Vesten ( i Vesten ) enn Netanyahu. Det måtte i så fall være Bush jr.

At det er halvparten som nærer dette hatet tror jeg nok du har rett i. Det er snakk om slikt som antikapitalisme, antikrig og en generell motvilje mot den vestlige kulturen som flere og flere har et fremmedgjort forhold til.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gangen videre ? Hamas frigir nå gislene, de har ikke noe valg om ikke snur Trump seg vekk mens Israel kverker resten av Hamas terroristene. Så Trekker Israel seg bakover, men vær du sikker de overvåker området hele tiden for å forhindre nye våpen inn. Så får ikke Trump fredsprisen fordi sosialistene i Norge hater han for sterkt.  Så da kommer Trump til å drite i dette videre ! Hamas som er demoner kommer til å forsøke å bygge seg opp og omgruppere etter at gislene er satt fri. Gi det noen måneder så smeller Israel til for fult igjen når Hamas ikke legger ned våpnene ! For det tror jeg ikke noe på før jeg får se det. 

• Liker 4
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

At det er halvparten som nærer dette hatet tror jeg nok du har rett i. Det er snakk om slikt som antikapitalisme, antikrig og en generell motvilje mot den vestlige kulturen som flere og flere har et fremmedgjort forhold til.

Spørreundersøkelsene jeg har sett kommer ikke inn på slike ting. Men spørreundersøkelsene indikerer vel en sterk avsky mot lederskapet i Vesten i forhold til krigen i Gaza.

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, UglaSukk said:

Spørreundersøkelsene jeg har sett kommer ikke inn på slike ting. Men spørreundersøkelsene indikerer vel en sterk avsky mot lederskapet i Vesten i forhold til krigen i Gaza.

Ja det er nok mye det. Selv i USA har vinden for lengst snudd. Men at det er en antikapitalistisk understrøm der ute er det ingen tvil om.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (6 minutter siden):

Det var den ene med Albanese med flere. 

Nesten alle kilder på overgrep og folkemord kommer fra antiisraelske personer som ikke er israelske. Den uavhengige rapporten fra FN om folkemord i Gaza var ledet av en person som ba om at «apartheid Israel» skulle bli sanksjonert allerede i 2021. Ikke så overraskende har andre i samme uavhengige gruppe også kommet med utsagn lenge før krigen som stiller dem i et tvilsomt lys når det gjelder upartiskhet.

FN har et enormt fokus på Israel, som automatisk vil gi en stor mengde rapporter om Israel, og som automatisk også gir en bias(hvem tar en jobb i et organ som dette uten å ha et synspunkt allerede?) det er egentlig ganske absurd når man lister det opp:

«The UNHRC has, since its founding in 2006, issued 99 resolutions condemning Israel.25 The number of resolutions condemning Israel, a robust democracy rated “Free” by the respected Freedom House,26 is roughly the same as the total number of resolutions condemning all other countries.27 Currently, the United Nations has seven formal bodies (listed below) investigating Israel. In addition to the aforementioned COI, the United Nations has:

a Division for Palestinian Rights,28

a Committee on the Exercise of the Inalienable Rights of the Palestinian People,29

a United Nations Information System on the Question of Palestine,30

a “Special Rapporteur on the situation of human rights in the Palestinian territories occupied since 1967,”31

a Special Committee to Investigate Israeli Practices Affecting the Human Rights of the Palestinian People and Other Arabs of the Occupied Territories,32

and a United Nations Register of Damage Caused by the Construction of the Wall in the Occupied Palestinian Territory.33

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
20 minutes ago, Sir said:

Nesten alle kilder på overgrep og folkemord kommer fra antiisraelske personer som ikke er israelske. Den uavhengige rapporten fra FN om folkemord i Gaza var ledet av en person som ba om at «apartheid Israel» skulle bli sanksjonert allerede i 2021. Ikke så overraskende har andre i samme uavhengige gruppe også kommet med utsagn lenge før krigen som stiller dem i et tvilsomt lys når det gjelder upartiskhet.

