Gå til innhold

Telia trådløst 5g bredbånd + portforwarding eller egen router = umulig?


Anbefalte innlegg

Et familiemedlem har pdd telia 5g trådløst bredbånd, med utendørs antenne og 'sentral' inne som bare kan konfigureres gjennom telia  sin cloud-portal. jeg har prøvd å sette opp portfowarding for wireguard men ga til slutt opp siden det virka som det aldri kom noe til wireguard servern fra utsiden. har siden lest meg opp at telia mest sannsynlig ikke har ordentlig støtte for portforwarding selv om det er en konfigurasjonsmulighet. er dette sant?

som et oppfølgingsspørsmål, vil det være mulig med workaround å bytte sentralen med en egen router? prøvde å henge en laptop på kabelen som kom fra antennaboksen og fikk en 10.0.0.0/8-adresse hvor jeg kunne pinge gatewayen til boksen ute men klarte ikke komme meg på nett, så antar at telia har låst noe ned? leste en som nevnte at du kan potensielt putte ditt eth i vlan 10 og så kan det funke men virket ikke helt konklusivt om det vil virke og om portforwarding uansett forsatt vil funke selv med egen router, siden det er  uklart om det er antenneboksen og telia sine systemer som stopper portforwarding å funke i det hele tatt?

har i midlertid satt opp tailscale som vpn-alternativ til wireguard og det funka med en gang men er ikke så keen å ha privat vpn gjennom offentlige sider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Er det kanskje mulig å sette den hjemmesentralen i bromodus og benytte egen ruter? Det koster jo i tilfelle penger, men hvis mulig løser det vel et problem.

Edit: Jeg leste den gamle tråden som var linket til over, og der var det nevnt at bromodus ikke fungerer. Den samme tråden har et innlegg om "Cloudflare tunnel" med en link til en fin video om hvordan man setter det opp. Det ville jeg forsøkt i en slik situasjon. Det var også presentert som en gratis løsning, man må bare ha et ledig domenenavn til formålet.

Endret av cacb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor mange tiår skal det ta før folk klarer å finne igjen årsaken til dette i gamle forumposter?

Mobilt bredbånd har helt siden 3G vært typisk å levere via CGNAT med mindre du hadde bedriftsabonnement hvor du fikk et annet APN. Vi privatkunder hos Telia (den gang Netcom) måtte endre APN om vi ville ha ekte unik IPv4 som kan port forwardes, alternativt betale for en VPN-tilbyder som tilbyr fast IP-adresse. Dette er fortsatt gjeldende på både 5G Telia og de som wholesaler Telia trådløst bredbånd. Det er til og med blitt vanlig å levere CGNAT via fiber i nyere tider grunnet tomme IPv4-pools globalt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...