Gå til innhold

Det er av nåde vi er frelst.


Mflj

Anbefalte innlegg

Romeren skrev (4 timer siden):

Og det er jo mulig, men det var ikke tema i tråden. Siden dette er en tråd i Prekestolen er det helt innenfor. Kanskje du heller kan starte en egen tråd for dine synspunkter så holder vi oss til tema i denne?

edit: typo

Ikke trådens tema ?
Når noen påstår at frelse kommer gjennom nåde og at jeg er uenig i premisset ?

Er «Prekestolen» et sted for enetale og enveiskjøring ?

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mflj skrev (1 time siden):

Det er slik jeg ser det:

Synd fører til død. Ved å tro på at Jesus tok vår synd, kan vi bli fri fra synd(urettferdighet), og få nåde. (frelse)
Nåde er sletting av synd/ urettferdighet.

Jesus er den eneste som kan gjøre det fordi han levde ett rettferdig liv, uten synd, og samtidig også tok straffen for synd på seg selv ved å dø på korset. Siden døden ikke hadde noe å ta Jesus på (synd), overkom Jesus døden. På den måten kan vi få tilgivelse ved tro på Jesus.

For av nåde er dere frelst ved tro, og det ikke av dere selv; det er Guds gave, ikke av gjerninger, for at ingen skal rose seg» Efeserne 2:8-9,

Takk for svar, men jeg tror vi snakker forbi hverandre.

Når det gjelder «synd» så svarer du at synd førere til død. Men du sier (så vidt jeg forstår) ingenting om hva synd er

Jeg forstår heller ikke hva du mener med å blir fri fra synd (urettferdighet), eller hva som er rettferdig eller urettferdig med dette.

Dette er genuine spørsmål , da jeg synes disse begrepene, og forklaringene på dem er vanskelig å forstå, til tross for at det snakkes veldig mye om dem i kristendommen. Så fint om du (eller andre kristne) kan forsøke å forklare. 😃

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Romeren skrev (7 timer siden):

Og det er jo mulig, men det var ikke tema i tråden. Siden dette er en tråd i Prekestolen er det helt innenfor. Kanskje du heller kan starte en egen tråd for dine synspunkter så holder vi oss til tema i denne?

edit: typo

 

Inspector skrev (3 timer siden):

Ikke trådens tema ?
Er «Prekestolen» et sted for enetale og enveiskjøring ?

Prekestolen!?!?, du burde vel egentlig skjønne såpass, prøv å gjør som Romeren anbefaler å lag deg en egen tråd så kan du diskutere med de som er enige med deg…..eeh.,

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Når det gjelder «synd» så svarer du at synd førere til død. Men du sier (så vidt jeg forstår) ingenting om hva synd er

Jeg forstår heller ikke hva du mener med å blir fri fra synd (urettferdighet), eller hva som er rettferdig eller urettferdig med dette.

Dette er jo et godt bevis for at du ikke har lest bibelen, den forteller jo hva synd er!

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (1 time siden):

Dette er jo et godt bevis for at du ikke har lest bibelen, den forteller jo hva synd er!

Hvis du ikke har noe fornuftig å si, er det bedre at du lar være. Det er direkte ufint av deg å påstå at jeg lyver, men slike påstander forteller ofte mye om den som kommer med det.

Jeg prøver faktisk å få til en saklig og opplysende diskusjon med @Mflj, som selv om han og jeg har forskjellig livssyn, faktisk kan diskutere på en god måte. Vi har gjort det før.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (6 timer siden):

Takk for svar, men jeg tror vi snakker forbi hverandre.

Når det gjelder «synd» så svarer du at synd førere til død. Men du sier (så vidt jeg forstår) ingenting om hva synd er

Jeg forstår heller ikke hva du mener med å blir fri fra synd (urettferdighet), eller hva som er rettferdig eller urettferdig med dette.

Dette er genuine spørsmål , da jeg synes disse begrepene, og forklaringene på dem er vanskelig å forstå, til tross for at det snakkes veldig mye om dem i kristendommen. Så fint om du (eller andre kristne) kan forsøke å forklare. 😃

Beklager noe sen respons. Jeg føler spm ditt fortjener ett gjennomtenkt svar. 

