Gå til innhold

Skolevalget, blå tsunami.


Anbefalte innlegg

Slutt å spille dum sa jeg.

I mangel av bedre argumenter må du kverulere i timevis om definisjonen på ordene "mangelvare" og "nasjonalist".

 

Sitat

Strøm er ikke en mangelvare, selv om tilbud/etterspørsel tidvis har vært i favør produsent og derav høye priser.

Ja, riktig. Kall en spade for en spade, ikke en militær spesialgraveredskap. Har strømmen blitt dyrere som følge av politikken i forhold til EU?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Slutt å spille dum sa jeg.

I mangel av bedre argumenter må du kverulere i timevis om definisjonen på ordene "mangelvare" og "nasjonalist".

 

Ja, riktig. Kall en spade for en spade, ikke en militær spesialgraveredskap. Har strømmen blitt dyrere som følge av politikken i forhold til EU?

Slutt nå.

Ikke en eneste gang har jeg skrevet "nasjonalist" eller definisjon av det ordet.

Jeg har aldri påstått at eksport ikke påvirker priser her hjemme. 

Du påstod at strøm er blitt en mangelvare, noe det absolutt ikke har blitt.

Innleggene du retter mot meg er smått absurde. Det virker neste  som at du ikke klarer å skille innlegg fra hverandre.

Jeg påstod, og påstår fremdeles, at Norge ikke kan diktere hva som skal eksporteres/importeres alene. Det er en forhandling mellom to parter. Dersom vi nekter å eksportere varer vi har nok av, så kan det gå hardt utover hva andre vil eksportere til oss.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (47 minutter siden):

 ... Det virker neste  som at du ikke klarer å skille innlegg fra hverandre.

Dere er to personer i denne tråden som misforstår med vilje fordi dere ikke forstår betydningen av ord. Jeg vil at dere begge slutter.

Forstår du ikke hva jeg mente fordi jeg brukte ordet mangelvare, når jeg heller skulle skrevet "mer etterspørsel enn tilbud"?

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Byrådsleder Raymond Johansen mener venstresida støter bort unge menn ved å være for «woke». Nå vil han ta grep for å nå gutta – før høyresida tar dem.

Kjetil Rolness har (som ofte) en god kommentar:

Hvor troverdig er Raymond Johansens "oppgjør med woke"?

Hadde byrådslederen sagt dette for fem år siden, hadde han vist at han var våken (woke!). Og voksen. En politiker som ønsket å forsvare Arbeiderpartiets klassiske verdier, i en tid der store deler av venstresiden dyrker en splittende, avsporende og ytringsknugende tullepolitikk.

Når han sier dette NÅ, i en valgkampinnspurt, etter elendige meningsmålinger og et kriseartet skolevalg med fokus på woke, så er det ikke bare for lite, for sent. Det er et uttrykk for desperasjon.

Merk: Det er ingen selvkritikk i intervjuet i KK. Ingen lærdom av egen feil. Og ingenting hva han selv akter å gjøre annerledes. Her er faktisk fint lite om faktisk politikk i det hele tatt. Raymond snakker om hvordan venstresiden blir OPPFATTET, og hva folk OPPLEVER at venstresiden står for. Han «mener det er fornuftig å gjøre noe med grunnen til at inntrykket har festa seg». Som om Ap burde blir bedre på å styre inntrykk, enn på å styre kommunen eller landet.

Jeg skal fortelle om en av grunnene til at inntrykket har festet seg. For bare noen dager siden sto Raymond Johansen på Dagsrevyen og hyttet med nevene, i kjent stil: «Nå må Listhaug slutte! Dette er våre unger…» osv. Slik han har gjort utallige ganger før.

Hver gang den økende og stadig mer brutale kriminaliteten blant unge med innvandrerbakgrunn blir et tema, så gjentar byrådslederen sine to mantraer: «Oslo en trygg by» og «Dette er våre unger. «Det er ikke oss og dem», osv. Slik snakker man om man er mer opptatt av ord enn av virkelighet. Og mer opptatt av å unngå å krenke «utsatte» grupper enn å bekjempe et samfunnsproblem. Det er woke, det.

Rundt seg, som byråder, har Raymond en rekke minoritetspolitikere som tar fokus på innvandreres kriminalitet som en personlig fornærmelse. Og videre:

Hvem har de siste årene hatt en stigende stjerne i Arbeiderpartiet via Oslo-politikken? Kamzy. Den mest woke politikeren i Ap.

Hvem fikk etter hvert så lite gehør innad i Oslo Ap, at han måtte skifte parti? Jan Bøhler, den minst woke politikeren i partiet. Og den største velgermagneten Ap har hatt i Oslo i moderne tid.

Dette har skjedd på Johansens vakt, med hans velsignelse.

Mye annet kunne nevnes: I Oslo har Ap overlatt skolepolitikken til et SV som er opptatt av fjerne all resultatulikhet, selv om det krever innføring av inntaksregler i vgs som verken er forståelige eller rettferdige. Det er woke, det. Og innen miljø og samferdsel, har Ap overlat styringen til et MDG med stadig større fokus på symbolpolitikk, som å fjerne rundkjøringer, for å få en ny seier over bilistene, et folk med gal identitet. Det er ganske woke det også.

