Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie av leilighet 2 netter uten bindende avtale


cocoxoxo

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sammen med min vennegjeng fant en leilighet på finn som vi ville leie ut i 2 netter senere denne måneden. nå er d sirka 3 uker til vi skal der og vi har ikke mulighet til å reise allikevel.

Det har ikke blitt skrevet noe som helst kontrakt, bare samtaler på SMS og sendt 4000kr til utleier som «depositum».

Da vi sa ifra til han at vi vil trekke oss for vi ikke har mulighet til å reise så var svaret at dette ikke går, at dette var en avtale og at vi er nødt til å betale 20 tusen (som var det vi skulle betale for de 2 nettene), uansett om vi ikke kommer.

Han truer også med at han skal innblande en advokat i saken…

Da er mitt spørsmål, har han rett til å kreve 20 tusen når vi allerede har sendt inn 4 tusen som «depositum» uten at det har blitt skrevet noe bindende kontrakt?

Endret av cocoxoxo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
cocoxoxo skrev (29 minutter siden):

Det har ikke blitt skrevet noe som helst kontrakt, bare samtaler på SMS og sendt 4000kr til utleier som «depositum».

En avtale er bindende for begge parter selv om det ikke er skrevet en kontrakt. Hvis det ikke er avtalt en avbestillingsmulighet, må dere betale selv om det er no-show. Slik er det ofte når man bestiller hoteller også, dersom ikke avbestilling er regulert i avtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke mitt felt og vil ikke si noe bombastisk om jussen, men ville absolutt  ikke lagt meg på rygg og akseptert å betale full pris her før jeg hadde hørt med noen som har ordentlig peiling. Tyve tusen er mye penger, som hvertfall delvis kan bespares hvis dere handler raskt. 

Avtaleparter har en generell plikt til å begrense tap ved mislighold (se kjøpsloven § 70, husleieloven § 2-14 fjerde ledd etc), det er tre uker man har på å leie ut denne til en annen, som må sies å være en rimelig løsning. Hvis dere kommer til at utleier har en slik plikt han forsømmer, kan dere gjøre søk på Finn og se om denne leiligheten er lagt ut for utleie, og lagre disse søkene som dokumentasjon dersom dette blir advokatmat. 

Eventuelt kan dere legge ut på Finn selv og forsøke å fremleie leiligheten disse dagene?

Endret av Ros59
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6466f...65c
cocoxoxo skrev (1 time siden):

Hei

Jeg sammen med min vennegjeng fant en leilighet på finn som vi ville leie ut i 2 netter senere denne måneden. nå er d sirka 3 uker til vi skal der og vi har ikke mulighet til å reise allikevel.

Det har ikke blitt skrevet noe som helst kontrakt, bare samtaler på SMS og sendt 4000kr til utleier som «depositum».

Da vi sa ifra til han at vi vil trekke oss for vi ikke har mulighet til å reise så var svaret at dette ikke går, at dette var en avtale og at vi er nødt til å betale 20 tusen (som var det vi skulle betale for de 2 nettene), uansett om vi ikke kommer.

Han truer også med at han skal innblande en advokat i saken…

Da er mitt spørsmål, har han rett til å kreve 20 tusen når vi allerede har sendt inn 4 tusen som «depositum» uten at det har blitt skrevet noe bindende kontrakt?

Det er formfrihet ved inngåelse av husleiekontrakt. Avtale om leieforhold kan inngås både muntlig og skriftlig, men en muntlig avtale skal settes opp skriftlig dersom en av partene krever det.

Vi anbefaler på det sterkeste at leiekontrakten utformes skriftlig. Avtalen vil regulere partenes rettigheter og plikter, og ved en eventuell senere tvist vil det da være klarere hva som faktisk er avtalt. Når konflikten er et faktum, er det vanskelig å bevise hva som var muntlig avtalt.

