Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kontanter spørsmål (kjøpe bil)


supo

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om jeg kan det her riktig i følge loven og trenger mer info. Har tenkt å kjøpe en brukt bil fra en bilforhandler som koster 300 000

Kan jeg feks. betale 40 000 (som er max grensa så vidt jeg vet) i kontanter og resten som bankoverføring? Jeg er litt gammeldags så jeg har alltid en del kontanter hjemme som jeg tar ut fra butikken etc. så kontantene kommer fra lønna og ikke fra et annet sted. Får man fortsatt dumme spørsmål fra banken etc hvor pengene kommer fra hvis man har gjennomført et slik kjøp som skrevet ovenfor? Har selger/forretningen fortsatt plikt til å melde fra selv om det er snakk om 40 000? Takk på forhånd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
supo skrev (22 minutter siden):

Hei, jeg lurer på om jeg kan det her riktig i følge loven og trenger mer info. Har tenkt å kjøpe en brukt bil fra en bilforhandler som koster 300 000

Kan jeg feks. betale 40 000 (som er max grensa så vidt jeg vet) i kontanter og resten som bankoverføring? Jeg er litt gammeldags så jeg har alltid en del kontanter hjemme som jeg tar ut fra butikken etc. så kontantene kommer fra lønna og ikke fra et annet sted. Får man fortsatt dumme spørsmål fra banken etc hvor pengene kommer fra hvis man har gjennomført et slik kjøp som skrevet ovenfor? Har selger/forretningen fortsatt plikt til å melde fra selv om det er snakk om 40 000? Takk på forhånd. 

Grensen er 40 000 eller mer. så max grensen er vel 39 999. ( i praksis 39 000)

Så vidt jeg vet så er det lov å motta deler av beløpet kontant selv om kjøpet totalt sett er over 40 000.  (annerledes enn med 10 000 kroners grensa for fradrag, hvor enhver kontant delbetaling er fradragsfri). 

Hvis du har inngått bindene avtale om kjøp på forhånd og det ikke da er avtalt direkte at du skal betale med bankoverføring så kan du kreve å få betale i kontanter.   (bilforhandler kan i utgangspunktet velge å la være å inngå avtale om du sier at du skal betale kontant, men hvis det er inngått bindende avtale så er kontanter lovlig betalingsmiddel, (ofte så vil betalingsmetode være en del av avtalen))

Lenke til kommentar
11 minutes ago, RRhoads said:

Hvorfor ikke bare sette inn pengene på konto og betale alt med bankoverføring?

Nå er jeg usikker på hvor mye jeg kan sette inn men vet at man må vente 24 timer før man kan sette inn nytt beløp. Det haster litt og jeg har ikke så mye tid så jeg ville heller bare betale der og da. 

Lenke til kommentar
supo skrev (3 minutter siden):

Nå er jeg usikker på hvor mye jeg kan sette inn men vet at man må vente 24 timer før man kan sette inn nytt beløp. Det haster litt og jeg har ikke så mye tid så jeg ville heller bare betale der og da. 

Du kan fint sette inn alt på en gang. Som tidligere kasserer har jeg satt inn mer enn det på en gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, RRhoads said:

Du kan fint sette inn alt på en gang. Som tidligere kasserer har jeg satt inn mer enn det på en gang. 

Hmmmm..var ikke max grensa for å sette inn rundt 9000 kr i butikk? Har dem endra på det? 

Lenke til kommentar

Forhandlere av gjenstander er forbudt å motta vederlag i kontanter på 40 000 kr eller mer. Dette følger av hvitvaskingsloven § 5. Denne bestemmelsen går foran forbrukerrettigheten til å gjøre opp kontant, noe som er eksplisitt sagt i departementets forarbeider (Prop. 76L (2016-2017) s. 32). 

Beløpsgrensen hindrer ikke at man betaler delvis kontant og delvis via bank, så lenge kontantvederlaget ikke overstiger 39 999 kr (enkeltvis eller i flere transaksjoner). 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
supo skrev (13 timer siden):

Hmmmm..var ikke max grensa for å sette inn rundt 9000 kr i butikk? Har dem endra på det? 

Kan også bruke innskuddsautomat i bank. Det står på Google at en kan sette inn 20.000 kroner pr gang i bank i butikk (ikke alt som står på Google som stemmer). De aktuelle butikkene har ofte et klistremerke i øyehøyde ved inngangsdøra, der det står grensene. (i øyehøyde hvis du er ca. 175 høy). Har sett et slikt lite klistremerke hos Kiwi. 

Skal kortet brukes etterpå, er det nyttig å logge inn i nettbanken for å se om de har lagt på hvitvaskings-spørreskjema. For så lenge det ligger et slikt ubesvart spørreskjema, er kortet sperret. 

Innskudd med kontanter er noe som kan dukke opp i bankens søkeresultater. De har algoritmer som skal avsløre "mistenkelige" innskudd og overføringer.

Alt for 10 år siden ble Jarl (59) utsatt for en razzia etter at han betalte varer med 80.000 i kontanter hos Expert.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JzJq4/jarl-59-betalte-kontant-endte-med-politirazzia

 

Lenke til kommentar
Deechon skrev (1 minutt siden):

Fins det virkelig beløpsgrense for kontanter under kjøp? Jeg vet om minst en bilselger som har tatt i mot 7 siffer i kun kontanter uten problem (dog det er kanskje 7-8 år siden nå) 

Jeg vet om minst en bankraner som ranet en bank uten problemer og, så det kan umulig være så ulovlig som folk skal ha det til. 

Men nei, hvitvaskingsloven § 5 er veldig klar 

"(1) Forhandlere av gjenstander kan ikke motta vederlag i kontanter på 40 000 kroner eller mer eller et tilsvarende beløp i utenlandsk valuta. Dette gjelder også der oppgjøret gjennomføres i flere operasjoner."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vegard# skrev (21 timer siden):

Men nei, hvitvaskingsloven § 5 er veldig klar 

"(1) Forhandlere av gjenstander kan ikke motta vederlag i kontanter på 40 000 kroner eller mer eller et tilsvarende beløp i utenlandsk valuta. Dette gjelder også der oppgjøret gjennomføres i flere operasjoner."

Beløpsgrensen på 40.000 i hvitvaskingsloven trådte i krav 1. juli 2017. Før det? Aner ikke... I Innlegget du siterer snakkes det om 7-8 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...