Gå til innhold

Apple Watch vs. Garmin?


Anbefalte innlegg

Hei.

Er på jakt etter en smartklokke som blant annet:

- har god batterilevetid 

- kan måle puls presist

- kan måle ekg og oksygenmetning

- overvåker stress og søvn nøyaktig

- fungerer godt med iPhone

- er enkel/oversiktlig og har evt. app

Har noen tips? Hørt bra om begge merker. Del gjerne tips/erfaringer/modell.

Endret av ABA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ABA skrev (55 minutter siden):

Hei.

Er på jakt etter en smartklokke som blant annet:

- har god batterilevetid 

- kan måle puls presist

- kan måle ekg og oksygenmetning

- overvåker stress og søvn nøyaktig

- fungerer godt med iPhone

- er enkel/oversiktlig og har evt. app

Har noen tips? Hørt bra om begge merker. Del gjerne tips/erfaringer/modell.

Kommer litt an på hva du legger i "God batterilevetid". 

Batteri nok til å holde fint mens du driver med en aktivitet? Eller batteri nok til at du kan gå dager og uker uten å lade, uansett hva du driver på med av aktivitet? 

Om det er sistnevnte så er Apple Watch utelukket

  • Liker 1
Lenke til kommentar
koots skrev (2 minutter siden):

Kommer litt an på hva du legger i "God batterilevetid". 

Batteri nok til å holde fint mens du driver med en aktivitet? Eller batteri nok til at du kan gå dager og uker uten å lade, uansett hva du driver på med av aktivitet? 

Om det er sistnevnte så er Apple Watch utelukket

Kanskje noen dager uten å lade hadde jo vært fint, men går greit å lade annenhver kveld når jeg legger meg, for eksempel.

Lenke til kommentar
ABA skrev (1 time siden):

Hei.

Er på jakt etter en smartklokke som blant annet:

- har god batterilevetid 

- kan måle puls presist

- kan måle ekg og oksygenmetning

- overvåker stress og søvn nøyaktig

- fungerer godt med iPhone

- er enkel/oversiktlig og har evt. app

Har noen tips? Hørt bra om begge merker. Del gjerne tips/erfaringer/modell.

Hvis du legger det samme som meg i "god batterilevetid" er AW uaktuell. Den må du regne med å lade minst annenhver dag ved forsiktig bruk, og minst en gang hver dag dersom du bruker den til aktiviteter.

Noen spørsmål:

  • Rund eller firkantet skjerm?
  • OLED eller transreflektiv skjerm?
  • Touchskjerm eller knapper (eller begge deler)?
  • Spesielle funksjoner eller aktiviteter du trenger/ønsker?
  • Hvor viktig er EKG-måling?
  • Budsjett?
  • Åpen for bruktmarkedet?

 

Lenke til kommentar

Har selv en garmin fenix 7x
denne lader jeg ca hver 3. uke.
Garmin har noen av dem mest nøyaktige pulsmålerne, men ingen klokker er fullgode så er du avhengig av nøyaktig puls hele tiden er ikke noen klokker aktuell, men hos garmin kan du koble pulsmålere til klokken om du vil.

Appen synes jeg er fin. og alt virker for meg.
Og dem jeg kjenner som har vert uheldig har alltid fått knall service fra garmin direkte. 
Kjenner til og en som selv klarte å ødelegge klokka si.
Var ærlig og sendte til repp, kunne ikke repareres så han fikk ny klokka (2genrasjoner nyere) uten å betale noe.

Har ikke testet AW siden jeg ikke har iPhone.
AW ville heller ikke vert aktuelt for meg siden den må lades ca hver natt. og måling av pulsvariasjon om natten er viktig for meg.

Nå er ikke jeg super treningsfreak så om du trener mye og bruker den aktivt må du nok realistisk lade hver 14. dag.
Dem reklamerer med 30dager, dette tror jeg også på om man kjører den til å bruke lite strøm. (ikke nøyaktig GPS, ikke måling av pulsvariasjon om natten eller pustefrekens etc.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ABA skrev (1 time siden):

- overvåker stress og søvn nøyaktig

ABA skrev (37 minutter siden):

Kanskje noen dager uten å lade hadde jo vært fint, men går greit å lade annenhver kveld når jeg legger meg, for eksempel.

