Woff Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars Elgen-Hansi skrev (3 timer siden): Men skal man holde vekta er det svært viktig å fortsette å medisinere i lang tid etter man har nådd målvekt, og trappe ned svært sakte Absolutt HELT enig der ja etter egen erfaring! Elgen-Hansi skrev (3 timer siden): men må fortsette med en lav vedlikeholdsdose resten av livet Skal ikke se bort fra at dette er fasiten for meg og mange andre.. Man ønsker nok IKKE å vende tilbake til 'dobbel' vekt og alle problemene ellers! Elgen-Hansi skrev (3 timer siden): men kroppen vil naturlig bygge ned muskelmassen når man langsiktig går i kaloriunderskudd Jepp, det er vel også ganske naturlig. En annen ting er jo frafallet av egen-treningen når du slipper å gjøre alt med bare halve kroppsvekta! Det å gå en tur nå er jo MYE lettere enn det var med 60 kilo ekstra (unødvendig) vekt!
Woff Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars leifeinar skrev (1 time siden): Tenker at å trappe ned til minstedose, spise til vedlikehold og trene det man klare er lurt. Dette er hva jeg selv tenker / planlegger også ja! Spørs bare hva fastlege sier til dette.
Woff Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars Ny sak om slankemidler: https://sol.no/nyheter/sterk-okning-i-bruken-av-legemidler-for-vektnedgang-ogsa-blant-barn/82902535 Sterk økning i bruken betyr vel bare at folket har spist for mye over alt for lang tid? Jeg kunne for øvrig glede meg over priskrig på frukt nå, kjøpte inn appelsiner, klementiner, druer og epler! Til mat så ble det handlet inn en stor rå kylling som smaker himmelsk med 'godkrydder' fra Sverige.. 😄 (En stor kylling holder til flere middager nå, før gikk den med til ett måltid.. Ting har endret seg!)
vidor Skrevet 2. april Skrevet 2. april On 3/31/2025 at 12:05 PM, Woff said: Forklar gjerne litt? (I MIN alkohol er det bare 4 % vann, ikke noe annet... 🙂 ) Fruktose i motsetning til glukose må behandles i leveren da det ikke kan brukes direkte av celler slik glukose kan (noen celler via insulin) Hvis du vil lære mer om dette er denne boken god; https://robertlustig.com/metabolical/ (Har sett drikkevare-lagret i jula, så skal ikke si noe mer ) Lustig var forresten tidlig ut med å presentere konsekvensene av fruktose, da andre var ganske basic i sin kunnskap om det. 1
Woff Skrevet 5. april Skrevet 5. april (endret) Dyrere enn hva? https://sol.no/nyheter/sverger-til-ny-slankekur-dyrere-enn-kokain/82908443 Godt vi har en TV-profil som Jeremy Clarkson til å kvalitetssikre Mounjaro foran Ozempic ja!🤪 Fyren er gal! 🙂 Endret 5. april av Woff
:utakt Skrevet 5. april Skrevet 5. april Woff skrev (På 31.3.2025 den 13.10): Ny sak om slankemidler: https://sol.no/nyheter/sterk-okning-i-bruken-av-legemidler-for-vektnedgang-ogsa-blant-barn/82902535 Det er noe fundamentalt feil når vi gir dette til barn helt ned i tolvårsalderen. 1 1
vidor Skrevet 6. april Skrevet 6. april For de som vil ha kortversjonen av fruktose, så kan en se denne. Litt bær er ok, så ikke la denne videoen bannlyse det helt, siden det er masse annet bra i dem som f.eks antioksidanter. 1
vidor Skrevet 8. april Skrevet 8. april For de som ønsker seg litt mer stoff i dybden ang fruktose uten å investere i bøker. Dette klippet fra Thomas Thrap Huse (aka Mr. Pimp Lotion) som går litt i dybden. 1
Woff Skrevet 8. april Skrevet 8. april vidor skrev (1 minutt siden): For de som ønsker seg litt mer stoff i dybden ang fruktose uten å investere i bøker. Takker for infoen fra meg! Er redd det spises mye frukt her nå som erstatning for godis, det er i alle fall bedre enn sjokolade og karameller? 🙂 Det jeg spiser daglig er minimum 2 klementiner, ett eple og en banan. Sper på etter sult-behov med druer og flere klementiner.. Handlekurva i dag: 3 pakker med Ozempic 1mg (for 3 måneder) og 2 pakker steinfrie druer samt noen bananer.. Men det er fortsatt deilig å konstatere at vekta holder seg på 70 kilo (pluss noen varierende gram)!!
