Gå til innhold

PC høytaler på TV


Anbefalte innlegg

Kan man koble pc-høytaler med sub direte til TV, eller er det noen praktiske begrensinger som gjør at det fungerer dårlig? 

Liker mye bass men trenger ikke spille høyt. Tar gjerne i mot tips til pc-høytalere. Aner ikke hva slags tilkoblinger som trengs men TV er av nyere dato.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjorde dette på min samsung tv (via en DAC) og fant ut at lyden ble noe forskjøvet, satt en stund og tuklet med instillingene for å finne riktig tidsforskyvning i tv'en før jeg bare koblet hele greia rett i dekoderen på audio utgangen. Fungerer helt greit.

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar

Det går fint. Ville nok valg en rimelig lydplanke med sub. 

Men, lyden vil du ikke få regulert via TV sin fjernkontroll på PC høyttalere. 

Anbefaler lydplanke med hdmi. Fin lyd og du regulerer lyd med fjernkontroll til din TV. 

https://www.clasohlson.com/no/Philips-B5305-Soundbar-2.1-lydplanke/p/39-1231?gclid=EAIaIQobChMIwt-a-Ny4gAMV8YpoCR05fgBwEAQYAyABEgLof_D_BwE

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Man kan bruke hodetelefonutgangen, men det kan noen ganger gi litt dårligere lyd.

Ja. Anbefales ikke. Er en annen elektrisk spenning i hodetelefonutgang. Laget for å drive, ja, hodetelefoner.. 

Er nødløsning. 

Er TV billig modell OG over 6-7 år kan det manglede hdmi ut (arc). 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (4 minutter siden):

Det var også en fordel med å koble rett i dekoderen, man kan styre lydnivået gjennom fjernkontrollen

Jeg bruker bare en ny chromecast som dekoder, så da må det bli RCA eller hodetelefonutgang. Tror jeg kan styre hodetelefonutgang som fast lydkilde fra TV. Kanskje lydplanke er bedre alternativ men synes pc-høytalere låter bedre? kanskje bare innbilning. Jeg er veldig omtålig for dette med lydforsinkelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Spenningen er ikke noe problem. Man skrursom regel ikke opp så mye at man klipper signalet uansett. Problemet er impedans mismatch og støy.

Men å drive høyttalere fra signalutgang kan derimot være litt skummelt.

Jeg bare overforenklet mitt svar.

Med ekstern chromecast: Kjøp noe som har hdmi eller optisk inn. Får PC høyttalere med sub som har optisk inngang. Merk at kun lyd over hdmi gjør at lydstyrke reguleres, fra TV fjernkontroll. 

Skal du kjøre lavbudsjett til godt under 1000 kr blir det PC høyttalere. 

Skriv gjerne hele navn på din TV modell så får du mer spesifikk hjelp til muligheter. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (9 minutter siden):

Jeg bare overforenklet mitt svar.

Med ekstern chromecast: Kjøp noe som har hdmi eller optisk inn. Får PC høyttalere med sub som har optisk inngang. Merk at kun lyd over hdmi gjør at lydstyrke reguleres, fra TV fjernkontroll. 

Skal du kjøre lavbudsjett til godt under 1000 kr blir det PC høyttalere. 

Skriv gjerne hele navn på din TV modell så får du mer spesifikk hjelp til muligheter. 

Mange takk :)
Jeg har en LG oled av type C7 (tror jeg den het).
Trodde kanskje ikke man fikk pc høytaler med optisk inngang, men da høres det ut som om dette er veien å gå (om jeg ikke kjøper en lydplanke, men har litt dårlig erfaring med lydkvaliteten på disse, og at sub ikke virker/slår inn ved svært lavt volum).

Lenke til kommentar
Trulss skrev (13 minutter siden):

Mange takk :)
Jeg har en LG oled av type C7 (tror jeg den het).
Trodde kanskje ikke man fikk pc høytaler med optisk inngang, men da høres det ut som om dette er veien å gå (om jeg ikke kjøper en lydplanke, men har litt dårlig erfaring med lydkvaliteten på disse, og at sub ikke virker/slår inn ved svært lavt volum).

Da har du TV med hdmi ut.

Ikke alle billige lydplanker har egen regulering av sub. Dvs at du kan skru opp subbens basstyrke (overdrive bassen litt på lavt lydnivå). Bor du i storby kan det være noe på Finn i nærheten... 

Er bass viktig må du litt opp i pris. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...