Disse 2 motsier hverandre ganske kraftig.
Overvåking av søvn nøyaktig krever faktisk at du bruker den hver natt, da variasjonen i pulsen fra natt til natt er viktig.
Og overvåking av stress ødelegges også når du nesten hver dag må ta av deg klokken for å lade den.
Ekstremt mye stress den ikke vil få med seg i løpet av en mnd


 

Lenke til kommentar
zanta skrev (13 minutter siden):

Hvis du legger det samme som meg i "god batterilevetid" er AW uaktuell. Den må du regne med å lade minst annenhver dag ved forsiktig bruk, og minst en gang hver dag dersom du bruker den til aktiviteter.

Noen spørsmål:

  • Rund eller firkantet skjerm?
  • OLED eller transreflektiv skjerm?
  • Touchskjerm eller knapper (eller begge deler)?
  • Spesielle funksjoner eller aktiviteter du trenger/ønsker?
  • Hvor viktig er EKG-måling?
  • Budsjett?
  • Åpen for bruktmarkedet?

 

Form på skjerm ikke så viktig, heller ikke skjerm. Det jeg er mest opptatt av er nøyaktige og presise målinger. For meg er det viktig med puls, ekg, stress-og søvnmåling, og evt. greit med annet helserelatert også.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (4 minutter siden):

Disse 2 motsier hverandre ganske kraftig.
Overvåking av søvn nøyaktig krever faktisk at du bruker den hver natt, da variasjonen i pulsen fra natt til natt er viktig.
Og overvåking av stress ødelegges også når du nesten hver dag må ta av deg klokken for å lade den.
Ekstremt mye stress den ikke vil få med seg i løpet av en mnd


 

Hvilken vil du anbefale i så fall? Modell?

Lenke til kommentar
ABA skrev (2 minutter siden):

Hvilken vil du anbefale i så fall? Modell?

Jeg kan bare si at jeg er fornøyd med min phenix 7x.

Og eneste anbefalingen jeg kan komme med er å holde seg langt unna AW
Ville også styrt unna pixel og samsung av samme årsak.
Elendig batterikapasitet.

Garmin har kommet med mange nye modeller siste mnd så du får gå på fjellsport og se på utvalget.
(nevner fjellsport da disse har alle klokkene i utvalget sitt og generelt er billigere på garmin, men sjekk priser flere plasser)

Lenke til kommentar
ABA skrev (2 timer siden):

Hei.

Er på jakt etter en smartklokke som blant annet:

- har god batterilevetid 

- kan måle puls presist

- kan måle ekg og oksygenmetning

- overvåker stress og søvn nøyaktig

- fungerer godt med iPhone

- er enkel/oversiktlig og har evt. app

Har noen tips? Hørt bra om begge merker. Del gjerne tips/erfaringer/modell.

Jeg har hatt AW7 og har nå AW Ultra 8. 

AWU:

Batteritiden er 2 dager med 1 treningsøkt hver dag (ca). Jeg bruker den til telefoner, bil, musikk på tur og selvfølgelig treningsturer. 

Den lader 0-80% på 1 time 

Måler puls presist

EKG og Oksygenmåling. 

Måler stress  https://www.ndtv.com/feature/apple-watch-sensor-can-accurately-predict-stress-levels-of-users-shows-study-3655528

Fungerer utmerket med iPhone 13

 

For meg var det et enkelt valg, batteritiden er ikke irriterende da jeg har en dongle på kontoret mtt og en hjemme. For meg innebærer det at jeg legger klokka i en lader en gang ila 2-3 døgn etter bruken.

Den har en skjerm som er milevis (!!) bedre enn konkurrenene. Garmin ser ut som en gammel Texas Instruments kalkulator imo (vedlagt bilde). Funksjonene på AWU er gode, det finnes utallige reimer, cases, bakgrunnsbilder osv som gjør at denne kan tilpasses deg fint. jeg er meget fornøyd. 

 

image.png.5559fd5890d4b1fc0860db931cb8e96d.png

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
ABA skrev (1 time siden):

Form på skjerm ikke så viktig, heller ikke skjerm. Det jeg er mest opptatt av er nøyaktige og presise målinger. For meg er det viktig med puls, ekg, stress-og søvnmåling, og evt. greit med annet helserelatert også.