Det er mange eksempler på hva som er synd i bibelen, men personlig tror jeg det enkelt sagt er å være utenfor Guds vilje. Mye av det som er synd, er jo også noe som ikke er bra for oss. Altså siden Gud er kjærlighet og har laget oss i sitt bilde, er synd ikke av det gode, og er også skadelig for oss. Fordi det ikke alltid er lett å vite hva som er rett og galt i alle situasjoner, tror jeg Gud har latt oss få vite i sitt ord det han ser på som synd, men han har også gitt oss ett indre moralsk kompass og samvittighet.

Men bibelen er klar på at ikke ett eneste menneske kan klare å leve feilfritt uansett. Likevel ønsker Gud at vi skal gjøre så godt vi kan, og at det vi gjør skal være i kjærlighet. Det største budet er å elske Gud og også å elske mennesker. Jeg tror vi bare må gjøre så godt vi kan ut ifra vårt moralske kompass, og det vi tror eller vet er rett og feil.

Jeg tror at like mye "hvorfor" som "hva" er av betydning. Altså intensjonen. Er det f.eks gjort av kjærlighet eller plikt. Er det er det godt eller vondt ment. Derfor tror jeg ikke det er så lett å si hva som er synd helt generelt. Jeg tror at Gud ser på hjertene våre, og jeg tror Gud er den eneste som kan dømme rettferdig ifht dette. Bevisst og ubevisst synd tror jeg også skiller seg fra hverandre. En som vet, og gjør likevel, og en som ikke vet, men gjør i god intensjon.

Vi kan likevel aldri fortjene frelse, og vi vil alle komme til kort. Det er Jesus som klarte denne oppgaven for oss, og kan gi det til oss gratis, for den som tror på han, og at det virkelig er mulig. Det å bli fri fra synd/urettferdighet vil si at vi får nåde, som er ufortjent og gratis. Nåden er vanskelig å forstå fordi den gis der den ikke er fortjent. Det er noe vi bare kan ta imot gratis. Nåden er på en måte paradoksal. Det står at: "Der synden ble stor, ble nåden enda større." Det betyr ikke at synden bør være stor, men at Guds nåde er stor. Jesus døde for alle som vil ta imot han.

Når det er sagt, at det ikke er handlingene i seg selv som frelser oss, så er det at vi lever for Gud, det Gud ønsker av oss tilbake, altså å holde oss til hans vilje. Det blir som at Gud redder oss fra å drukne. Det er han som redder oss og som kaster ut livbøyen til oss, men vi må også holde fast på den for å komme ombord i båten.  Det er i hvert fall mine tanker rundt dette.

🙂

Endret av Mflj
Lenke til kommentar

Mer eller mindre direkte definisjoner på synd er det vel noen av?
1:
1Joh 3:4  Hver den som gjør synd, han gjør og lovbrudd, og synden er lovbrudd.
Stjeler man, synder man, driver man ekteskapsbrudd med sin nestes ektefelle, synder man osv.
2:
Rom 14:20  Nedbryt ikke Guds verk for mats skyld! Alt er vel rent, men det er ondt for det menneske som eter med samvittighets-anstøt; 
Rom 14:21  det er godt ikke å ete kjøtt eller drikke vin eller gjøre noget som din bror støter sig ved. 
Rom 14:22  Du har tro? Ha den hos dig selv, for Gud! Salig er den som ikke dømmer sig selv i det han velger; 
Rom 14:23  men den som tviler -- dersom han eter, så er han dømt, fordi det ikke er gjort av tro; alt som ikke er av tro, er synd.
Sammenhengen viser feks om du drikker vin og ikke har tro for det, og samvittighet til det, så synder du. (Men har du tro og samvittighet til å nyte noe vin, har man frihet til det, men ikke foran en bror som er svak og ikke tåler det for sin samvittighet)
3:
Jak 4:17  Den som altså vet å gjøre godt og ikke gjør det, han har synd av det.

Det tales også om synd av vanvare i GT. De fleste annerkjenner overlagt drap med vilje kontra at man ikke ville det, eller det var et uhell.

Eller at man ikke har kunnskap om noe som er synd, men gjør det, kontra å vite sikkert at det er synd og likevel gjøre det.

