Gå til innhold

Har jeg krav på riktig vare istedenfor refusjon?


MisterR

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte diverse elektronikk og fikk tilsendt helt andre varer. Jeg kan så klart få full refusjon kjempe lett, men dette er elektroniske varer jeg har behov for og gjerne vil ha. Kan jeg egentlig kreve at butikken gir meg varene jeg bestilte istedenfor å godta refusjon?

 

Jeg leste på forbrukerrådet at man har krav på reparasjon eller å få tilsendt riktig vare, men i neste paragraf så stod det at hvis butikken ikke kunne reparere eller sende riktig vare skulle man få refusjon. Butikken har jo slik eletronikk så de burde ha mulighet til å sende riktige varer, mener jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, kote said:

Du svarer på en måte deg selv. Hør med butikken først, for det er ingen her som vet hva butikken har på lager :)

Jeg har søkt i butikken og det står "på lager", "på fjernlager" og "ikke på lager" avhengig av hva jeg søker etter. Det eksakte jeg bestilte er ikke på lager, men de har alle delene på lager. Jeg hadde lett godtatt delene.

Lenke til kommentar

Du må nok høre med butikken.

Det du nevner ang reparasjon/riktig vare/refusjon er noe som gjerne gjelder avhjelpsforsøk, altså hvis det er noe galt med produktet. Hvis du har fått feil produkt, så må du kontakte butikken du bestilte dette fra, og så må dere bli enige om hvordan dere skal ordne tilbakesendelse/ny forsendelse av varer.

 

Endret av ColdCode
Lenke til kommentar
On 8/10/2023 at 11:30 AM, MisterR said:

Jeg bestilte diverse elektronikk og fikk tilsendt helt andre varer. Jeg kan så klart få full refusjon kjempe lett, men dette er elektroniske varer jeg har behov for og gjerne vil ha. Kan jeg egentlig kreve at butikken gir meg varene jeg bestilte istedenfor å godta refusjon?

Hvis du har bestilt varer i en nettbutikk, så går du bare inn på "din side", slår opp ordren, og klikker på "returner" eller noe sånt. Så velger du hvilke varer det gjelder, skriver noe om hvorfor du returnerer dem (=det var feil vare som ble levert) og that's it. Så venter du på instruksjoner fra nettbutikken om hvordan du skal returnere varene. Returpakkelapp fulgte kanskje med varene?

Så bestiller du de samme varene på nytt, og skriver gjerne en kommentar om at du fikk feil varer forrige gang, så obs! obs!, og så ber du en stille bønn om du får det du ønsker denne gangen.

Og så løser saken seg i løpet av en ukes tid.

Lenke til kommentar
4 hours ago, nebrewfoz said:

Så bestiller du de samme varene på nytt, og skriver gjerne en kommentar om at du fikk feil varer forrige gang, så obs! obs!, og så ber du en stille bønn om du får det du ønsker denne gangen.

Og så løser saken seg i løpet av en ukes tid.

 

Jeg vil jo unngå det for da må jeg betale full pris. Vi snakker 100 000kr mere. Så hvis jeg kan forlange å få riktig produkt istedenfor full refusjon så vil jeg det.

Lenke til kommentar
MisterR skrev (2 timer siden):

 

Jeg vil jo unngå det for da må jeg betale full pris. Vi snakker 100 000kr mere. Så hvis jeg kan forlange å få riktig produkt istedenfor full refusjon så vil jeg det.

Som sagt, snakk med butikkens kundeservice.

Hvis det du bestilte, er en pakke satt sammen av butikken, bør det ikke være noe problem å få tilsendt delene som separate deler. Men hvis det er en pakke satt sammen av produsent, så kan det være at butikken får en mye bedre pris på pakken enn separate deler. Da kan det være at de er mer vriene.

Hvis du har mer informasjon om hva du bestilte (men ikke fikk) og hva de enkle delene består av, så kan det hende vi vet mer. Men uansett vil butikken vite mer enn oss.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nukleosid said:

Hvis du har mer informasjon om hva du bestilte (men ikke fikk) og hva de enkle delene består av, så kan det hende vi vet mer. Men uansett vil butikken vite mer enn oss.

 

Jeg kan vel slippe katten ut av sekken. Jeg kjøpte PCer/PC deler i en bundle. Det var såpass billig at jeg sparte 100k på kun et par stykker. Så det er altså umulig å få noe slikt til den prisen jeg har bestilt det til og betalt for. Butikken har sikkert kjempe lyst til å gi full refusjon, men det står tydelig svart på hvitt i ordrebekreftelsen at dette skal være spesifike PC deler. Jeg holder nøyaktig hvilke deler skjult foreløpig, men butikken brukte presise produkt navn slik at delene ikke kan misforståes med andre deler.

Lenke til kommentar

Kontakt butikken først.  Har kun en gang opplevd problem fra norsk nettbutikk og da var det pga to addresse-etiketter forvekslet. Nettbutikken ordnet opp og sendte etikett for ferdig frankert retur av pakken som egentlig skulle til en annen kunde og fikk det jeg skulle ha etter en forsinkelse.

