Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Imaginacíon skrev (35 minutter siden):

Du mener det, men forholdene på Vestbredden tilsier noe annet.

Ja, de tilsier at forholdene på Vestbredden, demokratisk sett, er omtrent som i nabolandene Egypt og Jordan. Litt bedre faktisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Tussi skrev (27 minutter siden):

NRK melder at BBC har snakket med Hamas militære leder, de har sagt de vil avvise planen

Dette er ikke helt presist. BBC meldte at de har kilder på at Hamas militære leder i Gaza har indikert til meklere at han er uenig i planen. BBC har ikke snakket med han.

Utdrag fra BBCs artikkel:

The BBC understands that mediators have made contact with the head of Hamas's military wing in Gaza, who indicated he does not agree to new US ceasefire plan.

Izz al-Din al-Haddad is thought to believe the plan was designed to finish Hamas, whether the group accepts it or not, and so is determined to fight on.

Dette betyr ikke nødvendigvis noe for om Hamas sier ja eller nei til planen. Hamas er nå en fraksjonert gruppe, der det politiske lederskapet som sitter i Qatar ikke har full kontroll på hva Hamas i Gaza gjør og vice versa. Det er ikke umulig å se for seg en situasjon der Hamas i Qatar godtar planen, mens Hamas og de andre gruppene på Gazastripen vil kjempe videre. Eller at det til og med vil være uenigheter mellom Hamas-fraksjoner og andre terrorgrupper innad i Gaza. I tillegg har man elementet av at planen er forhandlet frem uten den ene parten, som kan komplisere ytterligere internt.

Som BBC skriver videre:

It is thought that some of Hamas's political leadership in Qatar are open to accepting it with adjustments - but have found their influence limited as they do not have control of the hostages held by the group.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke helt presist. BBC meldte at de har kilder på at Hamas militære leder i Gaza har indikert til meklere at han er uenig i planen. BBC har ikke snakket med han.

Utdrag fra BBCs artikkel:

The BBC understands that mediators have made contact with the head of Hamas's military wing in Gaza, who indicated he does not agree to new US ceasefire plan.

Izz al-Din al-Haddad is thought to believe the plan was designed to finish Hamas, whether the group accepts it or not, and so is determined to fight on.

Dette betyr ikke nødvendigvis noe for om Hamas sier ja eller nei til planen. Hamas er nå en fraksjonert gruppe, der det politiske lederskapet som sitter i Qatar ikke har full kontroll på hva Hamas i Gaza gjør og vice versa. Det er ikke umulig å se for seg en situasjon der Hamas i Qatar godtar planen, mens Hamas og de andre gruppene på Gazastripen vil kjempe videre. Eller at det til og med vil være uenigheter mellom Hamas-fraksjoner og andre terrorgrupper innad i Gaza. I tillegg har man elementet av at planen er forhandlet frem uten den ene parten, som kan komplisere ytterligere internt.

Som BBC skriver videre:

It is thought that some of Hamas's political leadership in Qatar are open to accepting it with adjustments - but have found their influence limited as they do not have control of the hostages held by the group.

Ok... jeg ser for meg at det som kan skje er at Hamas i Qatar godtar avtalen, men at Hamas i Gaza henrettet Gislene og slåss til siste mann. Og Israel vil få skylden for alt av verden, selv om de har sagt ja..

• Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, Tussi said:

Ok... jeg ser for meg at det som kan skje er at Hamas i Qatar godtar avtalen, men at Hamas i Gaza henrettet Gislene og slåss til siste mann. Og Israel vil få skylden for alt av verden, selv om de har sagt ja..

Israel fikk inn endringer etter forhandlingene med de arabiske lederne, og hvis de står steilt på sitt, må de ta ansvaret for det.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Israel fikk inn endringer etter forhandlingene med de arabiske lederne, og hvis de står steilt på sitt, må de ta ansvaret for det.

Så alt er israels feil helt alltid og alltid, uansett. Hamas har ikke ansvar for noe som helst.  Got it

• Liker 1
Skrevet
Just now, Tussi said:

Så alt er israels feil helt alltid og alltid, uansett. Hamas har ikke ansvar for noe som helst.  Got it

Hvor skrev jeg det? Israel må ta ansvaret for sine handlinger og Hamas for sine.

• Liker 2
Skrevet

Hvor skrev jeg det? Israel må ta ansvaret for sine handlinger og Hamas for sine.

Å ok, for jeg har aldri oppfatter dine innlegg som at Hamas skal ta ansvar for noe som helst.... nøyaktig hva skal Hamas ta ansvar for?

