Gå til innhold

Naughty Dog har angivelig sagt opp flere utviklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
rabler skrev (24 minutter siden):

Å bestemme seg for ikke fortsette med eksterne konsulenter er ikke det samme som å si opp folk. Så vidt jeg kan se er det ingen som er sagt opp her.

Fra artikkelen:

"Kilder med kjennskap til situasjonen forteller til nettstedet at Naughty Dog har satt en tidlig stopper for kontrakten til minst 25 innleide utviklere"

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr. Pants said:

Fra artikkelen:

"Kilder med kjennskap til situasjonen forteller til nettstedet at Naughty Dog har satt en tidlig stopper for kontrakten til minst 25 innleide utviklere"

Ja, akkurat. De har stoppet en eller flere kontrakter. De har ikke sagt opp ansatte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (7 timer siden):

Ja, akkurat. De har stoppet en eller flere kontrakter. De har ikke sagt opp ansatte.

Jeg tolket "tidlig stopper" som at kontraktene ble avsluttet tidligere enn planlagt, men jeg skjønner at det sikkert kan tolkes ulikt. 

Uansett synd for de midlertidig ansatte som mistet jobben sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Mr. Pants said:

Jeg tolket "tidlig stopper" som at kontraktene ble avsluttet tidligere enn planlagt, men jeg skjønner at det sikkert kan tolkes ulikt. 

Uansett synd for de midlertidig ansatte som mistet jobben sin.

Ja jeg ser den. Og det er nok riktig at kontrakten er stoppet tidlig. Folk som jobber på kontrakter er dog ofte ansatt en annen plass så de mister oppdraget sitt, ikke nødvendigvis jobben. Når slikt skjer tidligere enn avtalt er det klart det kan ta tid før de får seg et nytt oppdrag så jeg er med på at det nok er stressende for de det angår ja.

Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (18 timer siden):

Jeg tolket "tidlig stopper" som at kontraktene ble avsluttet tidligere enn planlagt, men jeg skjønner at det sikkert kan tolkes ulikt. 

Uansett synd for de midlertidig ansatte som mistet jobben sin.

Tja, har de mistet jobben da..? Hvis det er innleide konsulenter på samme måte som i Norge så betyr det vel egentlig bare at de skal videre på neste prosjekt. Hele greia virker rart. De får ikke sluttpakke skrives det. Hvem i huleste gir sluttpakke til en innleid konsulent?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Tja, har de mistet jobben da..? Hvis det er innleide konsulenter på samme måte som i Norge så betyr det vel egentlig bare at de skal videre på neste prosjekt. Hele greia virker rart. De får ikke sluttpakke skrives det. Hvem i huleste gir sluttpakke til en innleid konsulent?

Vet ikke om jeg vil kalle dem "konsulenter". Det er mer som vikariat / midlertidige ansettelser. De er en del av selskapet når de jobber der, bare ikke helt på samme linje som de som har fast ansettelse.

Hvis kontrakten ble avsluttet før tiden så har de definitivt mistet jobben ja. Det høres ikke ut som en planlagt stopp på kontrakten. Det er derfor folk har kommentert mangelen på sluttpakke. Sony/ND og andre selskaper har kanskje lov til å gjøre det, men det er likevel dårlig gjort ovenfor ansatte som nå plutselig må finne seg en ny arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (15 minutter siden):

Vet ikke om jeg vil kalle dem "konsulenter". Det er mer som vikariat / midlertidige ansettelser. De er en del av selskapet når de jobber der, bare ikke helt på samme linje som de som har fast ansettelse.

Og dette vet du altså? Det ble presentert som "contractors" av originalkilden og det er ikke noen "som er en del av selskapet" i mine øyne altså. 

 

Mr. Pants skrev (19 minutter siden):

Hvis kontrakten ble avsluttet før tiden så har de definitivt mistet jobben ja. Det høres ikke ut som en planlagt stopp på kontrakten. Det er derfor folk har kommentert mangelen på sluttpakke

Du gir ikke sluttpakke til folk som du har ansatt med viten å vilje til en avtale hvor de kan måtte gå tidligere. Det skjer hele tiden der ute. Poenget er å redusere risikoen i selskapet. Det er litt dyrere time-for-time, men det er av og til nødvendig for å kunne ha muligheten til å kvitte seg med kostnader. Jeg vet ikke hvordan det er i USA. Jeg mistenker jo at de har lover og regler som heller litt mer i retning arbeidsgiver enn det vi har, men i mitt hode virker dette som en ikke-sak for nettopp de som ble "sagt opp". Det er kanskje mer interessant hvorfor ND driver og kutter kostnader.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Og dette vet du altså? Det ble presentert som "contractors" av originalkilden og det er ikke noen "som er en del av selskapet" i mine øyne altså. 

Jeg vet at de ikke er konsulenter, i hvert fall. De tar på seg de samme rollene som faste ansatte gjør og de møter på jobb som de faste ansatte gjør. På CV-en og Linkedin vil det stå at de jobbet for Naughty Dog, 343 eller hvilket som helst annet studio de har vært midlertidig ansatt hos. Hadde de vært segmentert bort i en helt egen kategori så hadde det blitt langt mindre effektivt.

