Gå til innhold

Låsesmed yrket


Anbefalte innlegg

Har sett litt på låsesmed yrket å dette virker veldig spennende. 

Har fagbrev som cnc operatør og i følge utdanning.no står det at mange bruker dette fagbrevet til å bli låsesmed, noen som kan bekrefte om dette er mulig den dag i dag?

Står litt mellom å gå voksenlærling som elektriker eller søke som låsesmed med utdanningen jeg allerede har. 

Endret av LasseBasse
Lenke til kommentar
  • LasseBasse endret tittelen til Låsesmed yrket
Videoannonse
Annonse

Du vil i alle fall kunne ta fagbrevet som praksiskandidat etter 5 års relevant arbeidserfaring, fagbrev som cnc operatør er nok ein bra bakgrunn for å få seg jobb, i alle fall samanlikna med å kome inn på heilt bar bakke. 

Mitt råd er å ta kontakt med låsesmedar for å spørre om jobb, og at du også opplyser om at du planlegg for å ta fagbrevet. 

Yrket som låssmed er nok i dag veldig dominert av å også montere elektroniske låsar, alarmsystem, og liknande smarte løysingar. Sjølv vanlege mekaniske nøklar har i dag elektroniske komponentar. Så å gå vegen om elektrikarfagbrev kan nok også være relevant. 

Lenke til kommentar

Riktig!@Gaea 😊

Jeg jobber som dette, og skal etter planen gjennomføre svenneprøven nå snart. Har fagbrev fra telekom fra før og begynte i bransjen med det som bakgrunn. Jeg ser ingen grunn til at du ikke skulle få ansettelse som utdannet CNC-operatør. Det er faktisk serdeles få av mine kolleger som startet sine arbeidsliv som låsesmed. De har kommet inn tilfeldig etter å ha drevet med andre ting.

Du får antagelig godskrevet 1 år eller mer pga fagbrevet du allerede har, sånn at du ikke trenger å arbeide 5 år i yrket før du kan ta svenneprøven.

 

The Avatar skrev (2 timer siden):

Yrket som låssmed er nok i dag veldig dominert av å også montere elektroniske låsar, alarmsystem, og liknande smarte løysingar. Sjølv vanlege mekaniske nøklar har i dag elektroniske komponentar.

Det som The Avatar skriver her stemmer. Men mengde av disse løsningene avhenger litt av hva et gitt firma spesialiserer seg på. I Oslo og større byer er det mange om benet, og ikke alle gjør "alt".

Bare still spørsmål hvis du lurer på noe. @LasseBasse

 

Endret av Sydvest
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (På 6.8.2023 den 16.40):

Riktig!@Gaea 😊

Jeg jobber som dette, og skal etter planen gjennomføre svenneprøven nå snart. Har fagbrev fra telekom fra før og begynte i bransjen med det som bakgrunn. Jeg ser ingen grunn til at du ikke skulle få ansettelse som utdannet CNC-operatør. Det er faktisk serdeles få av mine kolleger som startet sine arbeidsliv som låsesmed. De har kommet inn tilfeldig etter å ha drevet med andre ting.

Du får antagelig godskrevet 1 år eller mer pga fagbrevet du allerede har, sånn at du ikke trenger å arbeide 5 år i yrket før du kan ta svenneprøven.

 

Det som The Avatar skriver her stemmer. Men mengde av disse løsningene avhenger litt av hva et gitt firma spesialiserer seg på. I Oslo og større byer er det mange om benet, og ikke alle gjør "alt".

Bare still spørsmål hvis du lurer på noe. @LasseBasse

 

Tusen takk for utfyllende svar! Burde jeg være i direkte kontakt med bedrifter eller er den en form for utdanningskontor jeg bør høre med først? 

Lenke til kommentar
LasseBasse skrev (1 time siden):

Burde jeg være i direkte kontakt med bedrifter eller er den en form for utdanningskontor jeg bør høre med først? 

Skal du bli lærling på nytt eller ta det som en omskolering eller lignende? Hvis ikke så holder det å ta kontakt direkte med firma.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (1 time siden):

Skal du bli lærling på nytt eller ta det som en omskolering eller lignende? Hvis ikke så holder det å ta kontakt direkte med firma.

Jeg så for meg å bare jobbe som hjelpemontør eller hjelpearbeider i de årene som trengs for å så ta fagbrev. Så direkte kontakt med bedrift høres nokk mest logisk ut ja. 

Er det bedriften selv som bestemmer hvor lang tid som evt. kan bli "god skrevet" med tanke på tidligere arbeidserfaring før en kan ta fagprøven? 

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (9 minutter siden):

Skulle jeg utdanner meg idag ville det blitt  Elektriker og fomla i sikringsskapene til folk og fått til salt i grøten en slik utdanning tror jeg er rette veien idag mht all elektrifisering 😀

Ja er nettopp det jeg også tenkte litt på. Ikke helt feil erfaring å kunne bruke i eget hjem heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LasseBasse skrev (20 minutter siden):

Er det bedriften selv som bestemmer hvor lang tid som evt. kan bli "god skrevet" med tanke på tidligere arbeidserfaring før en kan ta fagprøven? 

Fylkeskommunen avgjør det. Du må søke til ditt fylke og legge ved attester og lignende.

Maskinfører skrev (17 minutter siden):

Skulle jeg utdanner meg idag ville det blitt  Elektriker og fomla i sikringsskapene til folk og fått til salt i grøten en slik utdanning tror jeg er rette veien idag mht all elektrifisering 😀

Skulle JEG startet fra scratch med det jeg vet i dag hadde jeg startet på elektriker- eller rørleggerutdanning, og så videre på ingeniør eller teknisk fagskole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (3 timer siden):

Fylkeskommunen avgjør det. Du må søke til ditt fylke og legge ved attester og lignende.

Skulle JEG startet fra scratch med det jeg vet i dag hadde jeg startet på elektriker- eller rørleggerutdanning, og så videre på ingeniør eller teknisk fagskole.

Ja er gode penger og dra inn der både på dag og kvel :D eller som Bilteknikker :D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...