Gå til innhold

den mest ugjendrivelige sannheten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Krøvel Vellevoll skrev (3 timer siden):

Hvordan vet du det? 

De to skapelsesberetningene i bibelen motsier seg selv, og kan dermed ikke være rett. Begge, og den i koranen også, stemmer ikke med det vi vet vitenskaplig sett heller. Tror man på mirakler tror man på disse fortellingene, og de er ikke korrekt, så at det ikke er noen skapelse i den form de tror på, er et faktum. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (1 time siden):

De to skapelsesberetningene i bibelen motsier seg selv, og kan dermed ikke være rett. Begge, og den i koranen også, stemmer ikke med det vi vet vitenskaplig sett heller. Tror man på mirakler tror man på disse fortellingene, og de er ikke korrekt, så at det ikke er noen skapelse i den form de tror på, er et faktum. 

Ah, ja om du antar det er guder fra organisert religion vi snakker om, da er jeg vel enig. Såvidt jeg har sett har ingen nevnt noen spesifikk religion knyttet til dette, så jeg har gått ut i fra at vedkommende mente at dette universet er resultatet av en villet handling fra en eller annen intelligens, hvilket jeg ikke tror noen kan verken bekrefte eller utelukke.

Lenke til kommentar
gustav2 skrev (15 timer siden):

sannheten om skapelsen kan ikke banektes.

vitenskapsteorier gir ingen mening.

Hvem tror at at skapelses historiene kan være en myte?  1.Mos. er jo helt i utakt med 2.Pet.3.13... etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord... har man misforstått dette? Jeg bare undres... 1.Mos.1.2 Og jorden var øde og tom... ser ut for å ha en brukbar forklaring i Fork.1.9 og 3.15 Alt som skjer har skjedd før... Gud søker opp igjen "the past"....

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (28 minutter siden):

Saklig debatt er nok to sterke ord som bør brukes med forsiktighet her.

Du skriver stadig vekk ting ingen forstår noe av. Folk stiller deg spørsmål og jeg ser sjelden et sammenhengende svar.

Enten har du en eller annen mening bak det du skriver, og finner glede i at folk ikke forstår den uten videre. Det er en slags dominans i det å være kryptisk, å forstå noe andre ikke forstår, og så delvis latterliggjøre de når de gjetter seg til hva du kanskje mener.

Eller så troller du en hel masse. Folk finner glede i dominansaspektet av dette også. Å vite at de påfører andre forvirring og meningsløs irritasjon mens de er helt hjelpesløse til å gjøre noe med det. 

Eller så kanskje du har en mening bak det du skriver, mener den er helt innlysende og hvis folk ikke forstår det får de skjerpe seg. 

Ikke vet jeg, men noe må det være. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (8 minutter siden):

Ja…

Ordspråkene: Et klokt menneske skjuler sin kunnskap, men den ufornuftige roper ut sin dumhet.

Vel, der skrev du noe jeg forsto. Uten videre kontekst må jeg selvfølgelig tolke. 

Så du skriver kryptisk og begrenset fordi du mener du er klok, og kloke mennesker bør skjule sin kunnskap? 

Eller mener du jeg burde slutte å være ufornuftig? 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Capitan Fracassa said:

Det er da ingen her som har påstått at kloden har blitt til av seg selv. Vitenskapen har god bevisbasert forståelse av hvordan jorda ble til, og det var ikke av seg selv, så dette er en dum stråmann.

Men når du sier at noe er mer sannsynlig, hvordan har du regnet ut sannsynligheten? Eller mener du egentlig at du ikke har regnet ut noen sannsynlighet, men liker din tro bedre, og derfor helt ubegrunnet kaller den mer sannsynlig?

Tja, teoretisk astrofysikk er ikke min sterkeste side, MEN: Det er vel minst en hypotese eller fler om at universet og materien oppstod med The Big Bang, og at verken universet eller materie fantes før TBB? Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Det nærmeste man har kommet teorisering omkring TBB er vel mikrosekunder eller deromkring ETTER selve TBB så vidt jeg husker og vet?

Det som er "flott" med TBB er at det vel anses som umulig å bevise noe som helst om hva som var før TBB, så man KAN påstå og dikte opp hva som helst om tiden før, som for eksempel at det alene i universet bodde en slange og et par mennesker som het Adam og Eva for eksempel... 🤪

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (6 timer siden):

Det er da ingen her som har påstått at kloden har blitt til av seg selv. Vitenskapen har god bevisbasert forståelse av hvordan jorda ble til, og det var ikke av seg selv, så dette er en dum stråmann.

Men når du sier at noe er mer sannsynlig, hvordan har du regnet ut sannsynligheten? Eller mener du egentlig at du ikke har regnet ut noen sannsynlighet, men liker din tro bedre, og derfor helt ubegrunnet kaller den mer sannsynlig?

Hvis den ikke ble til av seg selv høres det ut som det var noe annet som fikk den til å bli til. Hva er det du tenker på da? 

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (50 minutter siden):

Ordspråkene: For visdom er til beskyttelse slik penger er til beskyttelse, men fordelen med kunnskap og visdom er at de holder et menneske i live.

Hva slags beskyttelse er penger om de ikke holder deg i live? Hmm, jeg velger å tolke dette slik at du verdsetter kunnskap og visdom høyt, og det går igjen tilbake til at du ønsker å uttale deg begrenset (fordi det er det kloke mennesker gjør). 

Hmm, religiøse mennesker har tydeligvis en sterk tendens til tradisjon og tolkninger. Du vil åpenbart at folk skal måtte tolke det du skriver, og jeg gjetter du liker å tolke ting selv også. Hva kan dette bero på? 

