Gå til innhold

Det er av nåde vi er frelst.


Mflj

Anbefalte innlegg

 
 
DET ER AV NÅDE VI ER FRELST
 
Det er av nåde vi er frelst, og ikke av gjerninger. Det står:

Romerne 6:23 NB 

For syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.

Jesus er den eneste som har klart å leve ett syndefritt liv og tatt straffen for synd for menneskeheten, og dermed overkom døden (fortapelsen). Ingen andre kan klare dette enn Jesus, uansett hvor mange gode gjerninger vi kan vise til, eller hvor hellige liv vi lever. Vi kan være milevis unna Gud, men samtidig kun en bønn unna, for Guds nåde er stor, og hans kjærlighet større enn vi kan forstå.

Frelse handler ikke om å jobbe seg til Gud, eller å fortjene noe av Gud, men å ta imot Gud og hans nåde som er gratis, og erkjenne at der er ved Guds nåde vi er frelst. For vi vil alle komme til kort når det kommer til gjerninger. Dersom vi tror vi må fortjene Gud før vi kan ta imot han lurer vi oss selv. Han ønsker å møte oss der vi er. Deretter kan man gå videre sammen med Gud i livet, og bli kjent med han. Han kan da være vår lærer, vår styrke, vår forsørger vår venn og alt. Det Gud ønsker er en nær relasjon til oss, da vil vi naturlig ønske å gjøre hans vilje fordi vi elsker han. Her skiller "relasjon" seg fra «religion" og «tradisjon." Men det krever at vi gir han alt, men også våre bekymringer kan vi også gi til ham, og det vi gir til han, det gir vi fordi vi elsker han. Det står i store trekk at på dagen vi skal møte vår skaper, vil han erklære om han kjenner oss eller ikke.

 
Så hvordan blir vi kjent med Jesus? Ved bønn og tilbedelse, ved å overgi vår vilje til han og gi alt til han, også det som kan være vanskelig. Sette av tid til han. Lytte og spørre. Hvis det er noe vi holder for sterkt fast på i hjerte vårt kan det bli som «idoler». Disse ønsker Gud at vi skal løsrive oss fra. Det kan bli som «falske Guder" som kommer mellom oss og Gud. Vi bør tenke gjennom om det er noe vi holder fast på så hardt at det ville være vanskelig å gi slipp på det hvis Gud ba oss om det. Gud ser på hjertene våre og prioriteringene vi gjør. Det står:
 
Matteus 6:33 NB Søk da Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt dette i tillegg. 
 
Det finnes ingen snarveg til himmelen. Vi kan ikke vinne himmelen verken ved å hoppe over gjerdet, og heller ikke ved hardt arbeid i egen kraft. Det er av nåde vi blir frelst, og vi trenger nåde hver dag. Nåden er ny hver morgen står det. Det står også: 
 

1 Johannes 1:9 NB

Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet. 

 

JESUS, DET PERFEKTE EKSEMPELET
 
Jesus er det perfekte eksempelet på hvordan vi som mennesker bør leve. På korset gir han sitt liv for oss samtidig som han ber for de som korsfester. Han viser altså den største formen for kjærlighet, ved å gi sitt eget liv for oss, samtidig som han ikke bare tilgir, men ber for de som gjør dette.
 
Jeg tror det er stor lærdom her. Jesus ønsker hjertet vårt, ikke plikthandlinger eller ritualer. Jesus gav det støtte offeret, seg selv. På samme måte er det største offeret vi kan gi Gud livet vårt, altså overgi vår vilje til Gud. Gjør vi dette og samtidig tilgir våre fiender, og innser at vi også selv trenger tilgivelse, er vi ikke langt unna Gud. 
Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff….

Enda en tråd hvor bibelforskerne skal vise sin enorme apetitt på lite verdiskapende navlebeskuelse.

Enda en tråd hvor de forskjellige fraksjonene skal slå hverandre i hodet med messende og mytiske bibelsteder som er skrevet i en helt annen kontekst

Enda en tråd hvor man kan tolke gamle overleveringer i det vide og brede for å tilpasse svarene til en egen agenda

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (7 minutter siden):

Huff….

