Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
52 minutes ago, Tussi said:

Nei, det er ikke det samme,  fordi mange som støtter Israels rett til å forsvare seg kritiserer krigsforbrytelser, disse organene har aldri kritisert Hamas metoder, å la være å kritisere er implisitt anerkjennelse

Hvis man svarer "Israel har rett til å forsvare seg" ifm med utsulting av Gaza, da har du et poeng. Men de fleste som forsvarer Israels rett til å forsvare seg tar avstand fra åpenbare krigsforbrytelser, det et ikke det samme globalt sett ift Hamas 

Forsvar av mål er ikke det samme som forsvar av middel. Det er grunnleggende. Mange som mener at motstandskamp mot okkupasjon er legitimt, tar avstand fra krigsforbrytelser.

Det unike er at man (i vesten) avskriver Hamas som en terrororganisasjon, når det er en motstandsbevegelse som bruker terror som virkemiddel. På samme måte som Israel bruker forbrytelser mot menneskeheten som virkemiddel. 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Tussi said:

Er visst ikke alle som sulter i Gaza.... Hamas sørger for sine egne og driter i resten

https://bbc.com/news/articles/c1kz42j92jmo

Er dette noen som ikke sulter:

"I'm often forced to go to aid distribution points in the hope of getting some flour to feed my children. Sometimes I succeed in bringing home a little, but most of the time I fail."

Du misrepresenterer innholdet i artikkelen. Det står at Hamasansatte får maks. 20% av lønna si!

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (5 minutter siden):

Forsvar av mål er ikke det samme som forsvar av middel. Det er grunnleggende. Mange som mener at motstandskamp mot okkupasjon er legitimt, tar avstand fra krigsforbrytelser.

Det unike er at man (i vesten) avskriver Hamas som en terrororganisasjon, når det er en motstandsbevegelse som bruker terror som virkemiddel. På samme måte som Israel bruker forbrytelser mot menneskeheten som virkemiddel. 

Men man har ikke tatt avstand fra virkemiddel,.det er hele poenget mitt,.ikke en eneste gang har FNs medlemsland klart å.fordømme Hamas virkemidler, som i hovedsak består av å drepe sivile israelere

Endret av Tussi
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (9 minutter siden):

Det unike er at man (i vesten) avskriver Hamas som en terrororganisasjon, når det er en motstandsbevegelse som bruker terror som virkemiddel

Her kommer det på løpende bånd.

vIsTøTtErIkKeHaMaS

Endret av Ballalaika
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (9 minutter siden):

Er dette noen som ikke sulter:

"I'm often forced to go to aid distribution points in the hope of getting some flour to feed my children. Sometimes I succeed in bringing home a little, but most of the time I fail."

Du misrepresenterer innholdet i artikkelen. Det står at Hamasansatte får maks. 20% av lønna si!

Ja, og det står at de som er tilknyttet Hamas får mat, mens naboene ikke får. Dette minner meg om når gislene frigitt informerer om at Hamas spiste kylling mens de fikk et pitabrød daglig på deling. De sørger for deg selv.... det kommer også frem at en god del av tidligere nødhjelp er gått tim Hamas. Som ikke gir det alle, kun sine egne. 

Sier ikke at de har overflod, jeg sier de har tilgang på noe som de holder på for seg selv mens barn dør av sult. Og selvsagt skal Israel slippe inn nok mat,.Men.prioriteringene til Hamas er mer enn tydelig 

Endret av Tussi
  • Liker 4
Skrevet
13 minutes ago, Tussi said:

Men man har ikke tatt avstand fra virkemiddel,.det er hele poenget mitt,.ikke en eneste gang har FNs medlemsland klart å.fordømme Hamas virkemidler, som i hovedsak består av å drepe sivile israelere

Har ikke FNs medlemsland fordømt 7. okt.? De aller fleste medlemsland har da fordømt terrorangrepene. Hamas er heller ikke noe medlemsland, det er Israel.

Men alt dette er bare en avsporing fra det som er viktig i dag, nemlig Israelske forbrytelser mot menneskeheten.  

• Liker 5
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (34 minutter siden):

Har ikke FNs medlemsland fordømt 7. okt.? De aller fleste medlemsland har da fordømt terrorangrepene. Hamas er heller ikke noe medlemsland, det er Israel.

Men alt dette er bare en avsporing fra det som er viktig i dag, nemlig Israelske forbrytelser mot menneskeheten.  

FN som organ har ikke det nei, men de har fordømt  Israel over en lav sko i mange tiår ( f eks er Israel fordømt for brudd på kvinners rettigheter mens Afghanistan og Iran ikke er det)ihvertfall som jeg har fått med meg, og ihvertfall på det tidspunktet. Derfor driter Israel nå i FN

Hvis noen kritiserte meg for absolutt alt jeg gjorde.men var taus lm andres feil, hadde jeg dritt i dem selv etter en stund. Selv om de skulle hatt et poeng hadde jeg bare tenkt at rette ræva feis og gitt blaffen. Det gjør Israel np, og det er tragisk,.men ikke uventet.

