Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
UglaSukk skrev (1 time siden):

Jeg så en artikkel nå der Gideon Levy holder opp nazistene som skrekk og advarsel

Dette er samme person som gjorde et lengre intervju med Jackson Hinkle. Ikke først og fremst en person man stoler på dømmekraften til mao.

UglaSukk skrev (1 time siden):

Gideon Levy vil definitivt ikke normalisere Israels stadig mer nazi-aktige ugjerninger. Og hvem vil vel det? Det vil vel ikke du heller?

Hvem er dette "du" du snakker til? Et tips er å tagge folk om man snakker til Spesifikke brukere.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ballalaika skrev (4 minutter siden):

Hvem er dette "du" du snakker til? Et tips er å tagge folk om man snakker til Spesifikke brukere.

Jeg glemte at jeg siterte mitt svar til deg, og ikke deg direkte. Men det er altså deg som er "du".

• Liker 1
Skrevet
UglaSukk skrev (2 minutter siden):

Jeg glemte at jeg siterte mitt svar til deg, og ikke deg direkte. Men det er altså deg som er "du".

Hvordan referer dette til noe jeg har sagt?

Jeg snakket om å sammenligne angrepet mot Iran med nazistenes blitzkrieg. 

Jeg spesifiserte at jeg hadde en viss forståelse for å sammenligne Gaza med nazistene, som et hyperbol.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (8 minutter siden):

Jeg spesifiserte at jeg hadde en viss forståelse for å sammenligne Gaza med nazistene, som et hyperbol.

"Hadde", altså "har". Det er godt. I disse tider må en sette pris på hver minste smule av slike erkjennelser.

Endret av UglaSukk
  • Liker 3
Skrevet (endret)
UglaSukk skrev (45 minutter siden):

"Hadde", altså "har". Det er godt. I disse tider må en sette pris på hver minste smule av slike erkjennelser.

Det er en stund siden jeg var fjorten så det går fint å ha en forståelse av at folk er forskjellige, har annen kunnskap, innsikt og perspektiver på ting uten at det fordrer at det ligger noe irrasjonelt til grunn.

Endret av Ballalaika
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Ballalaika skrev (3 timer siden):

Det er en stund siden jeg var fjorten så det går fint å ha en forståelse av at folk er forskjellige, har annen kunnskap, innsikt og perspektiver på ting uten at det fordrer at det ligger noe irrasjonelt til grunn.

Beklager hvis jeg har sagt ting som har gått på deg som person. Det er ikke bra.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
The Very End skrev (3 timer siden):

To ting kan være sant på én gang:

1. Israels bosetninger på Vestbredden er ulovlige og burde fjernes (både av moralske og strategiske grunner). 
2. Hamas krigføring mot Israel handler ikke om bosetningene, men selve staten Israels eksistens.  

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
The Very End skrev (11 timer siden):

Og Israel får bulldoserne inn fra USA :

"A US shipment of Caterpillar D9 bulldozers arrived in the Israeli port of Haifa on Wednesday as Israel is conducting a record number of demolitions of Palestinian homes and structures in the occupied West Bank, East Jerusalem, and Gaza."

https://news.antiwar.com/2025/07/10/israel-receives-d-9-bulldozers-from-the-us-that-will-be-used-to-demolish-palestinian-homes/

I begravelsen til en som hadde som jobb å smadre palestinske hjem, ble det sagt i en minnetale :

"“Every time you came back from demolitions in Gaza, you'd say "Another 200 Arabs won't return to Gaza, another 500, another 1,000." You were proud of what you did...” "

https://x.com/SuppressedNws/status/1943501161136320553

"American citizen ‘beaten to death’ by Israeli settlers."

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2025/07/12/israel-palestine-iran-trump-latest-news/

Endret av UglaSukk
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (8 timer siden):

To ting kan være sant på én gang:

1. Israels bosetninger på Vestbredden er ulovlige og burde fjernes (både av moralske og strategiske grunner). 
2. Hamas krigføring mot Israel handler ikke om bosetningene, men selve staten Israels eksistens

Ja men ikke nødvendigvis her. Som Russland er Israel en okkupasjonsmakt. Og hadde de evnet og bo i eget land hadde nok ikke hatt så mange imot seg. 

Endret av leifeinar
  • Liker 4
Skrevet
leifeinar skrev (6 minutter siden):

Ja men ikke nødvendigvis her. Som Russland er Israel en okkupasjonsmakt. Og hadde de evnet og bo i eget land hadde nok ikke hatt så mange imot seg. 

Jeg er helt enig i at langt flere ville støttet Israel hvis de ikke hadde hatt disse ulovlige bosettingene på Vestbredden. 

Men det er viktig å forstå at Hamas, og mange arabere og venstreradikale, er i mot selve Israel eksistens, derav slagord som "From The River To The Sea". Så bosettingene er bare en liten del av det forsøker å fjerne. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
leifeinar skrev (2 minutter siden):

Mens mange hørye radikale i vesten er for utslettelse av Palestina og fortrengelsen av dem. Akkurat det vi står midt oppi nå. Og det blir å skje nå

Det er først og fremst ytre høyre i Israel som vil utslette Palestina. De høyreekstreme i Vesten liker ikke jøder, de heller. 

Vi får se hva som skjer. Mye avhenger av valget i Israel i 2026, og hvorvidt Hamas da eksisterer eller ikke.  

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
21 hours ago, VifteKopp said:

Jeg er helt enig i at langt flere ville støttet Israel hvis de ikke hadde hatt disse ulovlige bosettingene på Vestbredden. 

Men det er viktig å forstå at Hamas, og mange arabere og venstreradikale, er i mot selve Israel eksistens, derav slagord som "From The River To The Sea". Så bosettingene er bare en liten del av det forsøker å fjerne. 

Hamas som organisasjon vokser når Israel lar bosetterne fritt angripe palestinere. Hamas vokser når Israelske soldater sparker inn døra på tilfeldige hus midt på natten for å "sjekke beboerne" og holde dem redde. 

Dette og mye mere til er daglige terroraksjoner som har pågått i svært mange år og i mange år før det siste terrorangrepet fra Hamas. Israel gjør svært lite for å roe ned situasjonen, de holder den heller varm. 

Endret av Reg2000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Reg2000 skrev (24 minutter siden):

Hamas som organisasjon vokser når Israel lar bosetterne fritt angripe palestinere. Hamas vokser når Israelske soldater sparker inn døra på tilfeldige hus midt på natten for å "sjekke beboerne" og holde dem redde. 

Dette og mye mere til er daglige terroraksjoner som har pågått i svært mange år og i mange år før det siste terrorangrepet fra Hamas. Israel gjør svært lite for å roe ned situasjonen, de holder den heller varm. 

Jeg er helt enig i at Israels oppførsel på Vestbredden gjør det lettere for terrororganisasjoner som Hamas å rekruttere nye medlemmer. Men akkurat nå er Hamas nesten utradert. 

• Liker 4
Skrevet
VifteKopp skrev (22 timer siden):

Det er først og fremst ytre høyre i Israel som vil utslette Palestina.

Siter gjerne en representativ undersøkelse fra etter 2022.

...

Minner også om at dagens grenser aldri kan aksepteres -- og umulig kan beskrives som en rettferdig fordeling av land, om rettferdighet er målet.

post-110514-0-48391700-1542486279_thumb.pngpost-110514-0-15177900-1542486422_thumb.pngpost-110514-0-81505000-1542487010_thumb.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...