Enda en tråd hvor bibelforskerne skal vise sin enorme apetitt på lite verdiskapende navlebeskuelse.

Enda en tråd hvor de forskjellige fraksjonene skal slå hverandre i hodet med messende og mytiske bibelsteder som er skrevet i en helt annen kontekst

Enda en tråd hvor man kan tolke gamle overleveringer i det vide og brede for å tilpasse svarene til en egen agenda

Det er en oppsummering av det jeg mener er kjernebudskapet i bibelen. For den som kanskje lurer på noe ifht det, og synes det er interessant.

Lenke til kommentar
Mflj skrev (4 timer siden):

Det er en oppsummering av det jeg mener er kjernebudskapet i bibelen. For den som kanskje lurer på noe ifht det, og synes det er interessant.

Kjernebodskapen i Bibelen er det doble kjærleiksbodet, eller som det heiter i songen: "All you need is love". Jesus er ikkje ein person som har levd for 2000 år sidan, men som du skriv eit perfekt eksempel på korleis vise denne kjærleiken i praksis. Kven var det som fekk kjenne Herrens ærlege vreide om ikkje dei religiøse, farisearane og dei skriftlærde, som kunne reglane på rams, men som fordømde samaritanarane, tollarane og dåtidas "syndarar"? Synd er ikkje å ikkje etterleve reglar, men å ikkje ville ha ein relasjon med Gud. Å sanne sine synder er å våge å vise at ein er eit ekte menneske, ikkje å liste opp ei mengd med synder. Frelse er ikkje blind dogmatisk tru, men å verte fri frå religion og sjå morgonroden i augene.

Lenke til kommentar
Mflj skrev (9 timer siden):

Det er en oppsummering av det jeg mener er kjernebudskapet i bibelen. For den som kanskje lurer på noe ifht det, og synes det er interessant.

Er det «interessant» at de bokstavtro har benyttet religionene for å gjødsle konflikter og legitimere overgrep gjennom alle tider ? Er det «interessant» å videreføre denne ukulturen ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (26 minutter siden):

Er det «interessant» at de bokstavtro har benyttet religionene for å gjødsle konflikter og legitimere overgrep gjennom alle tider ? Er det «interessant» å videreføre denne ukulturen ?

Tror du det er min intensjon? Min hensikt er å dele litt om hva som står i bibelen, mange har ikke lest bibelen kanskje det kan være interessant for noen. Jeg postet dette under" den gode samtalen" Der diskusjon ikke er motivet, men heller en samtale omkring det. Men så ser det ut til at noen har flyttet den til "prekestolen" De som ikke synes det er interessant delta i noen samtale rundt det trenger jo ikke det...Noen kan selvfølgelig være uenige. Og hvis man vil sette bibelversene inn i en bredere kontekst kan man jo gå til bibelen. 

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Cair Paravel skrev (5 timer siden):

Synd er ikkje å ikkje etterleve reglar, men å ikkje ville ha ein relasjon med Gud. Å sanne sine synder er å våge å vise at ein er eit ekte menneske, ikkje å liste opp ei mengd med synder.

Her er vi ikke uenige, og det er jo dette jeg kommer inn på.

Lenke til kommentar
Mflj skrev (7 minutter siden):

Tror du det er min intensjon? Min hensikt er å dele litt om hva som står i bibelen, mange har ikke lest bibelen kanskje det kan være interessant for noen.

Sannsynligvis ikke, men det er reelle konsekvensen av å markedsføre gamle skrifter på denne måten. 

Du burde heller snakke om moralske og etiske , allmenngyldige leveregler og presentere dette i en moderne språkform.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (20 minutter siden):

Sannsynligvis ikke, men det er reelle konsekvensen av å markedsføre gamle skrifter på denne måten. 

Du burde heller snakke om moralske og etiske , allmenngyldige leveregler og presentere dette i en moderne språkform.

Jeg forstår at man kan få nok av diskusjoner omkring tolkning av bibelvers, dersom motivet er å heve seg selv med kunnskap.  Det handler ikke om å forstå mest eller vite mest, men om hjertet. Det jeg prøver å få fram er nåde og tilgivelsesbudskapet i bibelen. Mange vet ikke hva som står i bibelen.