Hvis vi er enige om at AW er uaktuell, så går vi videre derfra. Ikke misforstå meg, AW er et fantasktisk produkt, men det er en smartklokke (med treningsfunksjoner) som må lades mye oftere enn en treningsklokke (med halvsmarte funksjoner). En gjennomsnittlig treningsklokke holder gjerne 7-11 dager på en lading, noe kortere dersom du bruker GPS mye til utendørsaktiviteter.

Av klokkemerker har jeg best erfaring med Garmin. Dersom EKG er viktig for deg, har Garmin kun én modell med dette foreløpig, da de har sett an utviklingen i markedet en stund lenger enn øvrige merker. Modellen er Venu 2 Plus, og ulempen (foreløpig) er at du må være fysisk i USA for å aktivere funksjonen. Den rulles nok ut globalt etterhvert, men det er dagens status.

Min anbefaling er derfor å se på Fitbit. De har flere modeller med EKG (ECG), så det kommer an på budsjett og funksjonsønsker/-behov. Fitbit eies nå av Google, men appen fungerer (nesten) like bra til iOS som til Android. Fitbit er enkle i bruk, og har dermed lavere brukerterskel enn for eksempel Garmin. De har også et "dashbord" du kan nå fra PC/nettbrett, her finner du mye info som ikke er (lett) tilgjengelig i appen.

Modellene fra Fitbit som har EKG er:

  • Charge 5
  • Sense
  • Sense 2

Lykke til med valget.

 

Endret av zanta
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (53 minutter siden):

Den har en skjerm som er milevis (!!) bedre enn konkurrenene. Garmin ser ut som en gammel Texas Instruments kalkulator imo

AW har kjempegod skjerm, men det har mange av konkurrentene også. Hvis du sammenligner en transreflektiv skjerm fra eksempelvis Garmin med en god (AM)OLED-skjerm, ser den dårligere ut på bilde. Når man er utendørs, i sollys, var den transreflektive skjermen å foretrekke, da de første klokkene med OLED var så lyssvake at de ikke var mulig å bruke (prøv en Fitbit Charge 3 eller 4 utendørs en fin dag). Nyere OLED-skjermer er mye bedre. Garmin har også mange modeller med OLED, bl.a. Venu 1/2, Venu SQ2 og Epix (Pro) 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (1 minutt siden):

AW har kjempegod skjerm, men det har mange av konkurrentene også. Hvis du sammenligner en transreflektiv skjerm fra eksempelvis Garmin

Jeg har eid Garmin. Den var også med i testen, skjermene er blasse. Du kan holde de vedsiden av hverandre, spesielt ute i sola er det stor forskjell. Skjerm er av grunnene, men hadde ikke valgt på den alene. Funksjonene er markedsledende, mer responsiv enn konkurrenter. Så er det jo dette med trygghet, stopper hjertet mitt ringer klokka ambulansen. Nylig var det en som ble reddet av dette i oslo (VG/Dagbladet)

Garmin er klumpete, har blasse skjermer, keitete å bruke. De holder på batteriet lenge og sensorene er gode, men brukervennlighet og funksjoner er ikke der, for meg.

Lenke til kommentar

Henger meg på dette om å styre unna AW/Samsung pga batteritid. Jeg holder igjen på en Huawei GT3 pga 2 uker batteritid, men kunne tenkt meg noen av funksjonene du etterspør så følger tråden tett. Har egentlig kun ansett Garmin som noe som kan erstatte Huaweien, men da får en ikke EKG som så mange konkurrenter har nå. 

Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Har egentlig kun ansett Garmin som noe som kan erstatte Huaweien, men da får en ikke EKG som så mange konkurrenter har nå. 

Du kan jo ta en tur til USA 🌎 og kjøpe en der, og aktivere EKG mens du er der. Når den først er aktivert, vil den virke overalt etterpå.

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 minutt siden):

Du kan jo ta en tur til USA 🌎 og kjøpe en der, og aktivere EKG mens du er der. Når den først er aktivert, vil den virke overalt etterpå.

Det blir litt overkill for en klokke :p Var ikke dette det samme for de første Samsung eller Apple klokkene med EKG også og så kom det til ROW med en software oppdatering?

Lenke til kommentar
minim skrev (Akkurat nå):

Det blir litt overkill for en klokke :p Var ikke dette det samme for de første Samsung eller Apple klokkene med EKG også og så kom det til ROW med en software oppdatering?

Næh, det er det vel ikke 😋 En USA-tur blir vel aldri feil?

Stemmer, også for Fitbit tok det en stund før funksjonen var tilgjengelig i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...