Anonymous poster hash: 6466f...65c

Lenke til kommentar
12 hours ago, Ros59 said:

Dette er ikke mitt felt og vil ikke si noe bombastisk om jussen, men ville absolutt  ikke lagt meg på rygg og akseptert å betale full pris her før jeg hadde hørt med noen som har ordentlig peiling. Tyve tusen er mye penger, som hvertfall delvis kan bespares hvis dere handler raskt. 

Avtaleparter har en generell plikt til å begrense tap ved mislighold (se kjøpsloven § 70, husleieloven § 2-14 fjerde ledd etc), det er tre uker man har på å leie ut denne til en annen, som må sies å være en rimelig løsning. Hvis dere kommer til at utleier har en slik plikt han forsømmer, kan dere gjøre søk på Finn og se om denne leiligheten er lagt ut for utleie, og lagre disse søkene som dokumentasjon dersom dette blir advokatmat. 

Eventuelt kan dere legge ut på Finn selv og forsøke å fremleie leiligheten disse dagene?

Jeg har ca samme inntrykk som @Ros59. Jeg tror dere i utgangspunktet er nødt til å betale de pengene. Men huseier er pliktig til å "minimere kostnaden". Det vil si at huseier skal leie ut (om mulig), og eventuell leie han får inn skal avkorte beløpet dere betaler. F.eks huseier greier å leie ut halvparten av tiden, og får inn 10k. Da skal dere bare betale resterende 10k. Problemet er å passe på at huseier faktisk prøver å leie ut. Og at han isåfall sier ifra og tilbakebetaler. Mange huseiere ville nok bare leid ut på nytt og tatt dobbelt opp med penger...

Om det ikke er avtalt noe angående framleie, så kan dere finne noen andre som vil leie leiligheten? Det vil jo dekke alt eller deler av beløpet.

Endret av Axefjord
  • Liker 2
Lenke til kommentar
cocoxoxo skrev (På 14.6.2023 den 23.37):

Hei

Jeg sammen med min vennegjeng fant en leilighet på finn som vi ville leie ut i 2 netter senere denne måneden. nå er d sirka 3 uker til vi skal der og vi har ikke mulighet til å reise allikevel.

Det har ikke blitt skrevet noe som helst kontrakt, bare samtaler på SMS og sendt 4000kr til utleier som «depositum».

Da vi sa ifra til han at vi vil trekke oss for vi ikke har mulighet til å reise så var svaret at dette ikke går, at dette var en avtale og at vi er nødt til å betale 20 tusen (som var det vi skulle betale for de 2 nettene), uansett om vi ikke kommer.

Han truer også med at han skal innblande en advokat i saken…

Da er mitt spørsmål, har han rett til å kreve 20 tusen når vi allerede har sendt inn 4 tusen som «depositum» uten at det har blitt skrevet noe bindende kontrakt?

Avtalen er bindande, så utleigar har rett til å få betalt det som er avtalt.
Som nemnt så har utleigar ein tapsbegrensningsplikt så dersom det er mogleg for utleigar å leige ut til nokon andre i den perioda eller for deg å framleige så skal ein prøve å få til dette. 

Så er det eit stort spørsmål om kva dette "depositumet" eigentleg er, her kan du nok ha eit argument på at dette "depositumet" er sikringspengane til utleigar som utleigar skal ha uansett om du kjem eller ikkje, og at dei resterande 16 000 kr er kompensasjon for kostnadar ved utleigen som slitasje og reinhald.

Her kjem det derfor veldig ann på kva som er avtalt, eventuelt kva som kan sansynleggjerast at ein har avtalt.

Lenke til kommentar
Skrujernet skrev (48 minutter siden):

Dere må jo ha leid en veldig luksuriøs villa for den prisen. Jeg hadde blokkert utleier, og ikke betalt. Når han driver med korttidsutleie får han ta hele leieprisen i forskuddsbetaling.

Og da risikere at man i tillegg må betale inndrivelseskostnader, forsinkelsesrenter +++?     Her er jo beløpet høyt nok til at utleier trolig vil forfølge kravet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En avtale er en avtale?
Så mellom jeg sier Ja til å leie, og frem til kotrakten skrives, er jeg 100% rettsløs?
Uansett så har ikke TS aktivt sagt fra seg retten til å avbestille, og da kan han avbestille.


Uansett gjelder Husleieloven. Dette er en tidsbestemt avtale (2 dager) der leien er avtalt per dag, og utleier har ikke opplyst om umulighet for oppsigelse (dette er tolkninger fra en hobbyjurist ikke en faktisk jurist):
 

§ 9-2.Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

 

Videre angående oppsigelsesfrist:

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

 

Du har etter loven 1 dags oppsigelsesfrist. Så du er godt innenfor dette. Dersom ikke annet er avtalt skal også depositum tilbakebetales.

 

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (18 minutter siden):

En avtale er en avtale?
Så mellom jeg sier Ja til å leie, og frem til kotrakten skrives, er jeg 100% rettsløs?
Uansett så har ikke TS aktivt sagt fra seg retten til å avbestille, og da kan han avbestille.


Uansett gjelder Husleieloven. Dette er en tidsbestemt avtale (2 dager) der leien er avtalt per dag, og utleier har ikke opplyst om umulighet for oppsigelse (dette er tolkninger fra en hobbyjurist ikke en faktisk jurist):
 

§ 9-2.Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

 

Videre angående oppsigelsesfrist:

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

 

Du har etter loven 1 dags oppsigelsesfrist. Så du er godt innenfor dette. Dersom ikke annet er avtalt skal også depositum tilbakebetales.

 

Husleieloven er vel feil lov her? Fra formålsparagrafen: "Loven gjelder ikke avtaler mellom hoteller, pensjonater og liknende overnattingssteder og deres gjester. Loven gjelder heller ikke avtaler om leie av husrom til ferie- og fritidsbruk." Min utheving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fler fremgangsmåter her. Jeg tror jeg hadde gått for 1

1. Si til utleier at du «forsto det slik at depositumet dekket eventuell no-show.» Ikke svar på noen henvendelser etter dette. Ikke fra advokat, ikke fra forbrukertvist utvalget. Eneste du eventuelt skal besvare er hvis det kommer inkassokrav. Bestrid da kravet med setningen over.

Det er 6 mnd behandlingstid i tvisteutvalget for å sette i gang mekling. Dersom du ikke svarer eller vil mekle, så må utleier ta saken til forbrukerklageutvalget. Der er behandlingstiden ca. 2 år. Kostnad for deg er i underkant av 2000,- dersom det går r dit. Etter at det er behandlet der, så kan kravet til utleier evnt tvangsinndrives.

2. Krev tillatelse til å sette i gang fremleie selv, for å begrense tapet

3. Be utleier begrense tapet ved å forsøke å leie ut til lavere pris

Lenke til kommentar

Hvis du ikke betaler vil antakelig utleier gå til Forliksrådet (ikke "forbrukertvist utvalget"). Det vil innebære arbeid og antakelig mer kostnader.

Hvis utleier er næringsdrivende bør du sjekke om det er mulig å bruke angrerett (etter angrerettloven §20). 

Ellers må du, som andre har nevnt, prøve å fremleie eller sette din lit til utleiers tapsbegrensningsplikt. Hvorvidt du i det hele tatt kan fremleie kommer an på avtalen. Omfanget av tapsbegrensningsplikten kan være juridisk uklart, og selv om utleier gjør en rimelig innsats for å leie ut til andre kan det tenkes han likevel ikke lykkes. Skal du satse på tapsbegrensningsplikten bør du informere utleier om at du bryter avtalen og at eventuell betaling vil skje som erstatning for nødvendig økonomisk tap som følge av avtalebruddet. (I prinsippet kan erstatning bli høyere enn den originale leieprisen, men jeg har vanskelig for å se hvordan det skulle skje her.)

Jeg tror din beste sjanse er å prøve å få til en avtale med utleier der du betaler kompensasjon mot at avtalen oppheves og utleier står fritt til å leie ut til andre.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...