Selv skulle jeg ønske bibelen var mere tilgjengelig og presentert for de som ønsker å vite hva som står i store trekk. Ellers oppstår jo lett myter fordommer ifht hva som står i bibelen.

Diskusjoner på detaljnivå tolkninger av bibelvers har lite for seg, men hovedbudskapet står tydelig, og det er det jeg ville dele, fordi jeg selv evig takknemlig for at jeg fikk vite om det selv. 

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (47 minutter siden):

Jeg forstår at man kan få nok av diskusjoner omkring tolkning av bibelvers, dersom motivet er å heve seg selv med kunnskap.  Det handler ikke om å forstå mest eller vite mest, men om hjertet. Det jeg prøver å få fram er nåde og tilgivelsesbudskapet i bibelen. Mange vet ikke hva som står i bibelen.

Selv skulle jeg ønske bibelen var mere tilgjengelig og presentert for de som ønsker å vite hva som står i store trekk. Ellers oppstår jo lett myter fordommer ifht hva som står i bibelen.

Diskusjoner på detaljnivå tolkninger av bibelvers har lite for seg, men hovedbudskapet står tydelig, og det er det jeg ville dele, fordi jeg selv evig takknemlig for at jeg fikk vite om det selv. 

Jeg mener at gamle skrifter som Bibelen eller Koranen, må parkeres i bokhylla og betraktes som en historiebok, skrevet i en annen kontekst og med datidens kunnskap.

Hvis man skal leve som et «godt» menneske, i fred med sine naboer og i harmoni med seg selv og naturen, er gamle skriftsteder ikke portåpneren. Til det er religionene altfor konfliktsøkende, reaksjonære, provoserende og har en altfor dårlig cv.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Jeg mener at gamle skrifter som Bibelen eller Koranen, må parkeres i bokhylla og betraktes som en historiebok, skrevet i en annen kontekst og med datidens kunnskap.

Hvis man skal leve som et «godt» menneske, i fred med sine naboer og i harmoni med seg selv og naturen, er gamle skriftsteder ikke portåpneren. Til det er religionene altfor konfliktsøkende, reaksjonære, provoserende og har en altfor dårlig cv.

Og det er jo mulig, men det var ikke tema i tråden. Siden dette er en tråd i Prekestolen er det helt innenfor. Kanskje du heller kan starte en egen tråd for dine synspunkter så holder vi oss til tema i denne?

edit: typo

Endret av Romeren
Lenke til kommentar
Mflj skrev (12 timer siden):

Så hvordan blir vi kjent med Jesus? Ved bønn og tilbedelse, ved å overgi vår vilje til han og gi alt til han, også det som kan være vanskelig. Sette av tid til han. Lytte og spørre. Hvis det er noe vi holder for sterkt fast på i hjerte vårt kan det bli som «idoler». Disse ønsker Gud at vi skal løsrive oss fra. Det kan bli som «falske Guder" som kommer mellom oss og Gud. Vi bør tenke gjennom om det er noe vi holder fast på så hardt at det ville være vanskelig å gi slipp på det hvis Gud ba oss om det. Gud ser på hjertene våre og prioriteringene vi gjør.

Kan det hende at vi står i fare for å gå fra gjerningskrav (budene) til emosjonelle og mentale krav - og at det er like uheldig? Er det ikke mulig å bli kjent med Jesus uten å gjennomføre alt du lister her? Det er jo også ganske store krav til hva man skal tenke og føle? Er alt nødvendig for å være en sann og god kristen?

Hva med alle dem som ikke kan sjekke av på alle de ulike punktene?

 

Lenke til kommentar
Romeren skrev (22 minutter siden):

Kan det hende at vi står i fare for å gå fra gjerningskrav (budene) til emosjonelle og mentale krav - og at det er like uheldig? Er det ikke mulig å bli kjent med Jesus uten å gjennomføre alt du lister her? Det er jo også ganske store krav til hva man skal tenke og føle? Er alt nødvendig for å være en sann og god kristen?

