Gå til innhold

den mest ugjendrivelige sannheten


Anbefalte innlegg

gustav2 skrev (2 timer siden):

Gud skapte stjernene. 

Wall Dorf skrev (33 minutter siden):

Neppe;…

Jesaja: «Løft blikket mot himmelen og se! Hvem har skapt alt dette? Det er Han som fører dem ut som en hær og teller dem. Han kaller dem alle ved navn. På grunn av hans store dynamiske energi og hans ærefryktinngytende kraft mangler ikke én av dem.

Salmene: Han har tall på alle stjernene, han har gitt hver av dem navn.

These Photos Prove That the Middle East Is the Place to Go for Stargazing

Endret av HvemFormetMeningeneDine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

At tidligere generasjoner av stjerner eksploderte som supernovaer eller lignende, og at skyen av "stjernestøv" etter hver samlet seg til lokale større masser på grunn av gravitasjonen, til dette så ble samlet til en eller flere store nok klumper til at de ble nye stjerner, men også ble samlet (fortsatt av gravitasjonskrefter) til mindre klumper, nemlig planeter. SNL har en kort innføring.

Det fantastiske med dette er at vi med rette kan si at vi alle er lagd av stjernestøv 🤩

Kanskje vi bare har forskjellige definisjoner av begrepet, men jeg ville nå sagt at det der er en prosess som skjer av seg selv, da det ikke er noen der for å starte eller styre prosessen. For meg ser det ut som om alt i universet skjer av seg selv.

Det er sant at det er nesten utrolig at vi er laget av den samme materien som finnes i resten av universet. Jeg vet at du er skeptiker, men synes du ikke det er litt sykt at materien samler seg helt av seg selv og så skaper alt vi ser rundt oss? Jeg sier ikke organisert religion har svaret her, jeg bare synes det er veldig merkelig og mystisk. 

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (46 minutter siden):

Jesaja: «Løft blikket mot himmelen og se! Hvem har skapt alt dette? Det er Han som fører dem ut som en hær og teller dem. Han kaller dem alle ved navn. På grunn av hans store dynamiske energi og hans ærefryktinngytende kraft mangler ikke én av dem.

Salmene: Han har tall på alle stjernene, han har gitt hver av dem navn.

These Photos Prove That the Middle East Is the Place to Go for Stargazing

Ikke ta alt helt bokstavelig, her er sand og stjerner likestilte som beskrivelse...

1.Mos.26.4:3-5: .... Jeg skal oppfylle den eden jeg sverget til din far Abraham.  4 Jeg skal gjøre din ætt så tallrik som stjernene på himmelen. Alle disse landene skal jeg gi til din ætt. Og ved din ætt skal alle folkeslag på jorden velsigne seg,  5 siden Abraham hørte på meg og holdt seg til det jeg har bestemt, mine bud, forskrifter og lover.» 

Jes.60.4 Løft blikket, se deg omkring! Alle samler seg og kommer til deg. Sønnene dine kommer fra det fjerne, døtrene dine blir båret på armen.

Dan.12.3: De kloke skal skinne som den strålende himmelhvelvingen og de som har ført de mange til rettferd, skal skinne som stjernene til evig tid.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll skrev (9 minutter siden):

Kanskje vi bare har forskjellige definisjoner av begrepet, men jeg ville nå sagt at det der er en prosess som skjer av seg selv, da det ikke er noen der for å starte eller styre prosessen. For meg ser det ut som om alt i universet skjer av seg selv.

Jeg er enig med deg i at det ser ut som om alt i universet skjer, drevet av de fundamentale naturkreftene. Så kan religiøse selvsagt hevde at det er en Gud som har skapt disse, men det er en annen diskusjon igjen.

Disse prosessene skjer av seg selv, men jeg mener det allikevel da blir feil å si at jorda har lagd seg selv. Det var de fundamentale kreftene, og da tydeligst gravitasjonskraften som gjorde at jorda ble skap. Men jeg er enig i at det kan være snakk om definisjoner.

Krøvel Vellevoll skrev (14 minutter siden):

Det er sant at det er nesten utrolig at vi er laget av den samme materien som finnes i resten av universet. Jeg vet at du er skeptiker, men synes du ikke det er litt sykt at materien samler seg helt av seg selv og så skaper alt vi ser rundt oss?

