Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en slår seg av under spilling cirka 1-2 ganger per måned.


Anbefalte innlegg

99% av tiden fungerer PC-en bra når jeg spiller Apex. Av 100 timer spilling kan den finne på å slå seg av én gang. Når det skjer må jeg som regel slå av og på PSU for at den skal starte igjen. Det skjer så sjeldent at det er vanskelig å finne ut hva som foresaker det, men irriterende når det skjer. Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min første refleks er at det må være PSU relatert, men slike feil er alltid vanskelig å finne ut av når en feil ikke er lett reproduserbar. Ellers er CPU temperaturer fine? Om CPUen går seg varm vil det og ofte føre til at PCen bare shutter ned, men hadde det vært problemet hadde det trolig skjedd oftere. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Veldig ofte er problemene koblet til strømforsyningen, men det trenger ikke alltid ligge i selve PSUen.

En enkel test du kan gjøre er å teste med en annen PSU hvis du har en liggende.

Det at det skjer så sjelden øker dog sannsynligheten for at det er noe annet som forårsaker dette.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Min første refleks er at det må være PSU relatert, men slike feil er alltid vanskelig å finne ut av når en feil ikke er lett reproduserbar. Ellers er CPU temperaturer fine? Om CPUen går seg varm vil det og ofte føre til at PCen bare shutter ned, men hadde det vært problemet hadde det trolig skjedd oftere. 

Kan ikke tenke meg at det er CPU. Det er et godt ventilert kabinett, og når det skjedde i sted var vinduet åpent. CPU er også tilkoblet en 360mm radiator som er satt til 100% så snart den når 70C. Har også oppdatert BIOS til nyeste versjon. Høres ut som jeg kanskje må begynne med å bytte PSU. Den koster jo ikke all verdens, men det er vanskelig å reklamere på en så sporadisk feil.

Lenke til kommentar
Windoge skrev (48 minutter siden):

Høres ut som jeg kanskje må begynne med å bytte PSU. Den koster jo ikke all verdens, men det er vanskelig å reklamere på en så sporadisk feil.

God start. Slike feil er som regel relatert til PSU, men det er svært vanskelig å måle feil. Bytt PSU og prøv.

Lenke til kommentar
11 hours ago, likferd said:

At du sier du må skru av og på psu for at pcen starter igjen, får meg til å tro at overbelastningsvernet i psu aktiveres. Dette kan skje f.eks av kraftige skjermkort, som kan ha effekt-topper langt høyere enn oppgitt maksforbruk.

Stemmer. Jeg må benytte meg av bryteren bak PSU, eller dra inn og ut strømkontakten for å i det hele tatt skal kunne slå på PC-en igjen. Det er en 850W, som bør være tilfredsstillende. Skal prøve med en 1000W fra Asus og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...