Gå til innhold

Hanglete på hjemmekontor? Hvordan føre timer for lav produktivitet?


Gjest 004bb...9ca

Anbefalte innlegg

Gjest 004bb...9ca

Jeg har jobbet noen måneder i min første kontorjobb. Nå har jeg blitt syk for første gang og dratt på meg en sånn irriterende infeksjon som jeg umiddelbart kjenner igjen. Vanvittig sløv frem til rundt 12, så blir formen vekslende brukbar frem til rundt 18. Men trenger en del pauser underveis.

Denne typen infeksjon har alltid vart i 3 dager, så jeg forventer at torsdag og fredag og helgen blir ganske likt. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke blir noe friskere av å sitte å se på Netflix.

Har mulighet for hjemmekontor, så i dag jobbet jeg kanskje 4-5 timer produktivt tilsammen. Satt lenge med PC-en men tok en del pauser.

Jeg vil ikke ta egenmelding, og har lyst å levere på jobb...men føler meg litt tvunget til å gjøre det. Ellers havner jeg fort en hel dag i minus på fleksikonto.

Alternativet er å jobbe hele dagen med lav produktivitet, men føre fulle timer. Man fører jo ikke færre timer for vekslende produktivitet bare fordi man sitter på kontoret...

Hva er "rett" å gjøre? Hva pleier folk å gjøre?

Anonymous poster hash: 004bb...9ca

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig litt rart med det. Folk har en tendens til å mene at så lenge man er på jobbkontoret så leverer man automatisk sine timer uansett formen man er i siden en ikke fysisk er hjemme, men med en gang man sitter hjemme så øker som du sier kravene mange setter til seg selv til å bli mye mer.

For min del har jeg alltid vært mest fokusert på å levere en god jobb, og da spiller det ingen rolle for arbeidsgiver hvor jeg sitter fysisk. Det kan være hvor som helst, så lenge en leverer en så god jobb som mulig.

Jeg tenker at du uansett gjør en så god jobb du er i stand til selv om du er syk og jobber hjemmefra.

Hadde du følt at du hadde levert bedre om du fysisk satt på kontoret med de samme symptomene ?

Lenke til kommentar

Bare si til din nærmeste leder hvordan det er. At du orker å jobbe litt. Du trenger verken å sykmelde deg med egenmelding eller få legeerklæring da, hvis sjefen din er litt menneskelig og ikke firkanta. Så lenge sjefen din har tillitt til deg, og du ikke utnytter situasjonen til å late deg, er dette vinn-vinn. Det trenger ikke å være 100% innsats eller 0% (sykmelding) hver bidige dag.

 

Lenke til kommentar

Jeg var litt i samme situasjon nylig. Det vil si, jeg tok egenmelding for første gang på 5 år etter andre runde med covid-19. Men selv etter 4 dager borte fra jobb var jeg fortsatt dårlig, så ble en del minus på tidskonto som jeg nå angrer litt på. Mulig jeg må ta meg en spansk en og se om jeg tar en egenmelding en dag og heller jobber "overtid" en lørdag. ;) 

Jeg har generelt veldig høy terskel for å ikke jobbe og jobbet hjemmefra første gang jeg hadde covid, MEN, av erfaring har jeg hatt null igjen for det.

Om du er reelt syk og det ikke er noe spesielt som må gjøres, så ville jeg tatt en egenmelding. Aldri kult å ta sykedager om man er fersk i ny jobb, men er man syk, så er man syk.

God bedring! :) 

vidor skrev (23 timer siden):

Egentlig litt rart med det. Folk har en tendens til å mene at så lenge man er på jobbkontoret så leverer man automatisk sine timer uansett formen man er i siden en ikke fysisk er hjemme, men med en gang man sitter hjemme så øker som du sier kravene mange setter til seg selv til å bli mye mer.

Kjenner meg veldig igjen. Når man jobber på kontoret kan det virke som det viktigste er å være tilstede, mens når jeg jobber hjemme er jeg veldig bevisst på at timene skal være produktive (noe de slett ikke alltid er på kontoret) og jobber gjerne litt ekstra om det har vært noe slack i løpet av dagen.

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
Gjest 004bb...9ca skrev (På 21.6.2023 den 23.21):

Jeg vil ikke ta egenmelding, og har lyst å levere på jobb...men føler meg litt tvunget til å gjøre det. Ellers havner jeg fort en hel dag i minus på fleksikonto.

Alternativet er å jobbe hele dagen med lav produktivitet, men føre fulle timer. Man fører jo ikke færre timer for vekslende produktivitet bare fordi man sitter på kontoret...

Hva er "rett" å gjøre? Hva pleier folk å gjøre?

Det som er mest "rett" å gjere er å avtale med arbeidsgivar ei løysing som fungerer for begge partar.

Utgangspunktet er at ein enten er frisk og kan jobbe eller så er ein sjuk og kan ikkje jobbe. Slike mellomløysingar finnes det ingen ferdig løysing på så der må du finne ei passeleg løysing.

 

Den beste løysinga nok er at du brukar eigenmeldingsdagar (eventuelt sjukemelding) men avtalar med sjefen at du prøver å jobbe litt frå heimekontor.
Slik du gjer det no så er det berre du som tapar på det sidan du får minustid når du ikkje klarer å jobbe meir enn 4-5 timar av arbeidsdagen, for i utgangspunktet er det jo heilt omvendt. Du er sjuk og kan eigentleg ikkje jobbe, men til tross for sjukdom så klarer du å presse ut 4-5 timar med produktiv arbeidstid. Det er nesten så det er fristande å prøve seg med eit argument for at du burde ha overtidsbetalt då dette er pluss tid.

Heilt konkret så ville eg foreslått at du brukar ein eigenmeldingsdag og at du gjer avtale med sjefen om at du tek to dagar på heimekontor med 50% produksjon. Sluttsummen blir den same men då blir ikkje du straffa med minustid fordi du ikkje er frisk nok til å jobbe full dag, og samtidig så får sjefen 50% produktivitet ut av deg sidan alternativet hadde vært at du sjukmeldte deg begge dagane og tok heilt fri.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har samme følelse, at hvis jeg var ikke konsentrert og greide ikke helt få til en normal innsats i løpet av dagen så sitter jeg igjen med en skyldfølelse. Så jeg ofte kompenserer dette med å jobbe en halv lørdag uten å logge timer. Jeg gjør dette hovedsakelig fordi jeg liker denne jobben og liker følelsen jeg sitter igjen etter å ha lever mye god arbeid, ville kanskje ikke gjort dette ellers. 
Dette føles som på høyskole, da det er ingen som passer på deg eller forventer noe, det er bare opp til deg hvilke karakter du strever etter og når velger du å lese til eksamen.

Lenke til kommentar
Gjest 65969...90f

Hos oss fører vi full dag så lenge vi har klart å være tilgjengelig på telefon og epost i løpet av dagen. Trenger ikke "produsere" noe.

Usikker på om det er riktig, det blir i så fall ikke helt riktig med tanke på sykefraværsstatistikken.

Anonymous poster hash: 65969...90f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...