Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
rozon skrev (16 minutter siden):

Vet ikke om snudd er riktig ord her. Jeg og mange andre støtter fortsatt ideen om at Hamas måtte/må nedkjempes, men dette er ikke hevet over enhver kostnad og konsekvens. 

Så en poll/statistikk, her på tråden mener jeg. Den sa 67% av israelere ikke støttet dette "folkemordet." Men at det samtidig er en selvfølge at Hamas ikke eksisterer.

Det burde vel snart være allmenn kjent nå. At man kan støtte Palestina og samtidig være Hamas motstander.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
26 minutes ago, Sovna said:

Så en poll/statistikk, her på tråden mener jeg. Den sa 67% av israelere ikke støttet dette "folkemordet." Men at det samtidig er en selvfølge at Hamas ikke eksisterer.

Hvis "snudd" skal ha riktig forståelse i konteksten, så må da israelere ønsket/støttet folkemord i utgangspunktet. Det tror jeg ikke stemmer. Det var det eneste jeg ville si. :) 

• Hjerte 2
Skrevet
50 minutes ago, Tussi said:

Vet ikke om du leser det som er vedtatt, men målet var å ta kontroll over hele Gaza og deretter overlate området til arabiske styrker. Det er kanskje det som må til nå 

Spørsmålet er om vi kan stole på dette. Vi vet jo at de parallelt har arbeidet med planer som en "humanitær by" og "frivillig" utflytting. Er det ikke bare snakk om å gjøre "planene" spiselige for vestlige land?

• Liker 4
Skrevet
Rhabagatz skrev (6 minutter siden):

Spørsmålet er om vi kan stole på dette. Vi vet jo at de parallelt har arbeidet med planer som en "humanitær by" og "frivillig" utflytting. Er det ikke bare snakk om å gjøre "planene" spiselige for vestlige land?

Jeg synes det virker som at de har ombestemt seg utfra slik jeg forstår det. 

Skrevet (endret)
2 minutes ago, Tussi said:

Jeg synes det virker som at de har ombestemt seg utfra slik jeg forstår det. 

For å si det enkelt - hadde de gjort et vedtak med de planene som har blitt presentert før, ville det vært en åpen innrømmelse av krigsforbrytelser. Så, nei, det er ikke mye ny informasjon i dette vedtaket.

Men, det at visse elementer i regjeringen ikke umiddelbart trer ut, tyder på at det ligger et skjult vedtak bak.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Skrevet
Rhabagatz skrev (11 minutter siden):

For å si det enkelt - hadde de gjort et vedtak med de planene som har blitt presentert før, ville det vært en åpen innrømmelse av krigsforbrytelser. Så, nei, det er ikke mye ny informasjon i dette vedtaket.

Men, det at visse elementer i regjeringen ikke umiddelbart trer ut, tyder på at det ligger et skjult vedtak bak.

Det skal jeg ikke utelukke, men ifølge VG var de langsiktige planene at en vennligsinnet arabisk styrke skulle inn, og der var jo det som ble vedtatt av den arabiske liga også 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
5 minutes ago, Tussi said:

Det skal jeg ikke utelukke, men ifølge VG var de langsiktige planene at en vennligsinnet arabisk styrke skulle inn, og der var jo det som ble vedtatt av den arabiske liga også 

Det er veldig lett å komme med noen spiselige langsiktige planer. 

Realiteten er at de skal sperre inn alle sivile i Gaza by, forsyne seg med deler av Gaza og så, en gang i fremtiden, vil man kanskje overlate restene til eventuelle arabiske styrker. Kanskje, for hvis ikke blir det enda en bantustan, eller skal vi heller kalle det for Gaza-ghettoen?

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Skrevet
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Det er veldig lett å komme med noen spiselige langsiktige planer. 

Realiteten er at de skal sperre inn alle sivile i Gaza by, forsyne seg med deler av Gaza og så, en gang i fremtiden, vil man kanskje overlate restene til eventuelle arabiske styrker. Kanskje, for hvis ikke blir det enda en bantustan.

Jeg tror ikke det kommer til å skje, det vil være umulig på lang sikt. Men tiden vil vise

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

Vet ikke om du leser det som er vedtatt, men målet var å ta kontroll over hele Gaza og deretter overlate området til arabiske styrker. Det er kanskje det som må til nå 

Skjønner ikke helt hvorfor du har en konstant trang til å forsvare Bibi regjeringen. Du tar alt Netanyahu sier (en internasjonal ettersøkt krigsforbryter) for god fisk. Holder du samme standard også når det gjelder Putin? Når de gikk inn i Ukraina skulle de jo kun i starten ta nazistene også trekke seg ut igjen. Hvor er vi nå?

Dette her blir fordømt av både ledelse innad i IDF og opposisjonen og nå også Starmer . 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Tussi skrev (40 minutter siden):

Jeg tror ikke det kommer til å skje, det vil være umulig på lang sikt. Men tiden vil vise

For lenge siden så hadde du ingen tro på at man havnet der som tilstanden er pr.dags dato. Så vidt jeg husker da. Sikkert mange med deg. Selv hadde jeg virkelig en dårlig magefølelse.

Men greit nok, man kan jo alltids leve i håpet.