vidor Skrevet 9. april Skrevet 9. april Det er definitivt et steg i riktig retning å kutte konsentrert sukker som sjokolade og karameller for alle. Jeg er i midlertidig imot ting som Ozempic siden jeg kjenner historien til samtlige medisiner som har hatt samme målet, og det er at de trekkes fra markedet når en har fått samlet fullstendig bivirkningsprofil. Akkurat semaglutid har dog overlevd relativt lenge, og det har nok med at virkningsmekanismen ligger ganske nært naturlig regulering (dog noe overdrevent og derfor unaturlig, noe som alltid gir uønskede virkninger over tid for mange). Tenker derfor at en bør gjøre alt en kan for å naturlig kontrollere. Personlig har jeg kuttet rundt 90% sukker (til og med naturell youghurt), også frukt (som forresten er avlet opp over tid til å være ekstra søt), og kjører tidvis faste-imiterende diett etter Valter Longo (f.eks grønnsaker over jorden da en skal unngå protein som man må unngå for å starte ønskede prosesser) og ellers ketogent kosthold for å unngå sukker. Høyfett er også en mulighet. Har fått målt ting som C-peptid som sier noe om insulin resistens som driver mye av moderne problemer som i bunn og grunn er kostholdsrelaterte, men som myndighetene aktivt pusher med sine "kostholdråd". Tipper du med Ozempic har fått behandlet din egen insulin resistens slik at den er blitt lavere, men om man slutter med Ozempic går gjerne vekten opp til gammelt nivå, så det løser sånn sett ikke problemet permanent. Problemet med sukker er at du godt kan skjule problemet med å spise det fordi overvekt bare er et innlysende symptom. En får alle de negative konsekvensene også selv om det ikke fysisk vises. 1
Woff Skrevet 9. april Skrevet 9. april vidor skrev (1 time siden): Tipper du med Ozempic har fått behandlet din egen insulin resistens slik at den er blitt lavere, men om man slutter med Ozempic går gjerne vekten opp til gammelt nivå, så det løser sånn sett ikke problemet permanent. Jepp, Ozempic har omtrent fjernet behovet for Insulin og vekta er nesten halvert, noe jeg ser på som livsendrende og faktisk livreddende. Jeg har jo også nå testet ut en reduksjon av Ozempic, noe som naturligvis fører til en enorm sult OG behov for mer Insulin, noe jeg ikke likte og øket forbruket tilbake til det jeg akkurat nå ser som en nødvendig dose på 1 mg i uka. Jeg har gått på Ozempic siden 20/12-23 og regner med å fortsette en god stund til i et forsøk på å få faset den ut gradvis UTEN å få økte vekt og Insulin-problemer igjen. Jeg har jo med hell redusert forbruket fra 2 mg / uka nylig og ligger som sagt på 1 mg nå. Men jeg regner med at med hjelp av tid så skal jeg få redusert forbruket og helst slutte med dette hvis jeg klarer å få en stabil løsning på mat-inntak. Det er langt fra lett, men jeg har jo den beste motiveringen jeg KAN få, en bra helse! VIL ikke tilbake til syk overvekt! Jeg har jo prøvd noe lignende før, da uten hjelp av medisiner, kun egen stahet og det fungerte men kostet alt for mye fritid! Ble bitt av treningsdilla og brukte gjerne 6-8 timer daglig med forskjellige fysiske aktiviteter blandet med en sulte-diett på MAKSIMUM 300 kalorier pr dag. Så nå skal jeg prøve å finne rett diett som jeg kan leve med! Det hjelper absolutt å kutte ned på det meste! 😊
dabear Skrevet 9. april Skrevet 9. april Er det noen av dere som har forsøkt disse medisinene (off-label) med type 1 diabetes? Ikke like interessert i type 2 som er mer on-label bruk 1
Woff Skrevet 9. april Skrevet 9. april @dabear Jeg har ingen erfaring der, men du får jo ikke resept på middelet så lenge du har diabetes 1. Som slankemiddel så ser jeg ikke helt at det bør være noen problemer, men som du skjønner så 'tukler' Semaglutid med Insulinnivået til brukeren og det er neppe noen ekstra byrde du vil ha som diabetiker med type 1 regner jeg med. Uansett så bør du høre med fastlege hva vedkommende mener om saken. (Jeg har, grunnet lavt inntak av det meste av næring, 'føling' gjerne en til tre ganger i uka, ikke veldig behagelig!)