Nimrad skrev (3 minutter siden):

Du gir ikke sluttpakke til folk som du har ansatt med viten å vilje til en avtale hvor de kan måtte gå tidligere. Det skjer hele tiden der ute. Poenget er å redusere risikoen i selskapet. Det er litt dyrere time-for-time, men det er av og til nødvendig for å kunne ha muligheten til å kvitte seg med kostnader. Jeg vet ikke hvordan det er i USA. Jeg mistenker jo at de har lover og regler som heller litt mer i retning arbeidsgiver enn det vi har, men i mitt hode virker dette som en ikke-sak for nettopp de som ble "sagt opp". Det er kanskje mer interessant hvorfor ND driver og kutter kostnader.

 Ja nei. At poenget er å verne om arbeidsgiverens interesser er jeg helt enig i. Men det gjør likevel ikke at det høres rett ut. 

ND kutter visstnok kostnadene fordi multiplayer-spillet i TLOU-universet ikke har kommet sammen på den måten de så for seg.

Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (16 timer siden):

Jeg vet at de ikke er konsulenter, i hvert fall. De tar på seg de samme rollene som faste ansatte gjør og de møter på jobb som de faste ansatte gjør. På CV-en og Linkedin vil det stå at de jobbet for Naughty Dog, 343 eller hvilket som helst annet studio de har vært midlertidig ansatt hos.

Dette er jo akkurat slik vanlige konsulenter jobber her i Norge. Jeg er SW-utvikler og har jobbet i flere middels store firmaer hvor de fleste er ansatte, men hvor en del er konsulenter. Den eneste merkbare forskjellen er fargen på adgangskortet (i ett av firmaene). De har kontrakter typisk for ett år av gangen, selv om de noen har jobbet samme sted i mer enn 10 år.

Så hvordan vet du at de ikke er konsulenter? Argumentene du kom med her sier i hvert fall ingen ting om det.

Sitat

Hadde de vært segmentert bort i en helt egen kategori så hadde det blitt langt mindre effektivt.

Det er helt vanlig med konsulenter som jobber på akkurat samme måte som fast ansatte. Hvorfor er det langt mindre effektivt? 

Jeg har ingen informasjon om disse utviklerne var konsulenter eller ikke (bortsett fra at de faktisk ble oppgitt til å være konsulenter) - men det virker absolutt ikke som du har noen informasjon om det heller...

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (33 minutter siden):

Dette er jo akkurat slik vanlige konsulenter jobber her i Norge. Jeg er SW-utvikler og har jobbet i flere middels store firmaer hvor de fleste er ansatte, men hvor en del er konsulenter. Den eneste merkbare forskjellen er fargen på adgangskortet (i ett av firmaene). De har kontrakter typisk for ett år av gangen, selv om de noen har jobbet samme sted i mer enn 10 år.

Så hvordan vet du at de ikke er konsulenter? Argumentene du kom med her sier i hvert fall ingen ting om det.

Det er helt vanlig med konsulenter som jobber på akkurat samme måte som fast ansatte. Hvorfor er det langt mindre effektivt? 

Jeg har ingen informasjon om disse utviklerne var konsulenter eller ikke (bortsett fra at de faktisk ble oppgitt til å være konsulenter) - men det virker absolutt ikke som du har noen informasjon om det heller...

Jeg skjønner hva du mener med å sammenligne det med konsulentbransjen i Norge, men det var ikke det jeg hadde i tankene da jeg skrev de forrige innleggene. I mitt hode er IT-konsulenter folk som ofte velger det selv. Selvstendig næringsdrivende eller del av et større konsulentfirma som tar på seg forskjellige oppdrag. Mitt inntrykk er ikke det samme av arbeiderne i spillbransjen i USA. Mange av dem ønsker faste kontrakter, men får det ikke fordi det blir dyrere mtp. forsikring, lønn, sluttpakker, osv. Merk at jeg ikke sier at det er sånn for absolutt alle på begge sider av dammen, men at det er det generelle inntrykket mitt. Nå står jeg på utsiden av begge bransjene, så det er fullt mulig at jeg tar feil her. 

Uansett så var det ikke dette jeg var mest opptatt av når det gjelder denne saken. ...så jeg lar det ligge.
 

Capitan Fracassa skrev (45 minutter siden):

Det er helt vanlig med konsulenter som jobber på akkurat samme måte som fast ansatte. Hvorfor er det langt mindre effektivt? 

Her har du enten lest feil eller skrevet feil forresten. 

Lenke til kommentar
On 4.10.2023 at 10:17 AM, rabler said:

Å bestemme seg for ikke fortsette med eksterne konsulenter er ikke det samme som å si opp folk. Så vidt jeg kan se er det ingen som er sagt opp her.

Der er da ingen relevant forskjell ifht artiklen om de har sagt opp kontrakter av den ene eller andre typen.  "Avsluttes" en kontrakt, uansett om det er en konsulent- eller ansattkontrakt, er riktig betegnelse at den sies opp.  Resultatet er det samme for begge parter og firmaet ender opp med en reduksjon i antall årsverk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...