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutes ago, Tussi said:

Å ok, for jeg har aldri oppfatter dine innlegg som at Hamas skal ta ansvar for noe som helst.... nøyaktig hva skal Hamas ta ansvar for?

De må ta ansvar for 7. oktober. Og de må ta sin del av ansvaret hvis forhandlingene nå feiler.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
Skrevet

De må ta ansvar for 7. oktober. 

Men ikke for å gjemme seg bak sivile? Slåss i sivile klær? Skytingen som gjorde slutt på våpenhvilen desember 2023? Å kun gi mat til de som støttet dem mens naboene sultet? For å holde gisler? He rette eller mishandle gisler? Og hva med å bruke sykehus som tortursentral, slik Amnesty påpekte i 2014? Kunne sikkert komme på mer, men hadde Hamas sluppet fri gislene og lagt ned våpnene hadde titalls tusen liv vært spart, dette har de også delansvar for

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutes ago, Tussi said:

Men ikke for å gjemme seg bak sivile? Slåss i sivile klær? Skytingen som gjorde slutt på våpenhvilen desember 2023? Å kun gi mat til de som støttet dem mens naboene sultet? For å holde gisler? He rette eller mishandle gisler? Og hva med å bruke sykehus som tortursentral, slik Amnesty påpekte i 2014? Kunne sikkert komme på mer, men hadde Hamas sluppet fri gislene og lagt ned våpnene hadde titalls tusen liv vært spart, dette har de også delansvar for

Hamas må ta ansvaret for de israelske gislene og Israel må ta ansvaret for de 1000er av palestinske gisler. Ja å legge skylden for folkemordet på noen andre enn de som utførte det er jo hendig.

Endret av Imaginacíon
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Hamas må ta ansvaret for de israelske gislene og Israel må ta ansvaret for de 1000er av palestinske gisler.

Så da Hamas henrettet 3 gisler, så fordømmer du det antar jeg? Men hva med å med vilje utsette palestinske sivile for risiko? Har de null ansvar for det? Merk jeg fratar ikke Israel ansvar for sine handlinger, men dette er ikke 100-0 altså

Og for å legge til, å nekte å godta den nye avtalen og fortsette en håpløs kamp fordi Israel får mer kritikk er hensynsløst, overfor palestinske sivile, som åpenbart kun betyr noe for Hamas lår de dør 

Endret av Tussi
  • Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Tussi said:

Så da Hamas henrettet 3 gisler, så fordømmer du det antar jeg? Men hva med å med vilje utsette palestinske sivile for risiko? Har de null ansvar for det? Merk jeg fratar ikke Israel ansvar for sine handlinger, men dette er ikke 100-0 altså

Hvis de henrettet 3 gisler fordømmer jeg det. Fordømmer du de israelske torturfengslene?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (6 minutter siden):

Hvis de henrettet 3 gisler fordømmer jeg det. Fordømmer du de israelske torturfengslene?

Jeg mener at alle fanger skal behandles iht internasjonal lov

Men du slår inn åpne dører her, jeg er ikke fremmed for å fordømme Israel, jeg forventer simpelthen kun at Hamas får det ansvaret de skal ha, for sine daglige krigsforbrytelser og brudd på alle lover.

Endret av Tussi
  • Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutes ago, Tussi said:

Jeg mener at alle fanger skal behandles iht internasjonal lov

Men du slår inn åpne dører her, jeg er ikke fremmed for å fordømme Israel, jeg forventer simpelthen kun at Hamas får det ansvaret de sjal ja, for sine daglige krigsforbrytelser og brudd på alle lover.

For de krigsforbrytelser de har begått bør de rettsforfølges. Israel sine krigsforbrytere bør rettsforfølges og de, altså Israel, bør betale en massiv erstatning for folkemordet.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

or de krigsforbrytelser de har begått bør de rettsforfølges. Israel sine krigsforbrytere bør rettsforfølges

Enig

Skrevet
1 minute ago, UglaSukk said:

Link til video ( 50 sek )

Jeg trodde først at dette var en parodi på ufyselige pro Israel influensere. Men det er altså "ekte vare". Disse to var blandt de influenserne som ble invitert til å møte Netanyahu da han var i Washington nå sist.

https://www.24vids.com/video/the-best-conservative-influencers-israel-can-buyemily-austin-participated-in-p-tw-1972100866804273237

De to er latterlige. Regn med at det blir flere slike når Israel skal kjøpe seg innflytelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...