Gå til innhold

Noen erfaringer med å jobbe off-shore?


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (9 timer siden):

Jeg har reist i hele min karriere, ca 10 år. Avtalene er helt klart best i oljen, iallefall det jeg har opplevd. Men ulempene er gjerne langt mindre, pga lange avbrekk når en kommer hjem. I andre deler av industrien er en i konstant arbeid.

Dette kommer helt an på hvilken stilling man har i oljen, ikke alle sitter på en stabil 2/4 på Gullfaks. Mange stillinger som jobber på land når de ikke er offshore, til og med for operatørselskapene innen boring, feks Subseaingeniører, kompletteringsingeniører osv men også for serviceselskap som reiser mer sporadisk. Ta en prat med klatrere f.eks, de er konstant på 4-7 dagers turer, og 3/1 regelen blir benyttet hyppig hos mange selskap

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (3 timer siden):

Dette kommer helt an på hvilken stilling man har i oljen, ikke alle sitter på en stabil 2/4 på Gullfaks. Mange stillinger som jobber på land når de ikke er offshore, til og med for operatørselskapene innen boring, feks Subseaingeniører, kompletteringsingeniører osv men også for serviceselskap som reiser mer sporadisk. Ta en prat med klatrere f.eks, de er konstant på 4-7 dagers turer, og 3/1 regelen blir benyttet hyppig hos mange selskap

Ja det er absolutt dårlige avtaler inad i industrien. Ingen tvil om det. Kjenner flere som driver med tilkomstteknikk, jeg kommer fra ett område med mange som jobber på sjøen.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 4.7.2023 den 20.53):

Eg har jobba offshore siste 15 år i eit operatørselskap og trivst veldig godt med både jobb og arbeidstidsordning (2/4). På fritida har eg meir eg vil drive med enn eg har tid til, så det har aldri vore noko problem. Ja, det kræsjar av og til med hendingar på land, men sånn er det og det er ikkje noko eg er plaga med. Opp mot 66% av tida er ein uansett på land, så statistisk sett får du med deg meir enn du går glipp av.

Ei god løn og tariffavtalar (for min del) gjer at det ikkje er nødvendig å tenke på å skifte jobb eller arbeidsgjevar for å få opp inntekta. Så sant det framleis er liv laga der ute så kan eg fint ha denne type jobb resten av livet. Eg har spart og investert mykje av inntektene, og er ikkje avhengig av ei høg løn, som gjer at eg takkar meir nei til overtid og arbeid ut over to veker.

Det er absolutt store forskjellar i arbeidsoppgåver, arbeidsgjevar osv. offshore. Som tilsett i eit operatørselskap er eg heldig sånn sett og har lite å klaga på. Av kontraktørar på installasjonen så er det tyngre og tøffare arbeid for mange, men dei går ikkje inni skitne tankar kvar tur. Arbeidet som kanskje ligg nærast byggebransjen er isolatørar, som kan ha ganske fine dagar der ute utan å havne oppi for mykje skit og søl. Radiograførane likeså, men det er kanskje behov for meir utdanning i dei stillingane. Det er òg stor forskjell på installasjonane. Du har alt frå gamle installasjonar frå 70-talet til flett nye med ein heilt anna standard.

Om du kan få fatt i eit fagbrev innan elektrofag, mekanisk, prosess eller logistikk så er det der du kanskje kan få dei beste jobbane på gulvet. Leiarstillingar er òg eit alternativ, men eg veit ikkje kor lett det er å få tak på sånt utan relevant erfaring offshore. Mange leiarstillingar innehas av personar som har jobba offshore ei stund.

Høres nydelig ut, Zeph. Tror nok ikke jeg er motivert nok til å ta en ny utdanning utover hva jeg alt har for å få meg en offshore-jobb. Har litt med alder å gjøre også. Litt kursing og lignende er greit, men er nok ikke der at jeg ville vurdert å ta en ny bachelorgrad eller et fagbrev.

Kan jeg spørre spesifikt hva du gjør off-shore om det er noe du er komfortabel med å dele her?

Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 4.7.2023 den 19.12):

Jeg jobber i et serviceselskap, og der spriker det minst like mye, både på mengden arbeid, lønn og rotasjoner. Mange går feks en 5/4 rotasjon, der man er 5 uker disponibel (ikke offshore hele tiden)

Kan du dele litt mer spesifikt hva du gjør om du er komfortabel med å dele det? 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (11 timer siden):

Høres nydelig ut, Zeph. Tror nok ikke jeg er motivert nok til å ta en ny utdanning utover hva jeg alt har for å få meg en offshore-jobb. Har litt med alder å gjøre også. Litt kursing og lignende er greit, men er nok ikke der at jeg ville vurdert å ta en ny bachelorgrad eller et fagbrev.