Lenke til kommentar
Mflj skrev (18 timer siden):

Det er slik jeg ser det:

Synd fører til død. Ved å tro på at Jesus tok vår synd, kan vi bli fri fra synd(urettferdighet), og få nåde. (frelse)
Nåde er sletting av synd/ urettferdighet.

Jesus er den eneste som kan gjøre det fordi han levde ett rettferdig liv, uten synd, og samtidig også tok straffen for synd på seg selv ved å dø på korset. 

At en person som døde for et par tusen år siden, muligens pga justismord, gjør dagens mennesker syndfrie, blir for smalt og fjernt.

Hva med alle de millioner mennesker som har dødd for en god sak etter år 0 ?  Soldater, redningsarbeidere, fredsarbeidere osv osv som har gitt det største offeret for at vi skal kunne leve i en velferdsstat. Disse er mye mer relevante enn mytisk gammelt oppgulp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

At en person som døde for et par tusen år siden, muligens pga justismord, gjør dagens mennesker syndfrie, blir for smalt og fjernt.

Hva med alle de millioner mennesker som har dødd for en god sak etter år 0 ?  Soldater, redningsarbeidere, fredsarbeidere osv osv som har gitt det største offeret for at vi skal kunne leve i en velferdsstat. Disse er mye mer relevante enn mytisk gammelt oppgulp.

Jesus klarte det ingen andre har eller kan klare. han levde ett rettferdig liv, uten synd. Derfor ble han ett uskyldig offer for døden, og døde for mennesker som har synd, og av fri vilje gjorde han dette. 

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
cuberen skrev (8 timer siden):

Mer eller mindre direkte definisjoner på synd er det vel noen av?
1:
1Joh 3:4  Hver den som gjør synd, han gjør og lovbrudd, og synden er lovbrudd.
Stjeler man, synder man, driver man ekteskapsbrudd med sin nestes ektefelle, synder man osv.
2:
Rom 14:20  Nedbryt ikke Guds verk for mats skyld! Alt er vel rent, men det er ondt for det menneske som eter med samvittighets-anstøt; 
Rom 14:21  det er godt ikke å ete kjøtt eller drikke vin eller gjøre noget som din bror støter sig ved. 
Rom 14:22  Du har tro? Ha den hos dig selv, for Gud! Salig er den som ikke dømmer sig selv i det han velger; 
Rom 14:23  men den som tviler -- dersom han eter, så er han dømt, fordi det ikke er gjort av tro; alt som ikke er av tro, er synd.
Sammenhengen viser feks om du drikker vin og ikke har tro for det, og samvittighet til det, så synder du. (Men har du tro og samvittighet til å nyte noe vin, har man frihet til det, men ikke foran en bror som er svak og ikke tåler det for sin samvittighet)
3:
Jak 4:17  Den som altså vet å gjøre godt og ikke gjør det, han har synd av det.

Det tales også om synd av vanvare i GT. De fleste annerkjenner overlagt drap med vilje kontra at man ikke ville det, eller det var et uhell.

Eller at man ikke har kunnskap om noe som er synd, men gjør det, kontra å vite sikkert at det er synd og likevel gjøre det.

Det er det selvfølgelig. Ble mine tanker ut ifra det som står,  på generelt grunnlag. 

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (2 timer siden):

Jesus klarte det ingen andre har eller kan klare. han levde ett rettferdig liv, uten synd. Derfor ble han ett uskyldig offer for døden, og døde for mennesker som har synd, og av fri vilje gjorde han dette. 

Ingen andre har klart eller kan klare ??

Så alle andre gode mennesker som har gått i døden i naturkatastrofer , kriger, romferder , forskningsøyemed  o.l som samtidig har holdt sin «sti ren» teller ikke ? 

Uskyldige ofre finnes det mange av. Korsfestelse var en vanlig og særdeles inhuman henrettelsesmetode på den tiden.
Jeg har aldri hørt at Jesus var suicidal og betviler derfor sterkt at han døde av egen fri vilje.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (16 minutter siden):

Ingen andre har klart eller kan klare ??

Så alle andre gode mennesker som har gått i døden i naturkatastrofer , kriger, romferder , forskningsøyemed  o.l som samtidig har holdt sin «sti ren» teller ikke ? 

