Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen overoppheter

Ludvig86

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk! 

Ser nå at tanken er tom igjen, så fylte på vann som nødløsning. Jeg får ta å heve bilen for å se om jeg klarer å finne en lekasje. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har overopphetet motoren så kan det hende du har blåst toppakninga. Da vil du ikke se noen ekstern lekkasje, men du kan kanskje se hvit røyk ut av eksosen.

• Hjerte 1
Skrevet

Derfor jeg nevnte sjekk av olja på peilepinnen. Er den grå og boblete er det mest sannsynlig defekt toppakning, samme gjelder misfarging av kjølevæska i ekspansjonstanken. Er det en annen lekkasje så er det verd i sjekke slangetilkoblingene til varmeregisteret, er en gjenganger at det bruker å revne der. Etter fikset lekkasje bør du parkere med snuten ned i en bakke og ta lokket av ekspansjonstanken for å bli kvitt eventuell luft i systemet.

• Liker 1
Skrevet
Powertrainer skrev (Akkurat nå):

Derfor jeg nevnte sjekk av olja på peilepinnen. Er den grå og boblete er det mest sannsynlig defekt toppakning, samme gjelder misfarging av kjølevæska i ekspansjonstanken. Er det en annen lekkasje så er det verd i sjekke slangetilkoblingene til varmeregisteret, er en gjenganger at det bruker å revne der. Etter fikset lekkasje bør du parkere med snuten ned i en bakke og ta lokket av ekspansjonstanken for å bli kvitt eventuell luft i systemet.

Mottatt! Takk!

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet
Powertrainer skrev (45 minutter siden):

... Er den grå og boblete er det mest sannsynlig defekt toppakning, samme gjelder misfarging av kjølevæska i ekspansjonstanken....

Kan også være sprekk i toppen, slik at kjølevæske kommer inn i motoren. Symptomene er likt defekt toppakning, men koster noe mer å fikse (toppen må vanligvis byttes).

Skrevet (endret)
8 hours ago, Ludvig86 said:

Jeg drog en skaphenger som kanskje var litt for stor for bilen, etter 30 mil og snart hjemme, så ser jeg at temperaturen plutselig stiger før den synker til null.

Dette er et stort, blinkende, rødt lys! Hvis temperaturnåla plutselig faller, eller du plutselig mister all varmen i varmeapparatet så må man stoppe motoren ASAP!

Endret av sedsberg
Skrevet
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Dette er et stort, blinkende, rødt lys! Hvis temperaturnåla plutselig faller, eller du plutselig mister all varmen i varmeapparatet så må man stoppe motoren ASAP!

Ja. Jeg gjorde det. Men var helt fortvilet, så visste ikke hva jeg skulle gjøre, siden jeg var bare ett par kilometer hjemmenfra. Så koblet av hengeren og kjørte hjem. 

Det dumme var vel også at jeg brukte bilen i dag til jobb. Etterfylte væske ettersom. Men nå blir bilen stående...

Skrevet

Var ute for nesten det samme en gang. Jeg måtte innom en butikk i nærheten og kjøpe et par halvannenlitere med flaskevann (uten kullsyre) for å komme meg hjem.

Skrevet
sedsberg skrev (2 timer siden):

Var ute for nesten det samme en gang. Jeg måtte innom en butikk i nærheten og kjøpe et par halvannenlitere med flaskevann (uten kullsyre) for å komme meg hjem.

Hehe, ja det var det jeg gjorde. 

Skrevet

Da ser det ut til at jeg fant problemet. En sprukket slange. 

Bare for å vere sikker; er det dette som kalles en «radiatorslange»? 

IMG_2949.jpeg

IMG_2953.jpeg

IMG_2951.jpeg

IMG_2950.jpeg

Skrevet

Det er en radiatorslange ja. :)
Bytt slange, fyll på væske og luft systemet. Så krysser vi fingrene for at det ikke har fått noen følgeskade pga overopphetingen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...