Gå til innhold

Lader fra Voldt.no?


SnusBoks

Anbefalte innlegg

trikola skrev (4 minutter siden):

 

Denne sammenhengen skjønner jeg ikke. Får du alternativ gratis diesel på anleggsplassene?

Nei, ikke i det hele tatt. Men en dieselbil som bruker ish 10kr / mil i diesel, kontra en elbil som må konstant hurtiglades til ish samme pris, så er ikke de 300.000 ekstra elbilen koster verdt det lenger. 

Tanken var jo å kunne full lade over natten hjemme på anlegget som eksisterer i bygningene her. Men når det ikke er mulig lenger, så går vinningen opp i spinningen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (16 timer siden):

Går det an (uten transformator) å få 3 fas 230V i trekant (3+jord, blå kontakt) når man har 400V TN i sikringsskapet?

Tenkte litt mer på dette. På TN får man tre separate 230V 1-fas laster (som f.eks en elbil), og de er faseforskjøvet 120 grader. Det ligner jo på det man får fra IT. Men vet ikke om det lov å koble slik på en blå kontakt, er ikke elektriker.

Edit: tar en fridag for å sjekke demens utvikling. ☹️

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (8 timer siden):

Å lade på 1 x 16A gir fort 50kWh i døgnet. Det kjører man langt på (inntil 50000km per år på arbeidsdagene). Hvor langt har du behov for å kjøre?

50KW i døgnet er ca halvparten av hva jeg trenger. 

Om man tenker at bilen står parkert 12 timer av døgnet i lader, kan vi tenke ca 25KW ladet på 16A 1fas. Det er 30% av batteri kapasiteten. Jeg kommer til å kjøre opp ca 60kw / daglig i perioder. 

 

Nå viser det seg etter litt mer etterforskning at jeg har 32A 3fas ut fra skap i huset, og ikke 16A som først trodd. Så dette løser seg uansett nå ved å dra ut en 32A 1fas kurs i garasjen. Snakket med trikker, og de er enige. Kommer på befaring senere i dag. 

Endret av SnusBoks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette skriver VW:

image.png.02b1f9e4e31d97a5381237806ddf45a7.png

Krever vel 28 A sikring minst på IT-nett. Ettersom du forhåpentligvis starter fra mer enn 0 % og kun unntaksvis lader til 100 % skulle det være lett å lade i 7 timer til daglig. Men jeg antar sterkt 3fas-lading forutsatt - 11 kW er 3 x 230 x 16, men krever 28 A sikring på IT-nett. Skal du lade det samme med 1 fase må det bli 48 A og det takler ikke ombordladeren.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Husk at selv om du har 32A ut i garasjen, må du også sjekke om hovedsikring og annet forbruk tilsier at du kan lade på 32A. Riktignok ha få spesielt annet høyt forbruk om natten, så på det tidspunktet vil det sikkert gå helt greit. 

Ikke at dette trenger å være noe praktisk problem, gjennom f.eks. løsninger som Pulse o.l. slik at man kan få lastbalansering.

F.eks. kan det være at på veldig kalde vinterdager at man bruker en del strøm på oppvarming, kombinert med vaskemaskin og tørketrommel, varmtvann osv. og at ladeeffekt da må justeres litt ned om man har 40 eller 50A hovedsikring, mens hvis man har 63A bør det ikke være noe praktisk problem.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 minutter siden):

Det er veldig fint med 32A enfase til lading. En behøver ikke ha så mye mer på den fasen da.

Kommer an på hva boligens inntak er på. Hvis man har 3 x 35 A på inntaket, er lading på 32 A på en av fasene ikke særlig hensiktsmessig, da man har kun 3 A (pluss litt marginer) før hovedvernet løser ut. Bedre å lade på 3 faser, men det funker bare dersom man har TN. Svært få biler kan lade på 3-fas IT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...