Er det utenlandsk butikk og tilbud for godt til å være sant så tenker jeg scam… da skal du være glad om du får refundert pengene…

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal ikke se bort fra at du har fått riktig vare, altså den varen som er registrert på det produktnummeret internt, men at det er feil varenavn eller produkttekst i databasen. Sjekk hvordan prisen du betalte er i forhold til prisen for det du har mottatt.

Her er det to faktorer som spiller inn.

1. Har butikken tydelig opplyst om forbehold om feil i nettbutikken.

2. Er det åpenbart at noe var feil. Noe det kan tyde på med et avvik i pris på 100k fra hva det burde ha kostet. Du skriver at det er umulig å få varene til den prisen. Altså skjønte du at noe var snodig.

Vanlig praksis i dag er å merke tilbud med kategori/kampanjenavn og dato og klokkeslett når tilbudet opphører. Samt at tilbudet gjelder til dato, til x antall enheter er solgt eller til tomt. Hvis det ikke er merket som en kampanje kan man med stor sikkerhet anta at det er en feil og ikke det reelt tilbud hvis prisene ikke stemmer overens med markedspris, i alle fall hos Komplett, Proshop, Elkjøp, Power, med flere. Det er egentlig bare tre typer tilbud i dag. Kampanjer fra butikken, kampanjer fra produsent og sluttsalg. Alle disse er merket. Sluttsalg er merket outlet, lagertømming eller utløpsdatodato kan være satt til siste dag i året.

Jeg tror ikke du kommer noen vei her fordi du forsøker å få gevinst ved å kjøpe produkter til priser som er usannsynlige. Nå har ikke jeg sett produktsiden og vet heller ikke hva du har kjøpt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
6 hours ago, BadCat said:

2. Er det åpenbart at noe var feil. Noe det kan tyde på med et avvik i pris på 100k fra hva det burde ha kostet. Du skriver at det er umulig å få varene til den prisen. Altså skjønte du at noe var snodig.

Joda, snodig var det. Jeg klarte faktisk å finne 8 slike samlinger av deler som de reklamerte for. Altså jeg kunne finne diverse PC deler reklamert til snodige priser fra den butikken på 3 forkjellige websider. Det er jo noe som styrker min side siden et glans etter varene vil vise 7 andre produkt visninger til lignende pris. Det kan jo hende en vikar eller noe satt opp helt feil navn med å kopiere og lime inn en mal 8 ganger på rad, men de hadde små forskjeller mellom seg så da var det ikke bare en enkel kopier lim lim lim lim lim.

Lenke til kommentar

Jeg har en oppdatering. Butikken har prøvd å heve kjøpet ved å bruke en dansk lov. Altså en dansk lov i Norge i en norsk butikk hvor norske lover gjelder. Jeg ler meg i hjel her. Jeg trodde de hadde en 70% sjanse å vinne via norske lover, men så har de gått av banen og brukt en dansk lov å krangle med. Herregud jeg kan ikke vente på svar fra advokaten.

Endret av MisterR
Lenke til kommentar

Jeg tror at du kommer til kort hvis det er aktører som Computersalg eller Proshop du har handlet hos.

Disse krever bekreftelse av betingelser for å få ferdigstille en ordre.

Forbehold om feil pris og andre feil er gyldig så lenge det er godt synlig.

Som tidligere nevnt, hvis det er er tydelig forbehold om feilprising eller at prisene åpenbart var feil så er det nok til at de kan kansellere ordren. Skal man tolke det du har gitt av informasjon, har de to gyldige grunner til å kansellere ordren og det holder med én.

image.png.eb49a07aa617ba4f02aaaac31bb13c7c.png

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, BadCat said:

Som tidligere nevnt, hvis det er er tydelig forbehold om feilprising eller at prisene åpenbart var feil så er det nok til at de kan kansellere ordren. Skal man tolke det du har gitt av informasjon, har de to gyldige grunner til å kansellere ordren og det holder med én.

 

Ja jeg er helt enig med deg, men det er lov å prøve hvis man virkelig vil og har tid. Jeg synes fremdeles det er rart å bruke en lov fra et annet land istedenfor å bare si at i følge x norsk lov eller i følge y paragraph i betingelsen hever vi salget. Det er også ingen andre butikker som selger disse pakkene og det er noe jeg vil høre med en advokat om. Jeg får gratis konsultasjon, og har blitt gitt ett nummer jeg kan ringe hvis en advokat ikke vil svare. Siden det er snakk om en spesifik pakke laget av butikken kan man muligens argumentere at prisen ikke er merkelig lav. Alle pakkene hadde ca. lik pris +-500kr.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at man kan avtale hvilket lands lov som regulerer en avtale. For kjøp følger dette av kjøpslovvalgsloven. Det er noen unntak fra dette. Ett av de unntakene er i forbrukerkjøpsloven § 3: 

 

Sitat

Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her.

Implisitt i dette står man fritt til å avtale at reglene i en stat innenfor EØS gjelder. Det kan dermed være gyldig og lovlig avtalt at dansk lov skal gjelde for kjøpet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...