Gå til innhold

‘EU-korken’ - Forslag til idé for Studentbedrift


NoBo

Anbefalte innlegg

Noen som trenger idé til Studentbedrift?

EU har satt som krav at alle plastkorker skal sitte fast på flasken, noe de fleste av oss finner tåpelig/ubrukelig/irriterende/… -sist ut: Ringnes følger Coca Cola og bytter nå til korker som fortsatt vil henge fast til flasken etter at den er åpnet.  

Idéen til Studentbedrift er å lage en mini avkutter som kan brukes til å enkelt kutte ‘navlestrengen som binder korken til flasken. Henges da på nøkkelknippet og er alltid med 😊

Noen som tar ballen? 😆

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein slik avkuttar bør nok ha fleire bruksområder om ikkje formålet er utelukkande å være ei protesthandling.
Det er jo berre å vri korka eit par gongar rundt og deretter dra litt for å løsne korka utan bruk av verktøy.
Det er heller ikkje alle som går rundt med nøkkelknippe å henge ein slik avkuttar i lengre.

Om eg skal spinne vidare på denne idéen så kan det kanskje være ein idé å lage ei erstatningskork? Slik at du riv av orginalkorka (som du demonstrativt kastar i plastavfallet) og setter på din eiga kork med skikkeleg opne lukke mekanisme.
Då får du det beste frå begge verdenar. Du appellerer til dei som synes dei nye korkene er praktiske i bil fordi det er lett å skur på korka igjen med ei hand, og Tomra vil oppdage at det blir panta fleire flasker utan kork etter at dette EU tiltaket vart utført enn før tiltaket vart innført og nesten samtlege flasker vart panta med kork.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beste kork-patent så langt er på San Crispino småkartong (https://www.vinmonopolet.no/Land/Italia/Sicilia/Terre-Siciliane/San-Crispino-Catarratto-Inzolia/p/8207902 )

Korken skrus av og brettes opp fint og holder seg der.  Det som er et stort pluss er at korken sitter på en ring som kan roteres til ønsket posisjon og dermed unngår at den er i konflikt med helling.

Ringnes varianten er så irriterende at jeg bare bruker litt fingerkraft for å dra den av.

Ettersom hengslene bruker litt mer plast kan det vel fort være at det produseres mer plast (=CO2 utslipp) til nye korker enn det som spares inn.

Hadde vært bedre om det ble fokusert på at de som vil spare inn på bæreposer nå kaster løsemballasje i plastsøppel og at renovasjonsbilene ikke er designet for dette - så ligger nesten alltid igjen 2-4 løs matemballasje etter tømming i sameiet jeg bor i, om de ikke allerede er blåst ut i naturen. 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (3 timer siden):

Ettersom hengslene bruker litt mer plast kan det vel fort være at det produseres mer plast (=CO2 utslipp) til nye korker enn det som spares inn.

Er ikke hengslene bare en del av det som uansett ville vært kork? Kan ikke si jeg har sett noe hull i vanlige korker der hengslene nå er..

Altså like mye plast..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aklla skrev (18 timer siden):

Er ikke hengslene bare en del av det som uansett ville vært kork? Kan ikke si jeg har sett noe hull i vanlige korker der hengslene nå er..

Altså like mye plast..

Min tanke var at det har vært ingenting der for å "ikke-feste" korken.  Nå har det blitt vippe-opp-hengsel som er ganske sterkt = mer plastmateriale.  Men de kan jo samtidig ha redusert tykkelse andre steder så det ikke er noen forskjell.    Vi får veie 🙂   ... om bare en  finner noen pre-EU korker fra samme flaske og har nøyaktig nok vekt.   Tror faktisk jeg har pantet alle inklusive kork... det må jo være helt "mot normalt" ifølge EU's mistro mot alle 🙄 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (4 timer siden):

  Tror faktisk jeg har pantet alle inklusive kork... det må jo være helt "mot normalt" ifølge EU's mistro mot alle 🙄 

Problemet er nok at det ikke er mange landene i Europa som har panting av flasker på samme måten som vi har her i Norge.

De har vel startet i Tyskland så vidt jeg husker, ellers så har de ingen automater å pante slikt i så vidt jeg har skjønt.

Det virker som det skal komme, så hvis man vil gamble med litt penger på børs, så kan det å kjøpe noen akser i Tomra osv. være en grei investering de neste årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...