FN har et enormt fokus på Israel, som automatisk vil gi en stor mengde rapporter om Israel, og som automatisk også gir en bias(hvem tar en jobb i et organ som dette uten å ha et synspunkt allerede?) det er egentlig ganske absurd når man lister det opp:

«The UNHRC has, since its founding in 2006, issued 99 resolutions condemning Israel.25 The number of resolutions condemning Israel, a robust democracy rated “Free” by the respected Freedom House,26 is roughly the same as the total number of resolutions condemning all other countries.27 Currently, the United Nations has seven formal bodies (listed below) investigating Israel. In addition to the aforementioned COI, the United Nations has:

a Division for Palestinian Rights,28

a Committee on the Exercise of the Inalienable Rights of the Palestinian People,29

a United Nations Information System on the Question of Palestine,30

a “Special Rapporteur on the situation of human rights in the Palestinian territories occupied since 1967,”31

a Special Committee to Investigate Israeli Practices Affecting the Human Rights of the Palestinian People and Other Arabs of the Occupied Territories,32

and a United Nations Register of Damage Caused by the Construction of the Wall in the Occupied Palestinian Territory.33

At FN har så mange organer som styrer med dette er fordi konflikten har pågått så lenge og fordi FN må ta på seg en del av skylden for at det er blitt slik da det var et FN-vedtak som opprettet staten Israel.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

USAs president Donald Trump kunngjorde natt til torsdag at Hamas og Israel er enige om det han kalte «første fase» av en avtale som man håper skal avslutte den to år lange krigen i Gaza.

– Dette ønsker vi varmt velkommen. Dette er oppløftende. Det er mer grunn til å være optimistisk nå enn på noe tidspunkt i løpet av de to årene som har gått med denne forferdelige krigen i Gaza. Det er mange fallgruver, det er mye som skal på plass, men dette er en veldig god start, sier utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) til TV 2.

Første fase innebærer en fange- og gisselutveksling og at Israel skal trekke seg tilbake til en linje som partene ifølge Trump er enige om.

er vel tvilsomt om Israel har til hensikt å følge denne fredsplanen helt til mål.

de trekker seg kun pga. press fra Trump, men målet er jo å utslette Hamas "til siste mann"

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Det er problematisk for denne staten kom på toppen av en allerede eksisterende bosetning og har i praksis utviklet seg til ren rasisme mot palestinerne.

La oss ikke dra i gang historiedebatten igjen(eller kanskje vi skal det). Jeg vil heller påpeke at det er en dobbeltmoral her. Det finnes mange eksempler på stater som eksisterer i dag som er der på bekostning av et folk som var der først. Sett bort ifra historien med utskiftning av befolkning over tusenvis av år, i området Israel nå er, hvem som egentlig var der først, og det faktum at det var forløperen til FN som opprettet Israel, så er det mest hensiktsmessig å se fremover. Hvem snakker om at sakserne skal trekke seg ut av UK, alle som nå okkuperer Amerika skal komme tilbake dit de egentlig kommer fra? Mange slike tilfeller. Om indianerne hadde begynt å krige for rettigheter igjen, så hadde staten de nå bor i selvfølgelig gjort tiltak. Gaza og Vestbredden har i praksis blitt mer og mer skjermet fra Israel proper etterhvert som det har brutt ut konflikter(se første og andre intifada), ikke omvendt.

Det nærmeste vi kommer i Europa er vel IRA som vil(le) ha tilbake hele Irland. Hvem forventet at UK skulle gi tilbake Nord-Irland? Hvem står på barrikadene for det i dag?

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Sir said:

La oss ikke dra i gang historiedebatten igjen(eller kanskje vi skal det). Jeg vil heller påpeke at det er en dobbeltmoral her. Det finnes mange eksempler på stater som eksisterer i dag som er der på bekostning av et folk som var der først. Sett bort ifra historien med utskiftning av befolkning over tusenvis av år, i området Israel nå er, hvem som egentlig var der først, og det faktum at det var forløperen til FN som opprettet Israel, så er det mest hensiktsmessig å se fremover. Hvem snakker om at sakserne skal trekke seg ut av UK, alle som nå okkuperer Amerika skal komme tilbake dit de egentlig kommer fra? Mange slike tilfeller. Om indianerne hadde begynt å krige for rettigheter igjen, så hadde staten de nå bor i selvfølgelig gjort tiltak. Gaza og Vestbredden har i praksis blitt mer og mer skjermet fra Israel proper etterhvert som det har brutt ut konflikter(se første og andre intifada), ikke omvendt.

