Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mc veltet i skoletid.


Anbefalte innlegg

Hei. Er 16 år gammel jente som fikk lett mc lappen for ca 1mnd siden. I dag fant noen venner av meg sykkelen min veltet. Noen filma det å la det ut på sosiale medier, men de gjorde ingenting. Estimert at sykkelen min lå nede i ca 50 minutter. Kickstanden var sparket opp og sykkelen var veltet motsatt side altså på høyre side. Har yzf r125. To kåper er sprukket helt opp, og eksospotta ryker voldsomt og det kommer væske ut. Mistenker jo kjølevæskelekkasje. Det blåste noe voldsomt idag, men kun min sykkel som var veltet. Sto på tidspunktet ca 16-17 andre lettsykler fordelt på parkeringsplassene til høyre eller venstre og kanskje 10 mopeder, men kun min som veltet. Speilet på vendstre side var også helt vridd om, som er derfor jeg synes det er rart siden den veltet mot høyre. Uansett, jeg tørr ikke å kjøre nå som potta bokstavelig talt ryker og lekker, og jeg er ikke særlig god teknisk med sykkelen min, jeg fikk aldri mulighet til å bruke den selv hjemme da jeg måtte kjøre opp i by 2t unna der jeg bor. Er det noen som vet hva jeg skal gjøre? Tips til hva forsikring dekker osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
entotrefirefem6 skrev (10 minutter siden):

Hei. Er 16 år gammel jente som fikk lett mc lappen for ca 1mnd siden. I dag fant noen venner av meg sykkelen min veltet. Noen filma det å la det ut på sosiale medier, men de gjorde ingenting. Estimert at sykkelen min lå nede i ca 50 minutter. Kickstanden var sparket opp og sykkelen var veltet motsatt side altså på høyre side. Har yzf r125. To kåper er sprukket helt opp, og eksospotta ryker voldsomt og det kommer væske ut. Mistenker jo kjølevæskelekkasje. Det blåste noe voldsomt idag, men kun min sykkel som var veltet. Sto på tidspunktet ca 16-17 andre lettsykler fordelt på parkeringsplassene til høyre eller venstre og kanskje 10 mopeder, men kun min som veltet. Speilet på vendstre side var også helt vridd om, som er derfor jeg synes det er rart siden den veltet mot høyre. Uansett, jeg tørr ikke å kjøre nå som potta bokstavelig talt ryker og lekker, og jeg er ikke særlig god teknisk med sykkelen min, jeg fikk aldri mulighet til å bruke den selv hjemme da jeg måtte kjøre opp i by 2t unna der jeg bor. Er det noen som vet hva jeg skal gjøre? Tips til hva forsikring dekker osv

Trist!

Om du har forsikring som dekker dette så vil jeg tro de dekker alt. Men ring og hør med de, og hør hva egenandelen er.

Lenke til kommentar

La sykkelen stå oppreist en stund og hør med forsikringen din.

En støttevelt kunne gi problemer med olje og væsker hvor de ikke hører hjemme. Å få et verksted til å se på den koster ikke nødvendigvis så mye, og sjangsen for at du er virkelig ille ute på en støttevelt er ikke så stor. Sprekte kåper og skraper er selvsagt kjipt, men alt kan fikses. 

Lenke til kommentar
Sampson skrev (44 minutter siden):

La sykkelen stå oppreist en stund og hør med forsikringen din.

En støttevelt kunne gi problemer med olje og væsker hvor de ikke hører hjemme. Å få et verksted til å se på den koster ikke nødvendigvis så mye, og sjangsen for at du er virkelig ille ute på en støttevelt er ikke så stor. Sprekte kåper og skraper er selvsagt kjipt, men alt kan fikses. 

Tenker jeg også, i og med at det luktet olje, tenker jeg at olja kan ha rent ned i eksospotta, men har ingentegn til oljelekkasje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Peil olje
https://www.yam-r125.net/checking_the_engine_oil_level-132.html

Peil kjølevann
https://www.yam-r125.net/checking_the_coolant_level-140.html

Tørk av væske på sykkelen så godt som mulig. La den stå på støtta 15 minutter. Se om det renner mer. Sjekk olje og kjøpevæske igjen.

Om det ikke har blir mindre eller er noen åpenbare lekkasjer så kan du kjøre hjem

 

Lenke til kommentar

Vanligvis dekkes ikke skader på eget kjøretøy ved kun ansvarsforsikring.  Muligens noe juridisk hjelp - det er foreldrene til mindreårige som er økonomisk ansvarlige for skader deres barn/mindreårige gjør på andres kjøretøy.   Ellers blir det fra din lommebok.  MC velter ikke av vind (unntak for ekstremvind) med mindre den står i bakke så den blir veldig opprett eller har på seg MC-presenning som gjør den til et seil... 