Raymond er mer på hjemmebane når han snakker om gutta. Han skrev en fin kronikk i Aftenposten for halvannet år siden, der han trakk fram menns problemer, og snakket pent om maskulinitet. Der skrev han også dette:

«Da Arbeiderpartiet fikk byrådsmakten i Oslo i 2015, var likestilling et viktig tema i vår første byrådsplattform. Vi tok for gitt at det var en overvekt av mannlige sjefer i kommunen og tenkte det var viktig å få flere kvinner inn i maktposisjoner. Realiteten kræsjet med forventningene våre. For det viste seg jo at det allerede var en betydelig overvekt av kvinnelige sjefer i kommunen.»

Det Raymond sier er altså: Vi oppfattet likestilling som kvinnekamp. Og gadd ikke engang sjekke hvilket kjønn som var rammet av skjevheten. Selv om slike realiteter er blitt påpekt av Mannsforum og mange andre i år etter år.

Sørget da Raymond, Ap og byrådet for å endre kurs i kommunens likestillingspolitikk? Nei. Alt er som før. Kommunen har til og med en tilskuddsordning for «Tiltak for likestilling og kvinnefrigjøring». Bare aksjoner ledet av og for kvinner kan søke.

Raymond må skjønne at politikere blir vurdert ut fra hva de gjør og oppnår, ikke over hva slags verbale snuoperasjoner de foretar - i dødens posisjon, noen få dager før et valg.

Utspillet hans har like stor troverdighet som om Sylvi Listhaug, etter at MDG hadde fosset fram på meningsmålene, skulle sette klima på dagsorden.

Til Johansens forsvar snuser han ihvertfall på viktige aspekter, men når han eksemplifiserer med utsagn som "..Hvis vi ikke greier å gi svarene, er det fritt fram for ekstremt enkle løsninger og ytterliggående krefter... Han trekker fram appellen til kvinnefiendtlige influensere som Andrew Tate og Jordan Peterson" - da viser at han ikke har satt seg så veldig dypt inn i det. Det er rimelig stor forskjell mellom Tate og Peterson (selv om også Tate har en del gode poeng så kommer han ofte med en del kvinnefiendtlige broiler-utsagn).

Kjetil Rolness er en av de modigste, og sannsynligvis den viktigste stemmen vi har i Norge i dag 👍

Han treffer blink, som vanlig 👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Dere er to personer i denne tråden som misforstår med vilje fordi dere ikke forstår betydningen av ord. Jeg vil at dere begge slutter.

Forstår du ikke hva jeg mente fordi jeg brukte ordet mangelvare, når jeg heller skulle skrevet "mer etterspørsel enn tilbud"?

 

Du tar deg friheter med å bestemme andre sine meninger og intensjoner.

Jeg misforstår ikke betydningen av ordet. Du bruker ordet bevist feil for å skape motargumentasjon.

Dersom det oppstår strømmangel i Norge har vi all rett til å stoppe eksporten. Det hadde vi også fått full forståelse for av våre viktige handelspartnere. Det har dog ikke vært mangel på strøm, heldigvis.

Dersom vi skulle nekte å eksportere strøm fordi vi synes den ble for dyr, så vil ikke møte særlig forståelse fra våre viktigste handelspartnere. De kan da ta igjen med å stoppe eksporten av ting vi er helt avhengige av. Vi vil ikke vinne en handelskrig med EU.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Forstår du ikke hva jeg mente fordi jeg brukte ordet mangelvare, når jeg heller skulle skrevet "mer etterspørsel enn tilbud"?

Jeg har ikke lagt merke til at noen som skulle kjøpe strøm ikke fikk den og måtte koble ut. Så etterspørselen ble møtt av tilbud. Men det kan jo være at noen trakk seg pga pris og reduserte da etterspørselen, og produsentene fikk ikke solgt sitt tilbud av strøm.

Kan du ikke bare begrense deg til utsagn som "strøm er veldig dyr"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (7 timer siden):

Utrolig historieløs og teit kommentar. 2 ganger har det vært folkeavstemning. 2 ganger har EU tapt. Likevel har norske politikere gjort oss medlemmer i alt annet enn navn. 
Hva mener du med konspirasjonsteori? Mener du at korrupsjon, skatteunndragelse og annet dritt blant den norske politiske eliten som  har blitt avdekket av norsk presse er konspirasjonsteorier?

EØS-avtalen var allerede et faktum i 1994 da folkeavstemningen ble avholdt og det er en avtale befolkningen er svært godt fornøyde med og ønsker videreført. Det eneste vi har stemt nei til er fullverdig medlemskap med stemmerett og innflytelse, ikke samarbeid og handel med våre europeiske naboer.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 8.9.2023 den 22.11):

Ikke hele befolkningen er svært godt fornøyde med og ønsker videreført strømkrisen. Noen aspekter ved avtalen er ok.

Strømkrisen skyldes ikke eøs-avtalen eller ACER, den skyldes krigen i Ukraina, omleggingen til fornybar, grønn energi som skjer i europa og våre folkevalgtes avgjørelse om å vedta nye strømkabler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...