Gå til innhold

Nysgjerrige venner


Gjest 2349a...c11

Anbefalte innlegg

Gjest 2349a...c11

Hvordan holder dere økonomien utenfor når venner, altså gode venner blir litt for nysgjerrig?

Det blir jo så klein stemning hvis man svarer litt krast.

Og jo det er krass å si:

  • Det liker jeg ikke å dele
  • Det har ikke du noe med?
  • Hvordan det?
  • Gjør det greit nok jeg.

Man VET jo at alle kan gå inn på skattelistene å finne det ut, selv om det er sett ned på hvis noen gjør det.. Så det er jo ikke sånn at informasjonen er super "hemmelig" ( for folk flest da som har normal inntekt og normal gjeld vel å merke så skattelistene ikke er helt ubrukelig) 

Så jah, de vil jo sjelden mene noe vondt med infoen, men jeg vet bare at folk endrer seg fort når man få vite inntekten til andre, og spesielt dersom den er høyere.. Og ikke minst mellom menn spesielt, for lets be real.  Inntekt er den moderne " min penis er større enn din" sammenligningen.

 

Så plutselig blir vanlige ting som ikke var et problem før, som å si "nei du vi har ikke så mye penger til å gjøre det" 
til at de plutselig tenker " Hva faen, de tjener 200k mer enn oss totalt og har for lite penger? For noe tull"   Osv osv.

 

Så har noen her gode "one-liners" som funker uten at det blir oppfattet toxic, freidig, arrogant osv ?

Anonymous poster hash: 2349a...c11

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen er jeg helt åpne med, ellers sier jeg at jeg har det jeg trenger.

Ærlig talt er jo skattelistene ganske intetsigende. Ingen kan regne i nærheten av nøyaktig hva jeg har utbetalt ut fra hva som står der.

Faktisk inntekt sier heller ikke all verden. Ganske standard å ha utgifter/gjeld som står i stil med inntekt.

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (5 minutter siden):

Ærlig talt er jo skattelistene ganske intetsigende. Ingen kan regne i nærheten av nøyaktig hva jeg har utbetalt ut fra hva som står der.

Det er faktisk ganske lett å regne ut hva som er reell inntekt utifra tallene fra skattelistene. SmartePenger har til og med laget en enkel kalkulator for dette formålet, og denne kalkulatoren er nesten skremmende nøyaktig. Med de jeg har testet på, hvor jeg har kjent til faktisk inntekt, har denne kalkulatoren gitt et resultat med en feilmargin på under én krone i de fleste tilfellene. Dette for folk både med og uten gjeld, formue og andre variabler. Den største marginen jeg har sett har vært på rundt 10 000. 

Selvsagt, den sier ikke nøyaktig hva du har i _lønn_, men den sier veldig nøyaktig hva du har i _brutto skattbar inntekt_.

Lenke til kommentar

"Det har du ikke noe med" er jo et ganske greit svar, men behøver ikke si det med gretten stemme 🙂

Om jeg er åpen om egne øk. forhold, så krever jeg ikke det av andre. 

Men, det er klart at hvis noen lever et liv i sus og dus som de normalt ikke vil ha råd til ut i fra jobb/vanlig inntekt, så vil jo folk lure på om man har arva, vunnet i Lotto eller lever livet på forbrukslån (mange gjør det bare for å  "imponere" på sosiale medier).

Det kan også være økonomiske forpliktelser på grunn av personlige forhold som gjør at noen har dårligere råd enn andre, selv om inntekta er lik eller høyere enn det andre har. 

Skattelistene anser jeg for å være gammel informasjon, for den sier ingenting om lønn/bonus, arv, lottogevinst, e.l., som folk har fått i år. Selv synes jeg  skattelistene er en uting. 

Forbruksmønster avgjør også ofte om noen mener de har dårlig råd eller ei.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Med de jeg har testet på, hvor jeg har kjent til faktisk inntekt, har denne kalkulatoren gitt et resultat med en feilmargin på under én krone i de fleste tilfellene.

Mulig at den kalkulatoren er bra, men hvordan i alle dager får du feilmarginer på under en krone når alle opererer med hele tall?

Lenke til kommentar
Gjest 49b38...26d

Pleier å si jeg har nok. De fleste bryr seg ikke, spør ikke eller vet ikke. Kommer det oppfølging sier jeg "mer enn X" - kommer sjelden oppfølgingsspørsmål. 