Jeg har null tillit til Israel, og jeg har ikke hatt det på en god stund heller. For mange av oss fremstår Israel ikke som noe annet enn massive slaktere av et helt folk. Det er slik en stor del av verden utelukkende vil assosiere Israel med i uoverskuelig fremtid. Snakk om å skape et hat-bilde til seg selv.

Endret av Sovna
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Sovna skrev (4 minutter siden):

For lenge siden så hadde du ingen tro på at man havnet der som tilstanden er pr.dags dato. Så vidt jeg husker da. Sikkert mange med deg. Selv hadde jeg virkelig en dårlig magefølelse.

Men greit nok, man kan jo alltids leve i håpet.

Jeg har null tillit til Israel, og jeg har ikke hatt det på en god stund heller. For mange av oss fremstår Israel ikke som noe annet enn massive slaktere av et helt folk. Det er slik en stor del av verden utelukkende vil assosiere Israel. Snakk om å skape et hat-bilde til seg selv.

Ja, jeg hadde absolutt ingen tro på at det skulle bli så ille som det ble, det har jeg null problemer med å Innrømme. Men jeg er jo ikke synsk heller. 

Jeg trodde 

1) at Israel ikke ville gå så langt som de har gjort, og vise mer nåde mot sivile 

2) at Hamas ville brydd seg mer om palestinerne 

Jeg tok feil på begge områder

Endret av Tussi
Skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet

Men , jeg vil minne om det jeg sa fra dag 1, på KG, at Hamas burde fjernes av en internasjonal allianse ala det med IS, og at alt var bedre enn at Israel gikk inn. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Tussi skrev (8 minutter siden):

Jeg trodde 

1) at Israel ikke ville gå så langt som de har gjort, og vise mer nåde mot sivile 

Men lærer du av dine feil....

"Israel’s Escalation Plans Involve the Ethnic Cleansing of Gaza City and Gaza’s Central Refugee Camps.

(...)

Ynet reported that Israel plans to “push the civilian population out of the area and direct them to the south, in an effort to prompt them to leave” Gaza altogether. Israeli officials, including Prime Minister Benjamin Netanyahu, have been speaking openly about the fact that their ultimate goal is the ethnic cleansing of the Gaza Strip, which they call “voluntary migration,” though it’s unclear where the Palestinian population would go."

https://news.antiwar.com/2025/08/06/israels-escalation-plans-involve-the-ethnic-cleansing-of-gaza-city-and-gazas-central-refugee-camps/

Endret av UglaSukk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
UglaSukk skrev (6 minutter siden):

Men lærer du av dine feil....

"Israel’s Escalation Plans Involve the Ethnic Cleansing of Gaza City and Gaza’s Central Refugee Camps.

(...)

Ynet reported that Israel plans to “push the civilian population out of the area and direct them to the south, in an effort to prompt them to leave” Gaza altogether. Israeli officials, including Prime Minister Benjamin Netanyahu, have been speaking openly about the fact that their ultimate goal is the ethnic cleansing of the Gaza Strip, which they call “voluntary migration,” though it’s unclear where the Palestinian population would go."

https://news.antiwar.com/2025/08/06/israels-escalation-plans-involve-the-ethnic-cleansing-of-gaza-city-and-gazas-central-refugee-camps/

Jeg har vel alltid sagt at jeg er imot etnisk rensing, så hva tenker du på? Det går an å støtte Israels kamp mot Hamas uten å støtte grove overgrep mot sivile palestinere. Det går også an å støtte palestinerne uten å støtte grove overgrep mot israelske sivile

Må alt være svarthvitt?

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Jeg har vel alltid sagt at jeg er imot etnisk rensing, så hva tenker du på? 

Jeg tenker på at det virker som du ikke vil ta inn over deg at du kan ta feil igjen. Men der tar jeg jo feil. Det gjør du jo selvsagt.

• Liker 4
Skrevet (endret)
UglaSukk skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker på at det virker som du ikke vil ta inn over deg at du kan ta feil igjen. Men der tar jeg jo feil. Det gjør du jo selvsagt.

Altså, ingen kan spå fremtiden, så selvsagt kan jeg ta feil igjen. Men det jeg håper på, en arabisk styrke som kan styre Gaza frem til området blir en del av en palestinsk stat, forutsetter jo at sivilbefolkningen faktisk bor i Gaza

Endret av Tussi
  • Liker 1
Skrevet

Det minner litt om invasjonen av Irak. Jo mer feil man tok - folk i media - jo bedre ble karrieren etterpå. Og jo større åpning for å spre sine nye feiltolkninger i nye saker.

• Liker 4
Skrevet
UglaSukk skrev (1 minutt siden):

Det minner litt om invasjonen av Irak. Jo mer feil man tok - folk i media - jo bedre ble karrieren etterpå. Og jo større åpning for å spre sine nye feiltolkninger i nye saker.

Så fordi jeg tok feil så burde jeg hodle kjft eller? Jeg justerer mine meninger etter de faktisk som foreligger til en hver tid.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Tussi skrev (2 minutter siden):

Så fordi jeg tok feil så burde jeg hodle kjft eller? Jeg justerer mine meninger etter de faktisk som foreligger til en hver tid.

Javisst. Stå på. Jeg ønsker slett ikke at du skal holde munn.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...