Jeg misliker sterkt bruk av ordet "sykt" som adjektiv, men synes absolutt at det er fascinerende, fantastisk og uforståelig. 😄

Sitat

Jeg sier ikke organisert religion har svaret her, jeg bare synes det er veldig merkelig og mystisk. 

Helt enig, og det er en av grunnene til at jeg er veldig fascinert av vitenskap som forsøker å finne ut stadig litt mer av denne mystikken. Jeg kan f.eks. anbefale YT-videoene til Sabine Hossenfelder, som forklarer på en relativt enkel måte, mange av mysteriene og oppdagelsene vitenskapen holder på med innenfor dette området.

 

Jeg har heller noe problem med å forstå at mange ikke sier seg fornøyd med å ikke vite hva utgangspunktet og årsaken til alt dette er, og dermed sier at en eller annen gud skapte det. Problemet (for meg) er at dette er enkle svar helt uten bevis, og uten vilje til å lete etter måter å verifisere eller falsifisere svarene på.

Som den skeptikeren jeg er, så tror jeg religion best kan forklares med psykologiske behov for visshet og mening, og ikke en faktisk gud som står bak alt sammen - men jeg påstår på ingen måte å vite dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Helt enig, og det er en av grunnene til at jeg er veldig fascinert av vitenskap som forsøker å finne ut stadig litt mer av denne mystikken. Jeg kan f.eks. anbefale YT-videoene til Sabine Hossenfelder, som forklarer på en relativt enkel måte, mange av mysteriene og oppdagelsene vitenskapen holder på med innenfor dette området.

 

Jeg har heller noe problem med å forstå at mange ikke sier seg fornøyd med å ikke vite hva utgangspunktet og årsaken til alt dette er, og dermed sier at en eller annen gud skapte det. Problemet (for meg) er at dette er enkle svar helt uten bevis, og uten vilje til å lete etter måter å verifisere eller falsifisere svarene på.

Som den skeptikeren jeg er, så tror jeg religion best kan forklares med psykologiske behov for visshet og mening, og ikke en faktisk gud som står bak alt sammen - men jeg påstår på ingen måte å vite dette.

Har sett henne på YT, det er gode videoer. Det er spennende når de nå virkelig begynner å utforske kvantefysikk og kommer inn i det som ligger bak det vi mennesker kan forstå. Alt ser ut til å bli mer og mer komplisert og uforståelig jo lenger vi kommer, og jeg lurer på hvor langt man kan komme. Før tenkte jeg at mennesker hadde mulighet til å finne ut av alt i universet, men nå tenker jeg det er godt mulig det finnes en grense for hva våre hjerner faktisk kan forstå. Vanskelig å si, og jeg vil være død før svaret kommer. 

Vel, du må innrømme de har sterk vilje til å prøve å verifisere svarene de har kommet opp med på. Folk bruker hele livet på å finne argumenter for å forsvare sin religion. 😄 Jeg tror også organisert religion best kan forklares slik, fordi slik jeg ser det er den harde og kalde sannhet at ingen kan vite. Dette klarer sinnene til religiøse å rasjonalisere bort på forskjellige måter, og de ender opp med å ikke være intellektuelt ærlige. Jeg vet ikke om du husker tråden jeg laget der jeg stilte spørsmål om dette, men ikke en av de jeg spurte hadde noe godt svar på hvordan de visste Bibelen var sann, noe jeg ble skuffet over. Jeg hadde håpet noen hadde utviklet et eller annet snedig argument. 

Det jeg lurte på er vel mer om du har en følelse av at dette er enormt, uforståelig og mystisk, fordi det åpner for at det er noe annet enn vitenskap der ute (da mener jeg ikke organisert religion). Noen forskere ser ut til å være opptatt av å påpeke at alt dette kan ha skjedd av seg selv, det finnes ingen skaper overhodet, alle følelser rundt opphavet til dette er ugyldige. Men ser ut som du anerkjenner hvor utrolig det faktisk er at dette skjer, så jeg er fornøyd. 

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (4 timer siden):

Matteus: De tilber meg forgjeves, for de læresetningene de holder fram, er menneskebud.’  Dere ignorerer Guds bud og holder fast ved menneskers tradisjon.» …..«Dere er flinke til å sette Guds bud til side, så dere kan følge tradisjonen deres.

