Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte av frontfjær volvo40


Anbefalte innlegg

Hadde bilen min på service for litt siden og de bemerket at min høyre frontfjær var brukket
De ga meg så et prisestimat på bytte av en som var rundt 7.000.
I og med at at bilen er 10 år gammel er det sikkert greit å bytte begge samtidig tenker jeg
noe som da hadde gitt en verkstedpris på rundt 14.000

Har tidligere skrudd/byttet en god del ting selv etter å ha satt meg inn i det / sett youtube videoer
og det har hittil vært ganske rett frem/problemfritt, så tenkte jeg skulle prøve dette selv også da det så ganske rett frem ut

Har nå begynt selv og kan ikke få den siste biten ut/ned av delen som skal ut (se vedlagt bilde / youtube link fra 05:20 - 07:20)
https://www.youtube.com/watch?v=ZfYKedTo7lo

I videoen ser det ut som han nesten ikke trenger å bruke kraft i det hele tatt, men jeg får ikke den siste biten av/ut selv om jeg tar
i en del (uten å dælje til, ettersom jeg ikke vil ødelegge noe). Må jeg lage/prøve å lage en større avstand på baksiden eller er det noen annen måte å prøve å få ned de siste 3-4 cm?

Alle hint/tips/ideer tas imot med takk

360055088_1888339428204286_5323104539133631787_n.jpg

360044958_1029057418087255_7130849875502724044_n.jpg

359775660_783250436830416_2357165966852641673_n.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk en større slegge og mye Wd-40.

Husk at du bør bytte begge tårnlagrene samtidig hvis ikke så går det ikke lang tid før de nye fjærene knekker, ikke glem å bruk gode fjærklemmer hvis du vil unngå ubehagelig overraskelser.

Bytter du hele sulamitten som han på videoen så trenger du ikke tenke på tårnlager og fjærklemmer.  

Lenke til kommentar

Du må bruke et verktøy for å utvide sporet ja. Det finnes egne verktøy for dette men sist jeg sjekket pris var det latterlig dyrt. Selv pleier jeg å bruke brytespak om vi er to som driver på ellers så tar jeg en liten forlenger jeg ikke er redd for/trenger, slår inn i sporet og bruker en skralle for å vri den rundt ca 45 grader. 

Lenke til kommentar
Zeropoint skrev (1 time siden):

De påpekte ikke bremsene dine.....???

Bremsene er helt fine, litt rust på dem da bilen har stått stille i 8 mnd
Både skiver og klosser ble byttet for 2 år siden.
Rusten bremses nok av i løpet av kort tid så fort jeg har fått byttet fjær :)

Lenke til kommentar

Takker for innspill :)
Den er nå løs, måtte bare legge litt vekt på den mens jeg slo så gikk det meget lett av.
Har nå et annet spm ettersom jeg skal bruke et verktøy til å komprimere fjæren som jeg har 
skjønt er (meget?) farlig om det gjøres feil.

Har verktøyet, men synes ikke det ser ut til at det får nok "grep".
(Oppdaterer med bilder om 1 min)
Er dette vanlig/slik det skal være eller må jeg gjøre noe annerledes?
Meget lite interessert i å skade meg dersom noe ikke er som det skal

(Oppdatert med bilder)

357647458_311436807887521_7140872312908491496_n.jpg

359978636_287442603775801_5729811583280528781_n.jpg

360045647_1415854198962666_6171896569147035653_n.jpg

360075507_583965480580804_7684655959841533875_n.jpg

356437669_1479938142825047_3935195490509949810_n.jpg

Endret av wampster
Vedlagt bilder
Lenke til kommentar
wampster skrev (4 minutter siden):

Ja, men jeg synes det verktøyet jeg skal bruke for å stramme ikke sitter ordentlig rundt selve fjæra? (se bilder)
Er det bare meg eller skal de sitte slik?

Ser ikke ut til at fjærklemmene har den riktige buen, vanligvis så kommer slike sett fjærklemmer med forskjellige størrelser. Du må bruke to sett klemmer men ville vært litt forsiktige med de klemmene der, er tross alt voldsomme krefter i sving hvis det skulle glippe. 

Lenke til kommentar

Klemmene er designet for å fungere på flere forskjellige typer fjærer.
Som jeg skriver er det der helt normalt, jeg har brukt slike klemmer på å bytte sikkert 50-talls fjærer de siste 20årene.
Det finnes langt dyrere verktøy, som er både bedre og sikrere. Men verdt å kjøpe om du bare bytter et sett hvert annet år? Tja..

Lenke til kommentar

Det virker som du har "universalklemmer" som de blant annet selger på Biltema, disse er er mer "miss" en "hit". Jeg anbefaler at du bruker jekkestropper, to stk som du klipper ned til riktig lengde slik at de passer. på din bil. Kan også brukes i tillegg til fjærklemmene.

Det kan være lurt også å skifte demper og støvmansjett samtidig, gjør at dy slipper å ta det ned den dagen demperen ryker.

Lenke til kommentar

Oppdatering.
Med biltemaverktøyet var det grei skuring og begge sider foran er nå byttet og montert
(Jeg antar at det er smart å bytte begge sider samtidig? Selv om kun den ene siden var brukket)

EU etterkontroll i morgen tidlig, så da finner jeg ut om jeg har gjort det i henhold til slik det skal
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...