Det er forøvrig ikke en svspiring nei, for dette et konsekvensene av at Israels syn alltid har blitt avfeid som en avsporing,  selv etter 7 oktober 

Endret av Tussi
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
36 minutes ago, Tussi said:

FN som organ har ikke det nei, men de har fordømt  Israel over en lav sko i mange tiår ( f eks er Israel fordømt for brudd på kvinners rettigheter mens Afghanistan og Iran ikke er det)ihvertfall som jeg har fått med meg, og ihvertfall på det tidspunktet. Derfor driter Israel nå i FN

Hvis noen kritiserte meg for absolutt alt jeg gjorde.men var taus lm andres feil, hadde jeg dritt i dem selv etter en stund. Selv om de skulle hatt et poeng hadde jeg bare tenkt at rette ræva feis og gitt blaffen. Det gjør Israel np, og det er tragisk,.men ikke uventet.

Det er forøvrig ikke en svspiring nei, for dette et konsekvensene av at Israels syn alltid har blitt avfeid som en avsporing,  selv etter 7 oktober 

Du blander sammen og trekker inn masse ulike råd og kommisjoner, kommisjonærer, spesialkommisjoner, medlemsland og administrasjonen i FN.

Hvis Israel fordømmes av mange så er det ganske enkelt fordi de er en okkupant. Palestina er okkupert. Det er i utgangspunkt ikke noe balanse eller ekvivalens.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 5
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (3 minutter siden):

Du blander sammen og trekker inn masse ulike råd og kommisjoner, medlemsland og administrasjonen.

Hvis Israel fordømmes av mange så er det ganske enkelt fordi de er en okkupant. Palestina er okkupert.

Du ser virkelig ikke det hyklersk i å fordømme Israel, men ikke Iran og Afghanistan for brudd på kvinners rettigheter? Da er dette en fullstendig meningsløs diskusjon

Tyrkia som okkupant har heller ikke blitt fordømt.

Dette er hele poenget, kritiser en part så mye mens andre.gpr feil at vedkommende tilslutt driter i deg (FN). 

Endret av Tussi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
2 minutes ago, Tussi said:

Du ser virkelig ikke det hyklersk i å fordømme Israel, men ikke Iran og Afghanistan for brudd på kvinners rettigheter? Da er dette en fullstendig meningsløs diskusjon

Har jeg skrevet det? Det er utenfor tema. Jeg har gjentatt ganger søkt å avvise dette sporet.

• Liker 4
Skrevet
Rhabagatz skrev (Akkurat nå):

Har jeg skrevet det? Det er utenfor tema. Jeg har gjentatt ganger søkt å avvise dette sporet.

Ihvertfall jeg poengterer at dette er grunnen til at Israel idag driter I FN, forståelig nok. 

• Liker 4
Skrevet
Just now, Tussi said:

Ihvertfall jeg poengterer at dette er grunnen til at Israel idag driter I FN, forståelig nok. 

Det er unnskyldning Israel bruker til å drite i alvorlig kritikk, nemlig at alle kritikere er antisemitter og at de er et offer. Nå er du faktisk en nyttig idiot i den sammenhengen.

Som sagt, du vet hva som foregår om dagen, og velger likevel å lage masse avsporinger og fremstille Israel som et offer.

• Liker 7
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (5 minutter siden):

Det er unnskyldning Israel bruker til å drite i alvorlig kritikk, nemlig at alle kritikere er antisemitter og at de er et offer. Nå er du faktisk en nyttig idiot i den sammenhengen.

Som sagt, du vet hva som foregår om dagen, og velger likevel å lage masse avsporinger og fremstille Israel som et offer.

Nei, dette er resultatet av langvarig ufortjent utsingling, som medfører ar når det virkelig teller så betyr det ikke noe. Det er faktisk antisemittisk å single ut Israel i absolutt alt, slik FN har gjort i  tiår. Men du ser ikke at konsekvensene av dette er dagens situasjon. Hadde FN vært redelig tidligere og behandlet Israel som andre okkupanter der det var relevant, og andre land der relevant, ville det ikke vært  noe antisemitt-kort å dra. Det er sannheten

Endret av Tussi
  • Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (2 timer siden):

Ja, og det står at de som er tilknyttet Hamas får mat, mens naboene ikke får. Dette minner meg om når gislene frigitt informerer om at Hamas spiste kylling mens de fikk et pitabrød daglig på deling. De sørger for deg selv.... det kommer også frem at en god del av tidligere nødhjelp er gått tim Hamas. Som ikke gir det alle, kun sine egne. 

