Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billigste EU-kontroll + utbedringer?


Anbefalte innlegg

Det nærmer seg etterhvert den gledelige EU-kontrollen med tilhørende utbedringer.

Selv om bilen er på Volvo-service hvert år kan jeg ikke huske en gang de ikke også har funnet noe å pirke på ved eu-kontroll, med påfølgende 3500,- i timepris.

Volvo-verksted (Bilia / Volvo) tror jeg utgår denne gangen - de er så sykt dyre.

Er også medlem hos NAF så kan ta kontroll der, men føler de skal være flinkest i klassen med å finne feil, så det blir mye å rette på uansett.

Hva med frittstående verksted som er autorisert til å gjennomføre kontroll? Har ikke de litt interesse også av å finne ting å fikse siden jeg alt har satt bilen der? 

Sliter med å stole på bransjen ser jeg 😅

Hvordan finner jeg kombinasjonen av de som finner minst mulig å fikse, og de som kan foreta påkrevde utbedringer billigst mulig?

Edit: kan legge til at jeg har null peiling selv, ikke tid til å lære meg noe, og ingen bekjente som kan fikse om ikke jeg må kjøre halve landet rundt først.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er ting som skiver og klosser er det veldig enkelt å gjøre selv. Det kan være lurt å bremse skikkelig hardt noen ganger fra 80-90 til full stopp før kontrollen. Får da renset skiver og pusset dem rene. Er de for rustet eller stor kant kan du pusse de med vinkelsliper, ganske lett. Du må uansett ha tykk nok bremsekloss samt nok tykkelse på skiven. Typisk hvis skiven er 28 mm ny så tåler den slitasje ned til 26 mm, men dette varierer selvsagt. Jeg har kjøpt noe deler på eurodel, funket greit. Ikke vits å kjøpe det dyreste, kjøp noe som er helt greit bare. Men pass på diameter og tykkelse på skiver og klosser, mål på din egen bil, det finnes mange varianter. 

Det er ingen grunn til å betale 1500-2000 kroner timen + mva for helt enkle arbeidsoperasjoner på en bil. Gjør du litt småting selv har du særdeles godt betalt for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (13 timer siden):

Hva med frittstående verksted som er autorisert til å gjennomføre kontroll? Har ikke de litt interesse også av å finne ting å fikse siden jeg alt har satt bilen der? 

Jeg bruker ETT verksted til EU-kontrollen, men de vet at jeg ikke kommer til å ta utbedringene der, så de har ikke DET incitamentet for å finne feil. Feilene får jeg utbedret på et lite og rimeligere verksted.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (14 timer siden):

Det nærmer seg etterhvert den gledelige EU-kontrollen med tilhørende utbedringer.

Selv om bilen er på Volvo-service hvert år kan jeg ikke huske en gang de ikke også har funnet noe å pirke på ved eu-kontroll, med påfølgende 3500,- i timepris.

Volvo-verksted (Bilia / Volvo) tror jeg utgår denne gangen - de er så sykt dyre.

Er også medlem hos NAF så kan ta kontroll der, men føler de skal være flinkest i klassen med å finne feil, så det blir mye å rette på uansett.

Hva med frittstående verksted som er autorisert til å gjennomføre kontroll? Har ikke de litt interesse også av å finne ting å fikse siden jeg alt har satt bilen der? 

Sliter med å stole på bransjen ser jeg 😅

Hvordan finner jeg kombinasjonen av de som finner minst mulig å fikse, og de som kan foreta påkrevde utbedringer billigst mulig?

Edit: kan legge til at jeg har null peiling selv, ikke tid til å lære meg noe, og ingen bekjente som kan fikse om ikke jeg må kjøre halve landet rundt først.

Har god erfaring med mekonomen, måtte bytte til de da naf ble så sykt strenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...