Gå til innhold

IP-adresse konflikter, 2 IP adresser i IP adresse katalogen!


Anbefalte innlegg

Jeg har et pågående problem med min Telenor T-we boks, som er avklart etter en del eliminerings jobber å tilhøre mitt eget utstyr, HUBer, svitsjer osv. I denne forbindelse ville jeg sjekke ut IP konfigurasjonene mtp bl.a IP adresser. Jeg bruker Advanced IP scanner PC app, og denne finner 2 likens ip adresser til samme gateway/subnett.

 

Det samme viser seg fra min Telenor2 ruter. Jeg tok en endring av den ene enhetens IP adresse, til en IP adresse som ikke er i bruk/aktivisert. Jeg re bootet denne enheten (ikke med å slå spenning av/på men gjennom pålogget IP adresse til denne enheten). Jeg tok også en tilsvarende re booting av ruteren. Likevel, ruteren viser fortsatt disse to likens adressene på nettet som aktive, men ikke den enheten som fikk 10.0.0.20 som ny IP adresse.

 

Advance IP scanner viser nå IKKE de to like IP adressene, men den ene av de som var i konflikt og den nye IP adressen.

Jeg tenkte på buffring og tok disse CMD kommando stegene:  

 

ipconfig /release

ipconfig /flushdns

ipconfig /renew

netsh winsock reset

netsh interface ipv4 reset

netsh interface ipv6 reset

netsh interface ip delete destinationcache

netsh winsock reset catalog

netsh int ipv4 reset reset.log

netsh int ipv6 reset reset.log

 

Siden jeg bare bruker ipv4 utelot jeg ipv6. Likevel vil ikke ruteren gå med på at jeg har bare EN 10.0.0.8 ip adresse, mens Avance IP scanner viser nettopp denne endringen. 

 

Noen tips til å få fix i ruteren? "Rød" hard resett?, som jeg håpte på at jeg ikke skulle ty til, mtp tidligere bad erfaringer med slik resetting. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Chris93 skrev (1 time siden):

Hvilket utstyr har du? Hvordan har du konfigurert det?

Hvis du blander statisk med DHCP må du passe på at du ikke setter statiske IP adresser i DHCP-skopet

Ruteren er en Zyxel EX-5700. 

Ang. svitsj er dette en eldre utg. av D-link 16 port, den er bare "10/100" men holder i forhold til det jeg benytter. Denne er ikke administrativ, meg bekjent, så noe WEB monitoreing er ikke mulig. Fordi en del av inngangsportene har IP kameraer er det nettopp de jeg har gjort, satt statisk IP adresser til disse i ruteren. Ingen enheter har DHCP aktivert, fordi jeg vil at ruteren skal administrere. MEN, om jeg krysser AV (ikke) for statiske enheter og lagrer i ruteren, ingen endring av hva ruteren kan "se". 

Lenke til kommentar

Hva er DHCP-scope satt til og er du 100% sikker på at ingen enheter koblet til nettet ditt har DHCP aktivert?

Private ip-adresser er helt uproblematisk å dele i sin helhet på nett.

Edit: Alternativt kan du skru av DHCP og se hva som knekker.

Endret av process
Edit: Alternativt kan du skru av DHCP og se hva som knekker.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...