Elgen-Hansi Skrevet 10. april Skrevet 10. april vidor skrev (På 9.4.2025 den 11.27): Jeg er i midlertidig imot ting som Ozempic siden jeg kjenner historien til samtlige medisiner som har hatt samme målet, og det er at de trekkes fra markedet når en har fått samlet fullstendig bivirkningsprofil. Akkurat semaglutid har dog overlevd relativt lenge, og det har nok med at virkningsmekanismen ligger ganske nært naturlig regulering (dog noe overdrevent og derfor unaturlig, noe som alltid gir uønskede virkninger over tid for mange). Tenker derfor at en bør gjøre alt en kan for å naturlig kontrollere. Personlig har jeg kuttet rundt 90% sukker (til og med naturell youghurt), også frukt (som forresten er avlet opp over tid til å være ekstra søt), og kjører tidvis faste-imiterende diett etter Valter Longo (f.eks grønnsaker over jorden da en skal unngå protein som man må unngå for å starte ønskede prosesser) og ellers ketogent kosthold for å unngå sukker. Høyfett er også en mulighet. Hvis legen som skriver ut resepten gjør jobben sin, så skal man jo sørge for at pasienten har forsøkt livsstilsendringer og diett først. Wegovy bør naturligvis kun brukes om man ikke klarer å løse problemet med livsstilsendringer. Men er man sykelig overvektig er bivirkningene av det langt farligere enn bivirkningene av Wegovy, høyest sannsynlig også inkludert eventuelle ukjente langtidsbivirkninger. Det er alltid best å klare seg uten medisiner pga bivirkninger, men hvis det ikke går er det fortsatt et godt kompromiss å medisinere, når bivirkningene utgjør bagateller ifht risiko eller symptomer av problemet det skal behandle. 1
Duriello Skrevet 11. april Skrevet 11. april Har fått resept på Mysimba nå, noen som har erfaringer med den? (Etter å ha gått opp 10kg siden jul) Beklager om det blir feil tråd. 👍🙂 1
Thor. Skrevet 11. april Skrevet 11. april Den fikk ned vekten min med noen kilo i noen måneder. Byttet når effekten uteble. Mange opplever treg mage. Største årsaken er nok for lite væskeinntak. Drikk nok vann på disse medisinene. Suppler med for eksempel kaffe for å få fart på mage/tarm ved behov. Oppsøk apotek om du trenger mer hjelp. Det er nå du har sjansen til å legge om kostholdet. Gjør en forbedring av gangen, ikke alt på en gang! 1 1
Woff Skrevet 11. april Skrevet 11. april Duriello skrev (56 minutter siden): Har fått resept på Mysimba nå Strengt tatt så er det feil tråd, men det skjer så lite her at det absolutt er fornuftig med litt annet enn de to trådtittelen handler om! Jeg nevnte jo stoffet i et svar 18 januar i tråden, sjekk der.. Jeg har ikke personlig erfaring med Mysimba, men jeg har to i nær familie som bruker dette. (Den ene er min yngste datter..) Begge to har fantastiske erfaringer med Mysimba, dattera har nå nesten HALVERT kroppsvekta og den verste bivirkningen er at hun bruker veldig mye mindre penger på mat og omtrent ingen penger på godis! Den andre har også gått med BETYDELIG, er vel nesten en halvering i kroppsvekt der også! 1
Duriello Skrevet 11. april Skrevet 11. april (endret) Thor. skrev (1 time siden): Den fikk ned vekten min med noen kilo i noen måneder. Byttet når effekten uteble. Mange opplever treg mage. Største årsaken er nok for lite væskeinntak. Drikk nok vann på disse medisinene. Suppler med for eksempel kaffe for å få fart på mage/tarm ved behov. Oppsøk apotek om du trenger mer hjelp. Det er nå du har sjansen til å legge om kostholdet. Gjør en forbedring av gangen, ikke alt på en gang! Jeg har gått ned type 40 kg på ozempic frem til det ble slutt på å få den da diabetes ble "borte". Har holdt samme regime hele tiden, regner alt av kalorier og ligger rundt 500 under der grensen for daglig behov for å vedlikeholde vekt ligger. Aner ikke hvorfor det plutselig er 10kg opp. 🤷 Endret 11. april av Duriello
Duriello Skrevet 11. april Skrevet 11. april Woff skrev (34 minutter siden): Strengt tatt så er det feil tråd, men det skjer så lite her at det absolutt er fornuftig med litt annet enn de to trådtittelen handler om! Jeg nevnte jo stoffet i et svar 18 januar i tråden, sjekk der.. Jeg har ikke personlig erfaring med Mysimba, men jeg har to i nær familie som bruker dette. (Den ene er min yngste datter..) Begge to har fantastiske erfaringer med Mysimba, dattera har nå nesten HALVERT kroppsvekta og den verste bivirkningen er at hun bruker veldig mye mindre penger på mat og omtrent ingen penger på godis! Den andre har også gått med BETYDELIG, er vel nesten en halvering i kroppsvekt der også! Dette høres bra ut.😁 Skal lese det du skrev da. 👍🙂 1
Woff Skrevet 11. april Skrevet 11. april Duriello skrev (5 minutter siden): Jeg har gått ned type 40 kg på ozempic frem til det ble slutt på å få den da diabetes ble "borte". Det er jo en beklagelig utvikling dette at Insulin-behovet reduseres betydelig. Ser det jo selv, men tviholder på den dosen jeg bruker nå, BARE for å kunne få Ozempic uten problemer! Har et daglig forbruk på 30 enheter pluss noe til ved behov (etter noe godt på bordet). Har du gått ned 40 kilo så vil det jo være for jævlig å måtte gå opp igjen da. Har du merket noe SULT etter slutt? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå