Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
UglaSukk skrev (11 minutter siden):

Et ulovlig overraskelsesangrep, med USAs forhandlinger som avledning, med mål om å "decapitate", drepe lederskapet, for alt dette er en naturlig assosiasjon nazistenes "blitzkrieg".

Ja, det vil jo være de to eneste eksemplene i historien på noe sånt.

Bortsett fra at beskrivelsen ikke passer på blirtzkrieg heller. Men det er jo så..

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
UglaSukk skrev (1 time siden):

Jeg kommer jo aldri til å få deg til å like vitsen, det ser jeg klart.

Men for andre som kanskje leser dette har jeg lyst til å si at Merz sitt utsagn om at Israel gjør drittjobben blir ekstra ironisk når en tenker på at hvis en skal peke ut en historisk inspirasjon for Israels angrep på Iran så vil det ikke være unaturlig å tenke på nazistenes "blitzkrieg".

Jeg bryr meg egentlig ikke om vitsen i seg selv, det interessante her er hva den representerer om denne konflikten og vår tid. 

I løpet av to år har Israel sablet ned sine geopolitiske fiender i flere ulike land, men de har tapt Gen Z i Vesten fordi pro-palestinere er mer effektive på meming og TikTok. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Ballalaika skrev (1 time siden):

Ja, det vil jo være de to eneste eksemplene i historien på noe sånt.

Bortsett fra at beskrivelsen ikke passer på blirtzkrieg heller. Men det er jo så..

En historiker kunne sikkert holdt et langt foredrag om alle som gikk foran, før nazistene. Og et langt foredrag om hvordan tankene rundt blitzkrieg har levd videre etter nazistene. Opp til at vi fikk denne "blitzkrigen" mot Iran. Men det var ikke disse andre som gjorde "blitzkrieg" som begrep til allemannseie, det var det nazistene som gjorde.

• Liker 2
Skrevet
VifteKopp skrev (1 time siden):

I løpet av to år har Israel sablet ned sine geopolitiske fiender i flere ulike land, men de har tapt Gen Z i Vesten fordi pro-palestinere er mer effektive på meming og TikTok. 

Helt merkelig at når en slakter ned sine fiender for fote, så kan en likevel få opinionen imot seg.

• Liker 2
Skrevet
UglaSukk skrev (12 minutter siden):

En historiker kunne sikkert holdt et langt foredrag om alle som gikk foran, før nazistene. Og et langt foredrag om hvordan tankene rundt blitzkrieg har levd videre etter nazistene. Opp til at vi fikk denne "blitzkrigen" mot Iran. Men det var ikke disse andre som gjorde "blitzkrieg" som begrep til allemannseie, det var det nazistene som gjorde.

Eller .. det handler om en trang til å dra til å dra inn nazistene....

• Liker 4
Skrevet
Ballalaika skrev (4 minutter siden):

Eller .. det handler om en trang til å dra til å dra inn nazistene....

Noen vil holde opp nazistene som skrekk og advarsel, for å understreke alvorligheten.

Andre vil underspille alvorligheten, normalisere handlingene.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
UglaSukk skrev (3 timer siden):

Jeg kommer jo aldri til å få deg til å like vitsen, det ser jeg klart.

Men for andre som kanskje leser dette har jeg lyst til å si at Merz sitt utsagn om at Israel gjør drittjobben blir ekstra ironisk når en tenker på at hvis en skal peke ut en historisk inspirasjon for Israels angrep på Iran så vil det ikke være unaturlig å tenke på nazistenes "blitzkrieg".

Sammenligningen er tullete, landene Tyskland angrep hadde aldri støttet terrorgrupper mot Tyskland eller snakket om å utslette Tyskland 

• Liker 6
Skrevet
UglaSukk skrev (1 minutt siden):

Noen vil holde opp nazistene som skrekk og advarsel, for å understreke alvorligheten.

Andre vil underspille alvorligheten, normalisere handlingene.

Kjære vene..

Sammenligningen mellom Israels angrep på Iran og nazistenes blitzkrieg er bisarr og absurd.

Om man vil sammenligne Gaza med det nazistene drev med som en hyperbol så er det en ting.

Når man prøver å presse inn også angrepet på Iran der så er båten så lite fortøyd at det fremstår som åpenbart ikke rasjonelt motivert. Sorry altså.

• Liker 4
Skrevet
Ballalaika skrev (25 minutter siden):

Sammenligningen mellom Israels angrep på Iran og nazistenes blitzkrieg er bisarr og absurd.

