Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp! Mobilnummeret mitt blir misbrukt.


Datata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Hårek endret tittelen til Hjelp! Mobilnummeret mitt blir misbrukt.

Det har i de siste årene vært mye oppring bla på fake bitcoin investeringer  der det popper opp et visning nummer på mobilen, betyr ikke at noen er logget på ditt nummer da og bruker tellerskritt,  da jeg selv måtte ta dette opp med telefonselskapet mitt da mitt nr ble brukt som visningsnummer, så tviler for at det er noen fare. Jeg selv ble oppringt fra +44 .. og andre nr massivt og lenge.

 

I følge hun jeg snakket med i det telefon selskspet, så var det ikke noe de kunne gjøre.

Vet ikke om det er samme du har? Jeg kom til å taste på noe bitcoin greier i 2018 og ble forfulgt av disse folkene og er det fortsatt faktisk.

 

Jeg fikk vite at det er laget et system der systemet plukker opp vilkårlig visningnumner på din mobil.

Av og til er nummeret ikke i bruk om du ringer tilbake og andre ganger er det et vilt fremmed person som eier telefon nummeret, men hør med ditt telefon selskaper om de kan se noe misbruk vedr tellerskritt og der det ikke det så ta det rolig.

 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Myriad skrev (På 30.8.2023 den 21.49):

Ta kontakt med teleselskapet ditt. Det gjorde jeg, samt info om noen av de siste oppringningene som ble gjort (ble ringt opp igjen av de som fikk tlf av meg/fikk sms og noterte tidspunkt). Gav seg etter det.

 

Jeg ringte telefon selskapet mitt nå nettopp og de sa det ikke var noe de kunne gjøre??

 

Uansett  om du får ukjent oppring så hjelper det å la være å ta telefon om det er spam. Ring heller tilbake etterpå og sjekke ut hva det var for noe.

 

Lenke til kommentar
Gjest 4d684...c6d

Har blitt oppringt av ymse norske og utenlandske nummer siste 3-4 årene. Alt startet når jeg byttet nummer. 

Kunne bli oppringt 10-20 ganger i døgnet fra diverse plasser rundt om i verden, men jeg tok den aldri

Nå siste året har det kansje vært 4-5 fra utenlandske nummer og et par fra norske nummer, men igjen, jeg tar den aldri.

Det tror jeg er smart, ikke ta den. Uansett om det er et ukjent norsk eller utelandsk nummer. 

 Bare drit i å ta den så vil de ringe deg mye mindre, til slutt forsvinner du i mengden.

Anonymous poster hash: 4d684...c6d

Lenke til kommentar
Datata skrev (På 30.8.2023 den 16.53):

Mobilnummeret mitt blir misbrukt av svindlere som ringer rundt til folk! 😳

Hva kan jeg gjøre?

Mitt også.

I dag har jeg blitt oppringt av to stykker som påsto at de hadde et ubesvart anrop fra meg, det samme i går og i forgår, en hver dag da.
Jeg har ikke ringt til noen av dem.

Han siste som ringte i dag hadde tatt telefonen og sa at det hørtes ut som oppringingen var fra et callsenter eller noe da han hørte masse stemmer i bakgrunnen. Men ingen svarte da han sa hallo.....

Lenke til kommentar

Uheldigvis er nummer en ringer fra noen ganger tilgjengelig å sette for den som ringer. Dette blir normalt beskyttet i Norge for vanlig kunder, men jeg brukte f.eks en SMS-tjeneste hvor jeg hadde mulighet til å sette avsender alfanumerisk. Implementerte f.eks en tjeneste hvor avsender fikk sende SMS med sitt nummer som avsender (de måtte selvfølgelig bekrefte med PIN at de hadde tilgang til mobiltelefonen).

Utenlandske aktører har gjerne slike muligheter i IP-telefoniløsninger siden overgangen fra IP til telenett blir forskjellig. Nå er jo det meste av kjernenettet IP-basert så man må faktisk ganske langt ut mot sluttkunden før ting blir normalt gammeldags telenett.

Lenke til kommentar
On 9/1/2023 at 3:03 PM, xrays said:

Jeg ringte telefon selskapet mitt nå nettopp og de sa det ikke var noe de kunne gjøre??

Her tenker jeg at du som kunde kunne argumentere med bytte av leverandør hvis teleselskapet ikke kan levere.

Mulig jeg er litt krass her, men mvis dette var en rask konklusjon fra kundebehandlers side, så må det nesten være enten fordi kundebehandler ikke ønsker/gidder å bruke ressurser på din sak (må kanskje gå oppover i systemet, etc.) eller så har ikke selskapet den kompetansen eller softwaren de burde ha hatt for å stoppe missbruk av tlf-nummer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...