Det nærmeste vi kommer i Europa er vel IRA som vil(le) ha tilbake hele Irland. Hvem forventet at UK skulle gi tilbake Nord-Irland? Hvem står på barrikadene for det i dag?

Det som ikke kan aksepteres er okkupasjonen og apartheid-staten. Israel per i dag har planer om å sakte presse ut palestinerne fra Vestbredden og anneksjon. Det er enda mer uakseptabelt.

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (25 minutter siden):

At FN har så mange organer som styrer med dette er fordi konflikten har pågått så lenge og fordi FN må ta på seg en del av skylden for at det er blitt slik da det var et FN-vedtak som opprettet staten Israel.

Jeg ser ikke det samme med Syria, Libanon, Irak, og Rwanda, som eksempel? Hvor er disse områdenes forvaltningsorganer i FN?

• Liker 5
Skrevet
Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

Det som ikke kan aksepteres er okkupasjonen og apartheid-staten. Israel per i dag har planer om å sakte presse ut palestinerne fra Vestbredden og anneksjon. Det er enda mer uakseptabelt.

Du hadde ikke lyst til å adressere noe av det jeg skrev?

• Liker 4
Skrevet
3 minutes ago, Sir said:

Jeg ser ikke det samme med Syria, Libanon, Irak, og Rwanda, som eksempel? Hvor er disse områdenes forvaltningsorganer i FN?

Rwanda har da ikke en så tung konflikt gående?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
23:4 skrev (1 time siden):

Så får ikke Trump fredsprisen fordi sosialistene i Norge hater han for sterkt. 

Er kanskje ikke vits i å svare på sånt svada, men siden du har fått to likerklikk kan det jo være greit å opplyse om at Nobels fredspris deles ut av Nobelkomiteen, som består av fem medlemmer. Jeg tviler fryktelig sterkt på at andre enn de med sitt politiske kompass solid ute av kurs ville beskrevet Asle Toje, Kristin Clemet eller Anne Enger som "sosialister".

• Liker 2
Skrevet (endret)
29 minutes ago, Sir said:

Du hadde ikke lyst til å adressere noe av det jeg skrev?

Indianerne har rett på sitt land og det fins de som jobber for det. Det folkemordet de ble utsatt for er så grusomt og omfattende at det setter alt annet i skyggen. Jeg skal ikke krangle på Israels eksistens dog. Bare la meg få påpeke at en må akseptere at noen palestinere mener de har rett på hele området. Skal Israel noensinne få fred må de lære seg å leve fredelig med sine naboer. Og da er et første skritt å begynne og jobbe for en tostatsløsning.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
Skrevet (endret)
23:4 skrev (1 time siden):

Og de kaster homofile ned fra hustakene !

Det er ingen tvil om at Hamas og de andre islamistiske terrorgruppene i Gaza behandler homofile ekstremt dårlig, inkludert tortur.

Det er dog ikke noe som tyder på at de har kastet homofile fra hustak. Det har blitt postet videoer i sosiale medier som angivelig skal vise dette, men de er alle fra andre steder som Syria og Irak, med IS som står bak. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (20 minutter siden):

Rwanda har da ikke en så tung konflikt gående?

Det har bedret seg de siste årene meg bekjent, men var 40 år med konflikt først. Det er ikke sånn at FN hadde 7 organisasjoner dedikert til Rwanda som nå er lagt ned heller.

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (25 minutter siden):

Indianerne har rett på sitt land og det fins de som jobber for det. Det folkemordet de ble utsatt for er så grusomt og omfattende at det setter alt annet i skyggen. Jeg skal ikke krangle på Israels eksistens dog. Men skal landet noensinne få fred må det lære seg å leve fredelig med sine naboer. Og da er et første skritt å begynne og jobbe for en tostatsløsning.

Har du noen tips til hvordan Israel skal leve fredelig med ufredelige naboer da? 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...