Uskyldige ofre finnes det mange av. Korsfestelse var en vanlig og særdeles inhuman henrettelsesmetode på den tiden.
Jeg har aldri hørt at Jesus var suicidal og betviler derfor sterkt at han døde av egen fri vilje.

 

Inspector skrev (16 minutter siden):

Ingen andre har klart eller kan klare ??

Så alle andre gode mennesker som har gått i døden i naturkatastrofer , kriger, romferder , forskningsøyemed  o.l som samtidig har holdt sin «sti ren» teller ikke ? 

Uskyldige ofre finnes det mange av. Korsfestelse var en vanlig og særdeles inhuman henrettelsesmetode på den tiden.
Jeg har aldri hørt at Jesus var suicidal og betviler derfor sterkt at han døde av egen fri vilje.

Jesus er ikke hvem som helst. Ingen mennesker klarer å holde sin sti helt ren. Jesus kom til jorden av denne grunn. Han hadde ikke trengt det. Men fordi han elsker oss gjorde han det. Han var, før jorden ble skapt.

Johannes 3:13 NB

Og ingen er steget opp til himmelen uten han som er steget ned fra himmelen, Menneskesønnen, som er i himmelen.

Efeserne 1:4 N11BM

I Kristus utvalgte han oss før verdens grunnvoll ble lagt, til å stå for hans ansikt, hellige og uten feil. I kjærlighet

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (18 timer siden):

Beklager noe sen respons. Jeg føler spm ditt fortjener ett gjennomtenkt svar. 

Takk for et grundig svar, og ingen grunn til å beklage. Grundige svar tar tid å skrive, og man har jo annet å gjøre enn å være på forum også. 😃

Hvis jeg forstår deg rett, tenker du på synd som alt som går mot Guds vilje, uavhengig av om det er bra eller dårlig for mennesker, så lenge det er mot Guds vilje. 

Videre er nåde, at Gud gir oss frelse til tross for at vi har syndet og handlet mot hans vilje, så sant vi ikke gjør den synden å ikke tro på han og frelsen gjennom Jesu offer. Gjør vi dette, får vi ikke frelse.

Jeg skrev med vilje mye kortere enn deg, for å forsøke å fange essensen av det du mener. Stemmer dette sånn rimelig godt allikevel?

Jeg har jo selvsagt mange innvendinger, og er absolutt uenig i mesteparten av det du skriver, men det vet du jo. Jeg tenkte allikevel ikke å blande inn mitt syn her, så sant du ikke ønsker det.

Lenke til kommentar
cuberen skrev (13 timer siden):

Mer eller mindre direkte definisjoner på synd er det vel noen av?

Jeg synes ikke det, selv ikke i det du skriver. Såvidt jeg forstår, er den beste definisjonen på synd, tanker eller gjerninger som går mot Guds vilje. En følge av dette, er at for en ateist som meg, er ikke synd noe reelt, bare en religiøs doktrine.

Sitat

1:
1Joh 3:4  Hver den som gjør synd, han gjør og lovbrudd, og synden er lovbrudd.

Men betyr det at for en kristen er alle lovbrudd er synd? Jeg tror ikke det. At en fattig stjeler et brød for å redde et sultende barn er lovbrudd, men vel neppe en synd?

Sitat

Rom 14:23  men den som tviler -- dersom han eter, så er han dømt, fordi det ikke er gjort av tro; alt som ikke er av tro, er synd.

Dette ser ut til å støtte min forståelse om at alt som går mot Guds vilje er synd.

cuberen skrev (13 timer siden):

Det tales også om synd av vanvare i GT. De fleste annerkjenner overlagt drap med vilje kontra at man ikke ville det, eller det var et uhell.

Eller at man ikke har kunnskap om noe som er synd, men gjør det, kontra å vite sikkert at det er synd og likevel gjøre det.

Det gir mening. Hva Guds vilje er, er jo noe alle religiøse strides om, i hvert fall når det gjelder mange detaljer (selv om feks. de fleste kristne er enige om de store linjene). Dermed er det nødvendigvis lett å gjøre noe som er mot Guds vilje uten at man er klar over det.