Olje vil kunne renne ut i bl.a. i luftfilter så dette evt må byttes og oljenivå sjekkes, men er det mistanke om kjølevæske lekkasje også så er kanskje en tur til verksted å anbefale. Luftbobler i bremseslanger kan det evt også bli så disse må luftes.

Hygglo.no leier ut hengere rimelig om du kjenner noen med bil og hengerfeste med tanke på transport til verksted. 

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Peil olje
https://www.yam-r125.net/checking_the_engine_oil_level-132.html

Peil kjølevann
https://www.yam-r125.net/checking_the_coolant_level-140.html

Tørk av væske på sykkelen så godt som mulig. La den stå på støtta 15 minutter. Se om det renner mer. Sjekk olje og kjøpevæske igjen.

Om det ikke har blir mindre eller er noen åpenbare lekkasjer så kan du kjøre hjem

 

Kjørte hjem, det ryker fra potta noe voldsomt, men har ingen tegn til oljelekkasje utenfor sykkelen, kikket på peilepinnen og oljenivået så forsåvidt greit ut, men jeg lot sykkelen stå i 1 time. Kjørte på jobb og potta begynte å ryke igjen, ser også ut som det kommer olje ut av potta

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (2 timer siden):

Vanligvis dekkes ikke skader på eget kjøretøy ved kun ansvarsforsikring.  Muligens noe juridisk hjelp - det er foreldrene til mindreårige som er økonomisk ansvarlige for skader deres barn/mindreårige gjør på andres kjøretøy.   Ellers blir det fra din lommebok.  MC velter ikke av vind (unntak for ekstremvind) med mindre den står i bakke så den blir veldig opprett eller har på seg MC-presenning som gjør den til et seil... 

Olje vil kunne renne ut i bl.a. i luftfilter så dette evt må byttes og oljenivå sjekkes, men er det mistanke om kjølevæske lekkasje også så er kanskje en tur til verksted å anbefale. Luftbobler i bremseslanger kan det evt også bli så disse må luftes.

Hygglo.no leier ut hengere rimelig om du kjenner noen med bil og hengerfeste med tanke på transport til verksted. 

 

Vindkast ble målt opp i 26m/s? Kan ikke spnt jeg, bare at jeg nå må kjøpe nye kåper. Kan nok bytte kåpene selv men jeg må nesten demontere sykkelen og ta en innvendig sjekk da? Planer om å kjøre 2 min i morgen ettermiddag..

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Motoren har lufting fra veivhuset og til luftinntaket. Har sykkelen ligget på siden kan det ha rent olje fra motoren og inn i luftinntak eller luftfilter. Da er det vanlig at de ryker en stund.

Jeg Tenker også det? Lurer bare på om jeg får dekket dette via forsikring. Vi fikk ikke noe særlig godt svar hos forsikringsselskapet. 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (7 timer siden):

Vanligvis dekkes ikke skader på eget kjøretøy ved kun ansvarsforsikring.  Muligens noe juridisk hjelp - det er foreldrene til mindreårige som er økonomisk ansvarlige for skader deres barn/mindreårige gjør på andres kjøretøy. 

Det er først og fremst den mindreårige selv som er ansvarlig, spesielt når vi snakker om barn i 16-18 års alder.

Jf Skadeerstatningsloven § 1-1

 

Sitat

 

Skadeerstatningsloven § 1-1.(barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

 

Så vidt jeg kan huske fra timen i rettslære på videregående (over 10 år siden). så var det yngste barnet som har blitt dømt til erstatningsansvar 9 år gammelt ved skadevoldelsen. (skade gjort tydelig med vilje for å skade)

foreldrenes erstatningsansvar er begrenset til 5000 kr så lenge foreldrene ikke kan bebreides.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (8 minutter siden):

Det er først og fremst den mindreårige selv som er ansvarlig, spesielt når vi snakker om barn i 16-18 års alder.

Jf Skadeerstatningsloven § 1-1

 

 

Så vidt jeg kan huske fra timen i rettslære på videregående (over 10 år siden). så var det yngste barnet som har blitt dømt til erstatningsansvar 9 år gammelt ved skadevoldelsen. (skade gjort tydelig med vilje for å skade)

foreldrenes erstatningsansvar er begrenset til 5000 kr så lenge foreldrene ikke kan bebreides.

Det skjønner jeg, men jeg undret fordi det ikke er jeg som har voldt noen form for skade, ønsker jo å tvile på både menneske eller naturkrefter. Lurer på hvordan ansvarsforsikring fungerer da. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...