Hva med alle dem som ikke kan sjekke av på alle de ulike 

Jeg mener ikke å lage emosjonelle og mentale krav. Men å søke Gud av ett helt hjerte tror jeg virkelig på. Dette er mine personlige tanker og ifht å komme nærmere Gud, for de som ønsker det. Det å bli kjent med Gud er jo er reise. Jeg tenker på de som ønsker å komme nærmere Gud, og derfor deler jeg det jeg selv opplever som produktivt ifht dette. Jeg er nok litt direkte og frimodig ifht mine tanker om tro, men det er godt ment.  Gud er tilgjengelig for alle som søker han. Det trenger ikke være vanskelig, bare ett hjerte som søker han og elsker han trengs.

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg mener ikke å pålegge dette som krav. Men å søke Gud av ett helt hjerte tror jeg virkelig på. Dette er mine personlige tanker og ifht å komme nærmere Gud, for de som søker Gud. Det å bli kjent med Gud er jo er reise.

Det er sant og det varer nok livet ut. Men slett ikke alle begynner på denne reisen med gassen i bånn, heller undrende og forsiktig famlende. Derfor har jeg blitt stadig mer obs på at et krafig - tilsynelatende selvsikkert - vitnesbyrd ikke nødendigvis hjelper dem som er der på reisen. Egen tvil og uro hører vel og med, noe andre også kan kjenne seg igjen i?

Men det er jo bra at du er kommet dit du er. :)

Lenke til kommentar
Romeren skrev (22 minutter siden):

Det er sant og det varer nok livet ut. Men slett ikke alle begynner på denne reisen med gassen i bånn, heller undrende og forsiktig famlende. Derfor har jeg blitt stadig mer obs på at et krafig - tilsynelatende selvsikkert - vitnesbyrd ikke nødendigvis hjelper dem som er der på reisen. Egen tvil og uro hører vel og med, noe andre også kan kjenne seg igjen i?

Men det er jo bra at du er kommet dit du er. :)

 

Romeren skrev (22 minutter siden):

 

Personlig skal jeg ikke si at jeg har alt på plass, det har ingen. Men jeg tror opplever at jo mer plass vi gir Gud i livet vårt jo sterkere kan vi se han virke og jo nærmere kan vi oppleve ham.  Hvis vi søker Gud med ett helt hjerte vil vi finne han. Men hvis vi også fortsetter å søke han med ett helt hjerte, vil vi bli enda bedre kjent med han. Det er egentlig det jeg vil formidle.🙂

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (13 timer siden):
DET ER AV NÅDE VI ER FRELST
 
Det er av nåde vi er frelst, og ikke av gjerninger. Det står:

Romerne 6:23 NB 

For syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.

 
Matteus 6:33 NB Søk da Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt dette i tillegg. 
 
 

1 Johannes 1:9 NB

Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet. 

Uten å gå alt for mye inn i detaljene av det du skriver (som du jo vet jeg er uenig i), så ser jeg at du fokuserer på synd, rettferdighet og frelse.

Jeg synes alle disse tre begrepene er vanskelig å forstå i en kristen kontekst (i hvert fall de to første), og lurer derfor på om du kan forklare hva du legger i disse begrepene.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Uten å gå alt for mye inn i detaljene av det du skriver (som du jo vet jeg er uenig i), så ser jeg at du fokuserer på synd, rettferdighet og frelse.

Jeg synes alle disse tre begrepene er vanskelig å forstå i en kristen kontekst (i hvert fall de to første), og lurer derfor på om du kan forklare hva du legger i disse begrepene.

Det er slik jeg ser det:

Synd fører til død. Ved å tro på at Jesus tok vår synd, kan vi bli fri fra synd(urettferdighet), og få nåde. (frelse)
Nåde er sletting av synd/ urettferdighet.

Jesus er den eneste som kan gjøre det fordi han levde ett rettferdig liv, uten synd, og samtidig også tok straffen for synd på seg selv ved å dø på korset. Siden døden ikke hadde noe å ta Jesus på (synd), overkom Jesus døden. På den måten kan vi få tilgivelse ved tro på Jesus.

For av nåde er dere frelst ved tro, og det ikke av dere selv; det er Guds gave, ikke av gjerninger, for at ingen skal rose seg» Efeserne 2:8-9,

Endret av Mflj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...