Kan jeg spørre spesifikt hva du gjør off-shore om det er noe du er komfortabel med å dele her?

Då ville eg høyrt med diverse selskap som opererer offshore kva slags stillingar du kan inneha. Det finnes stillingar som ikkje krever så mykje utdanning, men ein del er nok samtidig utelukka.

Eg er elektrikar.

Lenke til kommentar

Har tidligere arbeidet som styrmann med 4uker på/av og 6 uker på/av i nordsjøen ombord spesialiserte tankbåter som laster råolje fra produksjonsplattformer og skip i nordsjøen, arbeider nå for et stort operatørselskap i Norge.

Vil absolutt ikke være negativ her og ingenting er umulig men dette er veldig vanskelig å få til nå, spesielt om du vil ha jobb hos et operatørselskap. Som noen nevner tidligere i tråden her så tror også jeg at det spøker for den turnusen i fremtiden, i 203X engang. 

Med det sagt så er det mye hardere å ha en kontorjobb enn å jobbe turnus, iallefall for meg personlig, nå føler jeg at jeg aldri har fri, mye overtid, tidsfrister og det tikker inn eposter for eksempel hele tiden. 

Endret av Phoinix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 5.7.2023 den 22.17):

Kan du dele litt mer spesifikt hva du gjør om du er komfortabel med å dele det? 

Jobber med brønnkomplettering, er med et crew som leverer og  ferdigstiller brønner ombord på borerigger. Litt vanskelig å forklare og slik er det i de fleste diverse nisje-stillinger som er offshore, med mindre man er "mekaniker" eller lignende. Søk litt på forskjellige ting, jeg har ikke engang peiling på 1% av mulige diverse stillinger man kan ta offshore, komplettering er en veldig liten del av et massivt scope. Det finnes masse spennende offshore om du vil prøve deg, komplettering også. Søk rundt, ring, spør - grav. Du får napp tilslutt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phoinix skrev (17 timer siden):

Har tidligere arbeidet som styrmann med 4uker på/av og 6 uker på/av i nordsjøen ombord spesialiserte tankbåter som laster råolje fra produksjonsplattformer og skip i nordsjøen, arbeider nå for et stort operatørselskap i Norge.

Vil absolutt ikke være negativ her og ingenting er umulig men dette er veldig vanskelig å få til nå, spesielt om du vil ha jobb hos et operatørselskap. Som noen nevner tidligere i tråden her så tror også jeg at det spøker for den turnusen i fremtiden, i 203X engang. 

Med det sagt så er det mye hardere å ha en kontorjobb enn å jobbe turnus, iallefall for meg personlig, nå føler jeg at jeg aldri har fri, mye overtid, tidsfrister og det tikker inn eposter for eksempel hele tiden. 

Takk for innspillet. :) Ønsker du deg tilbake off-shore siden du nå opplever kontorjobben hardere?

Du trenger ikke være redd for å være negativ. Jeg tenker det er bedre med realistiske forventninger og jeg vet alt at dette ikke vil være lett.

I forhold til turnusen så ble vel det samme sagt for ti år siden når jeg først snuset på dette, men la det helt fra meg etter oljenedturen hvor selv erfarne folk ble permittert i øst og vest. At det kanskje blir endringer tror jeg også, men er vel vanskelig å vite når. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (17 timer siden):

Jobber med brønnkomplettering, er med et crew som leverer og  ferdigstiller brønner ombord på borerigger. Litt vanskelig å forklare og slik er det i de fleste diverse nisje-stillinger som er offshore, med mindre man er "mekaniker" eller lignende. Søk litt på forskjellige ting, jeg har ikke engang peiling på 1% av mulige diverse stillinger man kan ta offshore, komplettering er en veldig liten del av et massivt scope. Det finnes masse spennende offshore om du vil prøve deg, komplettering også. Søk rundt, ring, spør - grav. Du får napp tilslutt :) 

Takk for innspillet. Høres gøy ut! :) 

Kommer nok til å følge litt med og har alt søkt på et par stillinger uten å få napp. Mulig jeg må gå hardere til verks og ta en ringerunde. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (17 timer siden):

I forhold til turnusen så ble vel det samme sagt for ti år siden når jeg først snuset på dette, men la det helt fra meg etter oljenedturen hvor selv erfarne folk ble permittert i øst og vest. At det kanskje blir endringer tror jeg også, men er vel vanskelig å vite når. 

Ja det er vanskelig å skulle fjerne slike goder når de først er implementert, skulle gjerne hatt den turnusen. Jeg savner det nok litt, 2 på - 4 av hadde jeg takket ja til om det hadde vært riktig jobb men ikke å være 50% ++ av livet mitt på sjøen mer, all ære til de som gjør det, de gjør en viktig jobb og gir mye av seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...