Nok en gang har jeg mange innvendinger, mer skriver mest for å få deres forståelse nå. 

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (36 minutter siden):

Takk for et grundig svar, og ingen grunn til å beklage. Grundige svar tar tid å skrive, og man har jo annet å gjøre enn å være på forum også. 😃

Hvis jeg forstår deg rett, tenker du på synd som alt som går mot Guds vilje, uavhengig av om det er bra eller dårlig for mennesker, så lenge det er mot Guds vilje. 

Videre er nåde, at Gud gir oss frelse til tross for at vi har syndet og handlet mot hans vilje, så sant vi ikke gjør den synden å ikke tro på han og frelsen gjennom Jesu offer. Gjør vi dette, får vi ikke frelse.

Jeg skrev med vilje mye kortere enn deg, for å forsøke å fange essensen av det du mener. Stemmer dette sånn rimelig godt allikevel?

Jeg har jo selvsagt mange innvendinger, og er absolutt uenig i mesteparten av det du skriver, men det vet du jo. Jeg tenkte allikevel ikke å blande inn mitt syn her, så sant du ikke ønsker det.

Jeg tror Gud er god og ønsker godt for mennesker.  Jeg tror synd ikke er av det gode. Synd gjør heller ikke vår sjel godt. Siden Gud elsker oss høyt, og samtidig hater synd, blir det ett dilemma når vi har synd i oss. Han ønsker å rense oss fra synd og det kan han hvis vi tar imot han. Men vi har fri vilje. Hvis vi tar imot denne gaven gir det ikke mening å hoppe ut i sølevannet igjen med vilje. Nåden er ikke en lisens til å synde. Men en gave der vi blir satt fri fra synd, og hjelp til å fortsette å leve gode liv. Alle vil nok falle av og til, men det skilles også mellom bevisst og ubevisst synd.

Romerne 10:9-10 NB

For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud reiste ham opp fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse.

Apostlenes gjerninger 4:12 NB

Og det er ikke frelse i noen annen. For det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved.

 

 

Endret av Mflj
Lenke til kommentar

Jeg er muslim, tror på Ein, Den Gode, Den Nåderike.

Ellers tror jeg ikke på at Jesus "døde for mine synder".  Originallæren i Bibelen var vel også dommedag, hvor man skal stå personlig til ansvar for sine handlinger. Den er det fremdeles i Islam.

Ellers er tro fint. Men Bibelen har nok mange regresjoner. Kuranen korrigerer disse, og gjenforteller om profeter og monoteisme.

Den burde du lese. Vit også at mange oversetter den arabisk-skriftlige "Allah" med "Gud". Dette skal egentlig være Ein.

Fred.

Lenke til kommentar
for EIN skrev (17 minutter siden):

Jeg er muslim, tror på Ein, Den Gode, Den Nåderike.

Ellers tror jeg ikke på at Jesus "døde for mine synder".  Originallæren i Bibelen var vel også dommedag, hvor man skal stå personlig til ansvar for sine handlinger. Den er det fremdeles i Islam.

Ellers er tro fint. Men Bibelen har nok mange regresjoner. Kuranen korrigerer disse, og gjenforteller om profeter og monoteisme.

Den burde du lese. Vit også at mange oversetter den arabisk-skriftlige "Allah" med "Gud". Dette skal egentlig være Ein.

Fred.

Jeg står nok urokkelig i min tro. Jeg har opplevd nok og følt Guds nærvær for sterkt til å kunne tro på noen annen Gud.  Før jeg fant Jesus, var jeg noe usikker på hvorfor jeg skulle tro på akkurat den kristne Guden. Nå er jeg ikke det.

Lenke til kommentar
Mflj skrev (12 minutter siden):

Jeg står nok urokkelig i min tro. Jeg har opplevd nok og følt Guds nærvær for sterkt til å kunne tro på noen annen Gud.  Før jeg fant Jesus, var jeg noe usikker på hvorfor jeg skulle tro på akkurat den kristne Guden. Nå er jeg ikke det.

Javel. Da definerer du "Gud" som Allmektig og slike ting. Det er guddommen nok, men jeg tror ikke det er "Gud". (Den er nok satt inn i ettertid av oversettere etc..)

Fred.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...