Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
On 11/19/2025 at 11:03 PM, VifteKopp said:

Det er et annet problem ja, men det er et senere problem. 

Det er jeg faktisk ikke enig i

Netanyahu tilkjennega sin intensjon om å hindre dannelsen av en palestinsk stat umiddelbart etter kunngjøringen av våpenhvilen. Dermed var forutsetningene for avtalen brutt ettersom dannelsen av en palestinsk stat er selve målet for Hamas.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rhabagatz skrev (1 time siden):

Netanyahu tilkjennega sin intensjon om å hindre dannelsen av en palestinsk stat umiddelbart etter kunngjøringen av våpenhvilen. Dermed var forutsetningene for avtalen brutt ettersom dannelsen av en palestinsk stat er selve målet for Hamas.

Hamas har nok høyere ambisjoner enn som så.

• Liker 7
Skrevet
Rhabagatz skrev (5 timer siden):

Israels nåværende regjering kan byttes ut med en annen og mer palestinsk-vennlig regjering ved valg. 

Hamas kan derimot ikke byttes ut ved valg, ettersom Gaza ikke er et demokrati. De kan kun utryddes militært eller frivillig legge ned våpnene. 

Den lange veien til en palestinsk stat går altså via et styreskifte på begge sider. 

• Liker 3
Skrevet
26 minutes ago, VifteKopp said:

Israels nåværende regjering kan byttes ut med en annen og mer palestinsk-vennlig regjering ved valg. 

Hamas kan derimot ikke byttes ut ved valg, ettersom Gaza ikke er et demokrati. De kan kun utryddes militært eller frivillig legge ned våpnene. 

Den lange veien til en palestinsk stat går altså via et styreskifte på begge sider. 

Det er ett år til valg i Israel og jeg er ikke optimist. Folket er radikalt palestinauvennlig.

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (28 minutter siden):

Det er ett år til valg i Israel og jeg er ikke optimist. Folket er radikalt palestinauvennlig.

Og det palestinske folk er radikalt Israel-uvennlig. 

Men holdninger kan skifte på begge sider hvis man tar de riktige valgene. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Palestinerne er enda mer radikalt israeluvennlige. Nå ser jeg også palestinavenner i vesten på X og andre steder oftere og oftere retweeter mer radikalt materiale enn før, som kart der Israel er utslettet og erstattet av Palestina. Dette ser ut til å bli mer og mer en mainstream mening der. En jeg debatterte med tidligere har begynt å retweete rent jødehat også, trodde aldri han var der.. 

Vi er radikalt russeruvennlig. Det er en god ting. Hadde vi hatt Hamas som nabo så ville vi vært radikalt palestinauvennlig også.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
1 hour ago, DukeNukem3d said:

Palestinerne er enda mer radikalt israeluvennlige. Nå ser jeg også palestinavenner i vesten på X og andre steder oftere og oftere retweeter mer radikalt materiale enn før, som kart der Israel er utslettet og erstattet av Palestina. Dette ser ut til å bli mer og mer en mainstream mening der. En jeg debatterte med tidligere har begynt å retweete rent jødehat også, trodde aldri han var der.. 

Vi er radikalt russeruvennlig. Det er en god ting. Hadde vi hatt Hamas som nabo så ville vi vært radikalt palestinauvennlig også.

Deler av den israelske befolkningen er ikke noe bedre enn Hamas. 82 prosent vil etnisk rense Gaza. 64% tror ikke det er noen uskyldige i Gaza. 47% vil drepe alle palestinere på Gaza. IDF er den israelske versjonen av Hamas og har vært det siden 1948. 

• Liker 4
Skrevet
DukeNukem3d skrev (6 timer siden):

Palestinerne er enda mer radikalt israeluvennlige. Nå ser jeg også palestinavenner i vesten på X og andre steder oftere og oftere retweeter mer radikalt materiale enn før, som kart der Israel er utslettet og erstattet av Palestina. Dette ser ut til å bli mer og mer en mainstream mening der. 

"River to the sea" ble vel et mainstream heiarop blant pro-palestinerne i vesten allerede fra 8. oktober 2023. Det var i hvert fall slik jeg oppfattet det i mine sosiale omgangskretser, og også i den større samtalen.

To-statsløsningen har aldri vært et mål for disse aktivistene, heldigvis er det ikke de som som har fremforhandlet fredsavtalen og veikartet videre.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...