Apostlenes gjerninger: Men Peter sa til ham: «Måtte både du og sølvet ditt gå til grunne fordi du tenkte at du kunne kjøpe Guds frie gave for penger.

Jakob: Hvis noen av dere mangler visdom, skal han fortsette å be Gud om å få det, for Gud gir gavmildt til alle og uten å kritisere, og han skal få det han ber om.

Kan det være at Guds bud naturlig er mystiske og at deres natur er slik at man må tolke de? Dette kan da bety at tolkning har en slags iboende verdi. Det er ikke utenkelig, Gud gjør mye vi mennesker ikke forstår, og menneskenes antakelse er vel da at det må tolkes. 

Overfor Gud kan ikke penger holde deg i live, og det du henviser til her er vel den hubris det er å tro man kan kjøpe indre ro og spirituelle goder for penger. Det henviser antakelig til menneskenes behov for snarveier til lykke. 

Gud gir IKKE gavmildt til alle og uten å kritisere, det vet jeg enda jeg ikke er kristen. Jakob må ha snakket i gåter, og jeg har vanskelig for å forstå hva han mener her. Og hva du mener, det du skriver er en vanskelig gåte. 

Lenke til kommentar
gustav2 skrev (9 timer siden):

Hvorfor leter du etter bevis der de ikke er der? Testene er innenfor ditt forhold til Gud.

Tenk deg at du vil ha nøtter og du går til en fruktbutikk, du kommer ikke til å finne nøtter i en fruktbutikk.

Du vil finne dine prøvelser i Gud, ikke i et annet menneske

1) leter mer etter nøkler, briller og slikt, mitt forhold til Gud er ikkeeksisterende, det samme gjelder da disse testene vil jeg tro.

2) nei, det er vel ikke å forvente

3) nei, se 1)

Lenke til kommentar
gustav2 skrev (10 timer siden):

Hvorfor leter du etter bevis der de ikke er der?

Hvorfor er du sikker på noe hvis det ikke finnes bevis? Hvorfor tror du i det hele tatt på noe det ikke finnes snev av bevis for?

Sitat

Testene er innenfor ditt forhold til Gud.

Hvordan skiller du mellom ditt forhold til en ikke-eksisterende fantasifigur og en eksisterende Gud?

Sitat

Tenk deg at du vil ha nøtter og du går til en fruktbutikk, du kommer ikke til å finne nøtter i en fruktbutikk.

Men du kan allikevel finne nøtter et annet sted, og mange bevis for at nøtter eksisterer - akkurat motsatt av gud, hvor du selv er enig i at du ikke kan finne bevis.

Sitat

Du vil finne dine prøvelser i Gud, ikke i et annet menneske

Dette gir ikke mening.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (42 minutter siden):

Skapelsesberetningen er en vits. Lyset ble altså skapt den første dagen, og stjerner den fjerde dagen? 

 

Vel, du må ikke absolutt lese Bibelen ordrett, hvert ord forklarer seg selv om du leser den på en annen måte. Lyset beskrives gjennom hele 1.Mos., ja gjennom hele Bibelen. Den kaller lyset for dag og mørke for natt, dagen for lys, natten for mørk, dagen for god, natten for ond - lyset skinner i mørket, og mørke har ikke overvunnet det. Selv var han ikke i lyset, men skulle vitne om det - Johannes. Ikke vanskelig å forstå at hele Bibelen henger sammen i usammenheng. 🙂

Og dette er dommen; Lyset er kommet til verden, men menneskene elsket mørke høyere enn lyset fordi deres gjerninger var onde...

Jesus roper ut (i Joh.12.44-46): Som lys er jeg kommet til verden for at ingen som tror på meg skal bli i mørket.

Skapelsen er en lignelse.  1.Mos.1.2 er også en lignelse. den forklares i Jer.4

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Skapelsesberetningen er en vits. Lyset ble altså skapt den første dagen, og stjerner den fjerde dagen? 

Romerne: Hans usynlige egenskaper har man tydelig kunnet se fra verdens skapelse av, både hans evige kraft og hans guddommelighet. De oppfattes jo gjennom det som er skapt. Derfor har man ingen unnskyldning.

HvemFormetMeningeneDine skrev (21 timer siden):

disse menneskene ….ble tomhjernet i sine resonnementer, og deres ufornuftige hjerte ble formørket.

De påsto at de var vise, men de ble tåpelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...