Jeg er jo uenig i det. Men slik som situasjonen er nå, så er det jo helt klart andre ugjerninger fra Israels hånd som overskygger angrepet på Iran.

• Liker 2
Skrevet
UglaSukk skrev (48 minutter siden):

Helt merkelig at når en slakter ned sine fiender for fote, så kan en likevel få opinionen imot seg.

Under andre verdenskrig slaktet de allierte ned aksemaktene for fote, uten at de mistet opinionen av den grunn.

Krigføringen er bare én del av konflikten. Fortellingene om krigføringen er også viktig.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (8 minutter siden):

Under andre verdenskrig slaktet de allierte ned aksemaktene for fote, uten at de mistet opinionen av den grunn.

Krigføringen er bare én del av konflikten. Fortellingene om krigføringen er også viktig.

Tyskerne tapte "fortellings-krigen" under andre verdenskrig. Og Israel taper "fortellings-krigen" nå.

Endret av UglaSukk
  • Liker 1
Skrevet
UglaSukk skrev (6 minutter siden):

Tyskerne tapte "fortellings-krigen" under andre verdenskrig. Og Israel taper "fortellings-krigen" nå.

Israel virker å tape fortellingskrigen hos de yngre i Vesten, ja, som forstår konflikten på et svært overfladisk nivå.

Hvorvidt dette får noen reelle konsekvenser for Israel i fremtiden, gjenstår å se. Jeg har mine tvil. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
UglaSukk skrev (50 minutter siden):

At man taper propagandakrugen mot en terrorgruppe betyr ikke at man tar feil, bare at folk har et forenklet syn på konflikten

Det er mye lettere å ta israelkritikk på alvor av de som ikke roper "globalize tge intifada" eller "from the river to the sea".

Sekve forutsetningen for å ku ne forvente at deres israelkritikk tas seriøst er at man betrakter at den eneste jødiske staten i verden har rett til i det minste å eksistere. 

Mener man ikke det tar jeg kritikk overhodet ikke seriøst

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

Er det mange med hånden på hjertet, bortsett fra Israel selvsagt, som virkelig mener at Israel har behøvd å gå såpass drastisk til verks? Færre og færre i alle fall.. Slikt sett faller jo bare Israel for eget grep.

Denne krigen bedriver Israel langt nærmere en massakre enn taktiske operasjoner som burde ha som motiv å begrense sivile tap. Likevel utradere Hamas. Men visse uttalelser fra representanter i Israel sin regjering har tatt til orde for det motsatte. Massedød og de resterende palestinere tvangs deportert. 

Hele Palestina overtas av Israel? Noen ledere i resten av verden som tilslutt reiser seg fra stolen da? Ikke trolig. Tenker det fortsatt blir en behagelig Netflix sittestilling.

Israel risikerer uansett et ettermæle de vil slite med. De kan for så vidt trøste seg med at de alltids har en haug av antisemitt-kort å slenge rundt seg. De har ikke vært sene om å benytte seg av disse.

Jeg synes imidlertid det er rart når/hvis ikke det øker på med en israelsk befolkning som ser for seg en sperregrense på volden som hersker. Hamas motstand og medlemmer er nå bare hallusinasjoner.

Endret av Sovna
  • Liker 2
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Har du et bedre forslag til hvordan man bekjemper terrororganisasjonen HAMAS, uten bli upopulær blant islamister og kommunister?
Husk at det er HAMAS som skader sivile palestinere.

Det er jo ikke lett å unngå sivile tap når de gjemmer seg i humanitære soner og i tuneller under sivile. Men det går an å slippe inn ubegrenset med nødhjelp, eller det burde en selvfølge...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Har du et bedre forslag til hvordan man bekjemper terrororganisasjonen HAMAS, uten bli upopulær blant islamister og kommunister?

Ikke er jeg noen religion fan, ikke fotball fan heller for den sakens skyld. Og skal jeg være ærlig er det faktisk Islam jeg har størst innvendinger mot. Men i dette tilfelle og krigen ser jeg utelukkende mennesker som mennesker.

Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Husk at det er HAMAS som skader sivile palestinere.

Ingen sivile palestinere som går fløyten fra israelsk krigføring? Jøss.. Sånne eventyrbriller må jeg jaggu skaffe meg.

Endret av Sovna
  • Liker 3
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Det er HAMAS som driver terror mot Israel og bruker sivile palestinere som skjold.
Trenger ikke eventyrbriller for å fordele skylda der den hører hjemme.

Da vet jeg at du mener, rettere sagt tipper på det.. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...