Kanskje fordi tolkninger åpner for personlige sannheter. Klare svar (eller fravær av svar) finnes ikke, det finnes alltid en mulighet for at man kan tenke seg frem til en mulig løsning. Man kan diskutere og debattere med andre i all uendelighet uten å måtte vike, for tolkning er helt åpent. 

Kanskje fordi tolkninger innehar en mystisk, uavklart karakter. Ordene er skrevet på en slik måte at man kan tenke seg det står noe veldig klokt der, og så må man vri hjernen sin for å finne ut av hva dette kan være. Det kan kanskje være som en gåte, noe spennende å løse. 

Jeg har lagt merke til et skille mellom mennesker som liker å tolke kunst, og folk som liker å umiddelbart forstå hva de ser eller hører, det er kanskje samme prinsippet. Det er sikkert et personlighetstrekk som varierer, skal tro om det er genetisk. 

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (6 timer siden):

Tja, teoretisk astrofysikk er ikke min sterkeste side, MEN: Det er vel minst en hypotese eller fler om at universet og materien oppstod med The Big Bang, og at verken universet eller materie fantes før TBB? Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Det nærmeste man har kommet teorisering omkring TBB er vel mikrosekunder eller deromkring ETTER selve TBB så vidt jeg husker og vet?

Du er ikke veldig langt unna. Men som du sier, det er hypoteser, siden vitenskapen (i dag) ikke er i stand til å observere eller måle noe som skjedde før en Planc-tid etter BB. Den er veldig, veldig mye mindre enn ett mikrosekund (et mikrosekund er flere ganger større enn planctiden, enn universets levetid er i forhold til et mikrosekund), men allikevel en absolutt grense vitenskapen ikke er i stand til å måle noe som helst bak.

Vitenskapen er vel rimelig samstemte om at vårt univers, med materie, rom og tid oppsto ved BB fra en singularitet, men at denne singulariteten absolutt ikke var ingenting, men kanskje all universets energi. 

Dette er uansett spennende saker.

Sitat

 Det som er "flott" med TBB er at det vel anses som umulig å bevise noe som helst om hva som var før TBB, så man KAN påstå og dikte opp hva som helst om tiden før, som for eksempel at det alene i universet bodde en slange og et par mennesker som het Adam og Eva for eksempel... 🤪

Absolutt. Rent bortsett fra at Bibelens historie om Adam og Eva henger sammen med resten av Bibelen, og absolutt ikke stemmer med vitenskapen. Men det er fullt mulig å tro at det var en skaper av universet, helt umulig å verken bevise eller motbevise.

 

Krøvel Vellevoll skrev (6 timer siden):

Hvis den ikke ble til av seg selv høres det ut som det var noe annet som fikk den til å bli til. Hva er det du tenker på da? 

At tidligere generasjoner av stjerner eksploderte som supernovaer eller lignende, og at skyen av "stjernestøv" etter hver samlet seg til lokale større masser på grunn av gravitasjonen, til dette så ble samlet til en eller flere store nok klumper til at de ble nye stjerner, men også ble samlet (fortsatt av gravitasjonskrefter) til mindre klumper, nemlig planeter. SNL har en kort innføring.

Det fantastiske med dette er at vi med rette kan si at vi alle er lagd av stjernestøv 🤩

HvemFormetMeningeneDine skrev (8 timer siden):

Saklig debatt er nok to sterke ord som bør brukes med forsiktighet her.

Hvorfor det? Det meste av debatten på dette (under-)forumet er saklig, hvor folk forsøker å argumentere for sitt syn. Du er heldigvis et klart unntak med din sterke aversjon mot å forklare deg eller svare på direkte spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll skrev (8 timer siden):

Hmm, religiøse mennesker har tydeligvis en sterk tendens til tradisjon og tolkninger.

Matteus: De tilber meg forgjeves, for de læresetningene de holder fram, er menneskebud.’  Dere ignorerer Guds bud og holder fast ved menneskers tradisjon.» …..«Dere er flinke til å sette Guds bud til side, så dere kan følge tradisjonen deres.

Krøvel Vellevoll skrev (8 timer siden):

Hva slags beskyttelse er penger om de ikke holder deg i live? 

Apostlenes gjerninger: Men Peter sa til ham: «Måtte både du og sølvet ditt gå til grunne fordi du tenkte at du kunne kjøpe Guds frie gave for penger.

Krøvel Vellevoll skrev (8 timer siden):

Hmm, jeg velger å tolke dette slik at du verdsetter kunnskap og visdom høyt

HvemFormetMeningeneDine skrev (10 timer siden):

fordelen med kunnskap og visdom er at de holder et menneske i live.

Jakob: Hvis noen av dere mangler visdom, skal han fortsette å be Gud om å få det, for Gud gir gavmildt til alle og uten å kritisere, og han skal få det han ber om.

Lenke til kommentar
gustav2 skrev (1 time siden):

Gud skapte stjernene

Neppe; Josef hadde enda en drøm og fortalte den til brødrene sine. «Nå har jeg hatt enda en drøm», sa han. «Se, solen og månen og elleve stjerner bøyde seg for meg.» Da han fortalte drømmen til faren og brødrene, irettesatte faren ham og sa: «Hva slags drøm er det du har hatt? Skulle jeg og din mor og dine brødre virkelig komme og bøye oss til jorden for deg?» 

Du ser vel med selvsyn at hellige tekster viser til andre ting enn hva man først tenker på. De kalles for lignelser. Ordet her brukes ofte om idoler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...