Gå til innhold

Oppgradere cpu, hva kjøper man nå for tiden?


Arnep

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TheKims skrev (16 minutter siden):

Visst du vil ha det beste av det beste så er det enten 13900K eller Ryzen 7800X3D som gjelder. Er du på et budsjett så er I5 13600K eller Ryzen 5 7600 begge gode gaming CPUer. 

Her er en liten oversikt over gaming ytelsen til de forskjellige CPUene.

hjl.thumb.jpg.9a68c18053d557e92e6281cc1db45422.jpg

Har ikke nødvendigsvis et budsjett, er f.eks. 13900k verdt det prismessig?

Har du eventuelt en anbefaling på på passende hovedkort?

Er det verdt å vente på neste generasjon cpu fra intel/amd? Har ikke noe hast med å oppgradere, men har ikke lyst til å vente for lenge heller

Lenke til kommentar

Oppgraderte nylig til Ryzen 5 7600X fra en I7 9700K og er strålende fornøyd. Mye ytelse for pengene.

Hovedkortet jeg gikk for funkerer også veldig bra. Stort pluss med integrert wi-fi:
https://www.komplett.no/product/1219283/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/asus-tuf-gaming-b650m-plus-wifi-hovedkort

Her er en sammenligning mellom I5 8600K og Ryzen 5 7600X:
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-8600K-vs-AMD-Ryzen-5-7600X/3941vs4130

Lenke til kommentar

Userbenchmark er veldig anti AMD av en eller annen grunn. Snakker om lange POST tider i BIOS som ikke er sant lenger. Min starter like raskt som vanlig etter første oppstart etter å ha satt 6000MHZ på RAM da den går gjennom en treningsrunde ved første boot. Senere oppstarter går fint og fort. 

 

https://browser.geekbench.com/processor-benchmarks

 

Jeg har en 7600x. Satte den i et ASRock B650 Pro RS med 6000Mhz RAM. Stabilt og fint, men sikkert lurt å kjøpe AMD Expo RAM.

 

Om en kraftigere CPU er verdt det blir helt avhengig av hva du bruker den til. Hvor lenge du vil kunne vente til neste oppgradering osv. En 7800X3D eller 13900 vil åpenbart være mye bedre og vare lenger. Hvis penger ikke er en faktor så bare kjøp det beste. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Intels 14xxx serie er helt marginalt bedre enn 13-serien. Hvis du tenker å gå opp dit, må du få deg et HK i 7-serien. Z790 er å foretrekke hvis du vil tweake litt. Og Asus har de beste (IMHO). Når det gjelder 14-serien til Intel, er det vel signaler som tyder på at dette er siste CPU i Core serien deres før det kommer helt ny arkitektur. Intels 15-serie er ventet i slutten av 2024, men med 2 nm produksjonsteknologi mot dagens 7 og forventet flerkjerne-ytelse på opptil 15%. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Arnep skrev (På 20.9.2023 den 8:40 AM):

Jeg har idag en i5 8600k som er paret med 3060ti og merker at jeg blir cpu bound i spill. Jeg tenker på å oppgradere og lurer på hva som er anbefalt nå for tiden? Må i den forbindelse også da kjøpe nytt hovedkort.

Antar du spiller i 1080p hvis du opplever å være CPU-bound med en 3060ti. I 1440p vil GPU-en være flaskehals.

CPU-en som du har, med ditt oppsett, er etter min oppfatning god nok noen måneder til. 

Zen 5 og Intels Arrow lake kommer senere i år. Jeg ville ventet på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...