Sensitivitet rundt lønn er dog en kulturell sak. Mange land er helt åpne, i eks. India er det noe du gjerne legger på Facebook uten at det oppfattes som skryt (les: janteloven), men at du har fått til noe og et kompliment til det du har fått til.  India er nok dog et ytterpunkt, det er flere steder det er uproblematisk å diskutere uten "skammen" vi føler på her. 

Anonymous poster hash: 49b38...26d

Lenke til kommentar

"Jeg klarer meg greit, hva med deg"

"Det går bra, hva med deg? 

"Jeg har nok, hva med deg?"

Svar diffust. Flytt fokuset over på de eller neste tema. 

Eller spøk det vekk med åpenbar kødding og si at du har mer penger enn en eller annen rik kjendis og "boligen jeg bor i koster 100 millioner" og så hopper du over til neste tema.

Du kan kontre med undrende"du er veldig interessert i min privatøkonomi, hvorfor det?" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 49b38...26d

Bra svar Gaea 🙂

Ift. den siste - så kan det hende jeg spøkefullt sier "der er fint at du bekymrer deg for min privatøkonomi, men det går helt fint altså". 

Anonymous poster hash: 49b38...26d

Lenke til kommentar
Gjest 49b38...26d skrev (12 minutter siden):

Bra svar Gaea 🙂

Ift. den siste - så kan det hende jeg spøkefullt sier "der er fint at du bekymrer deg for min privatøkonomi, men det går helt fint altså". 

Anonymous poster hash: 49b38...26d

Den er også veldig fin! Man kan gjerne le litt når man sier det :)

Lenke til kommentar
BIGG skrev (1 time siden):

Mulig at den kalkulatoren er bra, men hvordan i alle dager får du feilmarginer på under en krone når alle opererer med hele tall?

Hvis min selvangivelse viser 123 456,78 og kalkulatoren gir svaret 123 456, så er forskjellen mindre enn én krone. 

 

frohmage skrev (1 time siden):

Mitt inntrykk er at de som mener dette vanligvis har svært høy inntekt eller formue. Om de ikke kan stå for hva de tjener, så fortjener de kanskje ikke lønna heller.

Ja, det er min erfaring også. Jeg sjekker både kjente og ukjente i skattelistene, og de eneste som har reagert negativt på det har hatt svært god inntekt. Vet ikke om det er fordi de «skammer» seg over å ha høyere lønn enn de kanskje «fortjener», eller om det er for å slippe å bli spurt om penger. 

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å forklare til folk hvorfor inntekt er den minst viktige delen av økonomien. Det er utgiftene som bestemmer hvor mye du har igjen hver måned. Gjeld, barn, reiser, hobbyer, gaver, behandlinger, og andre ting som ingen kan forvente at du skal dele. Hvis du "må" svare, så kan du vel si at du sparer til oppussing eller whatever.

Når folk spør hva jeg skal gjøre i sommerferien, så sier jeg at jeg skal spare til å kjøpe bolig. Ingen har spurt meg hva lønna mi er.  Det hadde jeg ikke svart på, og hvis folk synes det er krast, så er det deres problem 🤣

Har ærlig talt nok med mitt eget liv og mine penger, om jeg ikke skal stresse med å sammenligne meg selv med alle andre.

 

Lenke til kommentar
Gjest 49b38...26d
1 hour ago, frohmage said:

Mitt inntrykk er at de som mener dette vanligvis har svært høy inntekt eller formue. Om de ikke kan stå for hva de tjener, så fortjener de kanskje ikke lønna heller.

Jeg står for det jeg tjener og jeg er vel verdt det. Problemet er sjalusien, folk som mener jeg bør "spandere en tur på alle", folk skal mene hvordan jeg skal forvalte eller bruke pengene mine på og folk som tigger. 

Alle har jeg opplevd. 

Anonymous poster hash: 49b38...26d

Lenke til kommentar

Jeg ville synes det er rart at noen skal vite hvor mye penger jeg har/tjener. Beste er vel å la det gli ubermerket hen, og om personen fortsetter å mase så er jo det et ganske stort red flag. Om jeg var fast bestemt på å beholde denne personen i omgangskretsen ville jeg kanskje sagt noe slikt som "Det liker jeg ikke å snakke om", eller "Det har du ikke noe med å spørre om".

Om det var en nær venn ville jeg kanskje fleipet budskapet gjennom med "Ja, ta å vis frem kuken din da, for det er jo det du spør meg om.."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...