Sier ikke at de har overflod, jeg sier de har tilgang på noe som de holder på for seg selv mens barn dør av sult. Og selvsagt skal Israel slippe inn nok mat,.Men.prioriteringene til Hamas er mer enn tydelig 

Det står ingenting om det du påstår i artikkelen. Faktisk motsatt. Selv om de får penger av Hamas holder ikke det og de er tvunget til å gå til en av sentrene til GHF som deler ut mat

• Liker 4
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (10 timer siden):

Det kan gå mot nasjonal streik i Israel, i protest mot Netanyahus utvidelse av krigen og det som IDF har sagt i praksis vil bli en ofring av gislene.

I går kveld og i natt har det vært enorme demonstrasjoner i flere store byer, inkludert Tel-Aviv, Jerusalem og Haifa.

Hostage families call for Aug. 17 nationwide shutdown over Gaza City occupation plan
https://www.jpost.com/israel-news/article-863769

Yaniv Levi, a representative from the Histadrut, Israel's national trade union, told KAN that the union plans to meet the hostages' families on Monday to consider future actions.

The families of the hostages and bereaved families announced on Sunday that they would initiate a nationwide shutdown the following Sunday to protest the Security Cabinet's decision to occupy Gaza City.

At a press conference in front of the Kirya military headquarters in Tel Aviv, families represented by the October Council said that Sunday, August 17, would mark a nationwide shutdown in protest of the Security Cabinet's decision to occupy Gaza City, which they say endangers the lives of the hostages and soldiers.

The families said the shutdown is expected to include private companies, organizations, and labor unions. 

Oppdatert:

Israelske techselskaper varsler at de vil støtte og ta del i den nasjonale streiken, i protest mot Netanyahus utvidelse av krigen. Techbransjen var sentral i de massive demonstrasjonene mot Netanyahu i 2023.

'We will shut the country down': Tech firms will join hostage families on nationwide strike day
https://www.ynetnews.com/business/article/syossh800ge

Israeli tech companies and venture capital funds, including Meta, Wix and Fiverr, are backing a nationwide strike organized by families of hostages and fallen soldiers; The action aims to halt economic activity and demand the immediate rescue of hostages and soldiers from further confrontation in Gaza.

The High-Tech Headquarters, which includes dozens of leading Israeli high-tech companies and venture capital funds, has announced that it will allow employees to participate in the strike organized by the families of hostages and fallen soldiers next Sunday, August 17. Companies that have declared their support include Meta, Wix, Fiverr, HoneyBook, Mint Media, Fireblocks, BigID, Papaya Global, Rempy, Natural Intelligence and others, alongside venture capital funds such as Qumra Capital, Pitango, Disruptive, NFX and more.

"We are at a critical juncture in the story of the Israeli nation, and we cannot stand idly by. IDF Chief of Staff’s words are clear: soldiers are being sent into a deathtrap, and the lives of the hostages are being put at certain risk. This is a moment when every Jew and Israeli, who holds the values of the sanctity of life and mutual responsibility dear, must show their support for the families, stand by them and demand an end to the war and the immediate return of all the hostages in one step," the high tech headquarters said in a statement.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Oppdatert:

Israelske tek-selskaper varsler at de vil støtte og ta del i den nasjonale streiken, i protest mot Netanyahus utvidelse av krigen. Tek-bransjen var sentral i de massive demonstrasjonene mot Netanyahu i 2023.

'We will shut the country down': Tech firms will join hostage families on nationwide strike day
https://www.ynetnews.com/business/article/syossh800ge

Israeli tech companies and venture capital funds, including Meta, Wix and Fiverr, are backing a nationwide strike organized by families of hostages and fallen soldiers; The action aims to halt economic activity and demand the immediate rescue of hostages and soldiers from further confrontation in Gaza.

The High-Tech Headquarters, which includes dozens of leading Israeli high-tech companies and venture capital funds, has announced that it will allow employees to participate in the strike organized by the families of hostages and fallen soldiers next Sunday, August 17. Companies that have declared their support include Meta, Wix, Fiverr, HoneyBook, Mint Media, Fireblocks, BigID, Papaya Global, Rempy, Natural Intelligence and others, alongside venture capital funds such as Qumra Capital, Pitango, Disruptive, NFX and more.

"We are at a critical juncture in the story of the Israeli nation, and we cannot stand idly by. IDF Chief of Staff’s words are clear: soldiers are being sent into a deathtrap, and the lives of the hostages are being put at certain risk. This is a moment when every Jew and Israeli, who holds the values of the sanctity of life and mutual responsibility dear, must show their support for the families, stand by them and demand an end to the war and the immediate return of all the hostages in one step," the high tech headquarters said in a statement.

Håper det blir streik til det blir utlyst nyvalg...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...